۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
گیلان برای سرمایه گذاری امن اما ریسک پذیر است/ موانع تولید رفع شود
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

گیلان برای سرمایه گذاری امن اما ریسک پذیر است/ موانع تولید رفع شود

رشت- نوروزی، مدیرکل اقتصاد و دارایی گیلان گفت: گیلان جزو استان های امن برای سرمایه گذاری و در عین حال ریسک پذیر است.

علیرضا نوروزی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در گیلان، تسهیل و روان سازی جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ارائه خدمت و تولید را یکی از وظایف مهم این سازمان برشمرد و اظهار کرد: ماموریت ذاتی ما بهبود فضای کسب و کار در گیلان است و در راستای انجام این ماموریت منطبق با شعار مانع زدایی سال اقدام می کنیم.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی گیلان، ایجاد امنیت سرمایه گذاری در گیلان را یکی از ماموریت های مهم در راستای بهبود فضای کسب و کار در این استان ذکر کرد و گفت: شروع کسب و کار مولفه بزرگ و مهم برای جذب سرمایه گذار است.

وی با بیان اینکه در گیلان ظرفیت های ذاتی و بسیاری برای سرمایه گذاری وجود دارد، افزود: این ظرفیت ها از جانب سرمایه گذاران کمتر مورد استقبال قرار گرفته است.

نوروزی، ادامه داد: طبق آمارها و اطلاعات ثبتی و یافته های ادراکی از فضای کسب و کار در گیلان، برای ورود به این فضا با چالش های متعدد مواجه خواهیم شد که مانع ابتدایی برای جذب سرمایه گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود شاخص کسب و کار و حضور سرمایه گذار در گیلان گام های آغازین برداشته شده است، تصریح کرد: از جمله چالش ها صدور مجوزها در فرآیند کسب و کار، تایید زیرساخت سرمایه گذاری، رسیدگی به مشکلات قراردادها و داوری ها و.... است.

این مسئول اضافه کرد: در برخی از این زمینه ها از جمله اخذ مجوزهای ساخت و ساز، مالکیت، پرداخت مالیات و.... نمره قابل قبولی کسب نمی کنیم.

ضرورت رفع موانع تولید در گیلان
وی با بیان اینکه اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان دو وظیفه مهم را برای خود مرتبط دانسته است، خاطرنشان کرد: یک وظیفه در تصمیمات ملی و وظیفه دیگر، نقش ما در شناسایی، احصا، کشف و رفع چالش ها در گیلان است.

نوروزی از تشکیل هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار خبر داد و یادآور شد: در این هیات مجموع نمایندگان در سطح عالی به ریاست وزیر اقتصاد حضور پیدا می کنند و قوانین و دستورالعمل ها و ضوابط و رویه های اختلال را در فرآیند تولید را شناسایی کرده و راه های حذف و اصلاح آن را فراهم می کنند و مصوبات آن طی مراحلی لازم الاجرا خواهد بود.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی گیلان افزود: مقررات زدایی مصوبات جلسه مذکور به استان ها اعلام می شود و ما پس از مطالعه و کارشناسی شده آنها را به دستگاه ها و نیز بخش خصوصی ارسال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی نسبت به مصوبات مورد نظر بیشترین مشکلات را از خود بروز می دهد، تصریح کرد: مصوبات پس از بررسی رفع ایراد شده و به تهران برای اجرا و یا عدم اجرا ارسال می شود.

به گفته نوروزی، تاکنون از بین ۱۷ مصوبه هیئت مذکور در گیلان، ۳۰ درصد اجرایی شده و ۷۰ درصد اجرایی نشده و یا توسط دیوان اداری ابطال شده است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه ها در راستای تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه گذاری، اظهار کرد: هیچ دستگاهی حق ندارد مانع صدور مجوز آغاز فعالیت برای فعالان اقتصادی در گیلان شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بسیاری از دستگاهها به بهانه اشباع بازار مجوز اولیه را صادر نمی کنند که همکاری آنها در این راستا امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی اندیشه و تفکر مدیریتی دارند، بیان کرد: این فعالان بازارشناس خوبی هستند و چند فعالیت تولیدی را انجام می دهند.

نوروزی رتبه فضای کسب و کار گیلان طی سال گذشته را نسبتا خوب توصیف کرد و متذکر شد: با اجرای مصوبات می توانیم خروجی را در بهبود شاخص فضای کسب و کار ببینیم.

گیلان استان برتر کشور در تامین زیرساخت ها
وی گیلان را در تامین زیرساخت ها جزو استان های برتر کشور معرفی کرد و گفت: امنیت سرمایه گذاری یکی از مولفه های تأثیرگذار بر فضای کسب و کار گیلان است ضمن اینکه بی ثباتی و نوسانات اقتصادی موجب ناامنی اقتصادی می شود و آثار سوء دارد و محیط برای کسب و کار فراهم نمی شود.

 به گزارش خبرنگار بازار، فضای کسب و کار از جمله عوامل موثر بر عملکرد بنگاه های اقتصادی است که مدیران بنگاه ها نمی توانند آن را تغییر داده و یا بهبود بخشند. فضای کسب و کار جزو شاخص های تعیین کننده وضعیت اقتصادی هر کشور و به تبع آن در گیلان محسوب می شود و هر قدر شفاف تر و رقابتی تر باشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی و ورود سرمایه های داخلی و خارجی و نیز رونق فعالیت های مواد و کاهش انواع فعالیت های کاذب و واسطه گری ها می شود.

کد خبر: ۹۰٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha