۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
ارز ترجیحی در دولت فعلی قابل مدیریت نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

ارز ترجیحی در دولت فعلی قابل مدیریت نیست

صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تصریح بر اینکه ارز ترجیحی در جامعه ایران به ویژه در دولت فعلی قابل مدیریت نیست، گفت: این ارز فقط تبدیل به رانت می شود.

به گزارش بازار، علیرضا مناقبی عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات درمورد علت کاهش واردات کالاهای با ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهارکرد: ممکن است بخشی از این تخصیص ارزها فقط روی کاغذ باشد و تأمین منابع ارزی صورت نگرفته باشد و همین عدم پرداخت ارز، برای واردکنندگان نگران کننده است.

وی از ادامه لجاجت مسئولان کشور در این موضوع انتقاد و اظهارکرد: تا زمانی که ما تفاوت های نرخ ارز را در رابطه با کالاها داشته باشیم همیشه این اتفاقات خواهد افتاد.

عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات گفت: متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی آنگونه که باید طی سه سال اخیر در سفره مردم قرار نگرفت چراکه مردم به عنوان استفاده کنندگان نهایی، مایحتاج خود را همچنان با بالاترین نرخ ممکن تهیه می کنند.

مناقبی با بیان اینکه مسائل اقتصادی کشورمان کاملاً سیاسی شده گفت: نباید همه تقصیرها را گردن دولت انداخت؛ از دیدگاه بخش خصوصی، کل سیستم و حاکمیت در این مشکلات تقصیر دارند و همه باید با هم برای رفع مشکلات اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه گمرک فقط مجری مصوبات و بخشنامه ها و دستورالعملهاست گفت: اگر مدارک و روند واردات یک کالا بدون اشکال باشد قطعاً در کمتر از یک هفته ترخیص می شود لذا اگر ایرادی هم وجود دارد از بخشهای دیگر است.

در ادامه، محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تصریح بر اینکه ارز ترجیحی در جامعه ایران به ویژه در دولت فعلی قابل مدیریت نیست گفت: این ارز فقط تبدیل به رانت می شود.

وی افزود: عزم مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر این بود که ارز ترجیحی را به طور کلی حذف کند اما دولت تهدید کرد که در این صورت، قیمتها به شکل افسارگسیخته ای رها خواهند شد و مجلس هم برای اینکه به مردم فشار بیشتری وارد نشود فقط ۸ میلیارد دلار و آن هم برای دارو و کالاهای اساسی و خوراک دام و طیور پیش بینی کرد.

صفایی، با اشاره به اینکه دولت هنوز بودجه ۱۴۰۰ را به استانها ابلاغ نکرده گفت: بعد از گذشت دو ماه از تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ اما هنوز این بودجه به استانها ابلاغ نشده و لذا وقتی بودجه ابلاغ نشده طبیعی است که روند تخصیص ارز هم به کندی پیش برود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت نه تنها چابکی ندارد بلکه یک رخوتی هم بر آن حاکم است و فشار آن فقط به مردم وارد می شود.

کد خبر: ۹۰٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha