۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
لزوم واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در سراسر جهان
بازار بررسی کرد؛

لزوم واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در سراسر جهان

واکسیناسیون در سراسر جهان بهترین امید را برای جلوگیری از شیوع عفونت ها، نجات جان و محافظت از معیشت فراهم می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: رویکرد فعلی برای واکسیناسیون COVID-۱۹ - استفاده از منابع محدود واکسن برای محافظت از جمعیت کم تعداد انگشت شماری از کشورها بوده در حالی که اقتصادهای کم درآمد و متوسط  منتظر واکسن هستند و این واقعیت از نظر هیچ کس عادلانه و منطقی نیست زیرا تلاش موفقیت آمیز واکسیناسیون جهانی باید عادلانه باشد.

بیماری همه گیر COVID-۱۹ تا زمانی که همه مردم دنیا به واکسن دسترسی نداشته باشند – به ویژه مردم در فقیرترین کشورها - واقعاً پایان نخواهد یافت. واکسیناسیون در سراسر جهان بهترین امید را برای جلوگیری از شیوع عفونت ها ، نجات جان و محافظت از معیشت فراهم می کند. افراد نمی توانند از توانایی های بالقوه خود استفاده کنند تا زمانی که دوباره بتوانند در زمینه مطالعه، کار، مسافرت و معاشرت با آگاهی مطمئن از ایمنی در برابر COVID-۱۹ فعالیت کنند.

باید گفت توزیع واکسن به صورت گسترده ضرورتی فوری است. بیماری همه گیر با آسیب به فقیرترین و آسیب پذیرترین افراد ، نابرابری را بدتر کرده است. در کشورهای در حال توسعه، زنان، کودکان، فقیران و کارگران بخش غیررسمی هزینه بسیار بالایی پرداخت کرده اند زیرا COVID-۱۹ معیشت آنها را از بین برده، کلاس های درس تعطیل شده و هزینه زندگی افزایش یافته است. تأخیر در شروع برنامه های واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه نابرابری را تعمیق نموده و صدها میلیون نفر از افراد مسن و آسیب پذیر را در معرض خطر قرار می دهد.

 کشورهای دارای واکسن باید دوزهای اضافی خود را در اسرع وقت به کشورهای در حال توسعه بدهند. برخی از کشورها فراتر از واکسیناسیون شهروندان در معرض خطر هستند. بسیاری از فقیرترین کشورها ظرفیت واکسیناسیون محدودی دارند و برای ایمن سازی سهم زیادی از گروههای در معرض خطر چندین ماه زمان لازم است. این رویکرد غیر منطقی - استفاده از منابع واکسن محدود در تعداد معدودی از کشورها در حالی که اقتصادهای کم درآمد و متوسط منتظر واکسن هستند - برای کسی منطقی نیست.

افراد بیشتری در این صورت از بین می روند و رشد اقتصادی جهان نابرابرتر خواهد بود و حتی کشورهایی که میزان واکسیناسیون بالایی دارند بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا و ویروس جدید قرار می گیرند. هرچه دستیابی به واکسیناسیون گسترده افراد آسیب پذیر سخت تر باشد، خطر فقر شدید در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیشتر می شود که به نوبه خود دعوت به بحران های بهداشتی و اجتماعی در آینده خواهد بود.

انجام یک برنامه واکسیناسیون در مقیاس بزرگ اقدامی مهم برای هر کشور است، اما تدارکات به ویژه برای کشورهایی با منابع محدود و سیستم های بهداشتی شکننده چالش برانگیز است. فاجعه COVID-۱۹ در هند و افزایش عفونت ها و مرگ و میرها در آمریکای لاتین یادآوری این واقعیت تلخ است که بیماری همه گیر برای بسیاری از فقرای جهان همیشه بد است.

تلاش واکسیناسیون جهانی موفق باید بر سه اصل استوار باشد: اول ، کشورهایی که واکسن کافی دارند باید بلافاصله دوزهایی را برای افراد آسیب پذیر در سراسر جهان ارسال کنند. این امر ممکن است به معنای استفاده از گزینه ها و هدایت واکسن ها به کشورهای دیگر باشد یا برای تولیدکنندگان روشن شود که آنها می توانند به سرعت لوازم خود را ارسال کنند بدون اینکه خود را در معرض خطر قانونی قرار دهند. یا می تواند شامل انجام واقعی تعهدات بودجه برای تسهیلات دسترسی جهانی واکسن COVID-۱۹ (COVAX) باشد که توسط جامعه بین المللی ایجاد شده تا دوزها را به طور عادلانه به کشورهای فقیرتر اختصاص دهد.

دوم قراردادهای شفاف و استاندارد که توزیع عادلانه و منصفانه را ترتیب می دهند بسیار مهم است. اگر تجهیزات واکسن COVAX  که ۲۰ درصد از جمعیت آسیب پذیر کشورها را ایمن سازی می کند فراهم شود، می توان از بودجه بانک جهانی برای کمک به توزیع و خرید لوازم اضافی برای واکسیناسیون افراد بیشتری استفاده کرد. ثانیا، ما به شفافیت بیشتری در مورد قراردادهای بین دولت ها و شرکت های دارویی و سازمان هایی که در تولید و تحویل واکسن مشارکت دارند، نیاز داریم. این امر همچنین برای فعال کردن سرمایه گذاری های بخش خصوصی که برای گسترش عرضه مورد نیاز خواهد بود، حیاتی است.

اصل سوم افزایش تولید واکسن است. شرکت بین المللی مالی، بخش خصوصی و گروه بانک جهانی ، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در زمینه مراقبت های بهداشتی از جمله تولیدکنند واکسن سرمایه گذاری کرده اند. اما نیاز به سرمایه گذاری بیشتر بوده و گروهها و سازمانهای مالی باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

بیماری همه گیر سیستم های بهداشتی را در سراسر جهان حتی در پیشرفته ترین کشورها تحت تاثیر قرار داده است. اکنون باید این سیستم ها تقویت شوند نه فقط برای تلاش واکسیناسیون، بلکه همچنین برای جلوگیری و درمان COVID-۱۹ و اطمینان از دسترسی به طیف گسترده ای از خدمات بهداشتی ضروری. کمپین جهانی واکسیناسیون COVID-۱۹ بزرگترین کمپین در تاریخ خواهد بود – بی نظیر در مقیاس، سرعت و پیچیدگی و هدف ما باید انجام هرچه سریعتر، گسترده و ایمن آن باشد. باید آمادگی و انعطاف پذیری را برای بحران های آینده تقویت کرد.

کد خبر: ۹۰٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha