۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در شهرک های گلخانه ای اردبیل 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در شهرک های گلخانه ای اردبیل 

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال گذشته از مجموع ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و کمک دولتی به مجتمع های گلخانه ای بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان سهم استان اردبیل بوده است.

خلیل نیکشاد در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ۴۵ درصد سهم منابع پرداختی در حوزه گلخانه ای مربوط به استان اردبیل و ۵۵ درصد دیگر مربوط به ۳۰ استان دیگر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان ۱۴ هکتار توسعه شهرک های گلخانه ای استان در سال ۹۵ به بیش از ۱۴۰ هکتار رسیده است، تصریح کرد: ۵۰۰ هکتار توسعه مجتمع های گلخانه ای در سطح استان اردبیل در حال انجام است.

بیش از ۵۰۰ نفر در مجتمع های گلخانه ای اردبیل به صورت مستقیم مشغول کار هستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل این میزان توسعه گلخانه ها را در کشورهای همسایه و سایر استان ها بی نظیر توصیف کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ نفر در این مجتمع های گلخانه ای به صورت مستقیم مشغول کار هستند که قطعا با توسعه پایاب سد خداآفرین تحولی عظیم در این حوزه شکل خواهد گرفت.

نیکشاد به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در بخش سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: به طور متوسط ۵۰۰ هکتار اراضی استان سالانه به شبکه مدرن آبیاری مجهز می شد که این میزان در سال گذشته به پنج هزار و ۲۰۰ هکتار رسید که یک رشد یک هزار درصدی را در این بخش شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در این حوزه به کشاورزان پرداخت شده است، خاطر نشان کرد: امسال قرار است شش هزار هکتار توسعه آبیاری مدرن در اراضی رقم بخورد.

۶۰ هزار هکتار از اراضی رفع تداخل و یا آزادسازی شده است
نیکشاد به رفع تداخل و اجرای طرح کاداستر در اراضی استان اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه رتبه اول کشور متعلق به استان اردبیل است و تاکنون ۶۰ هزار هکتار از اراضی رفع تداخل و یا آزادسازی شده است.

وی به پلاک کوبی دام و طیور اشاره کرد و گفت: به صورت روزانه آمار پلاک کوبی در استان ها اعلام می شود که ما تاکنون بخش عمده ای از پلاک کوبی ها را انجام دادیم و از نظر پیشرفت در این حوزه جز چهار استان برتر هستیم.

نیکشاد اصلاح نژاد دام و اجرای طرح های مختلف بخش کشاورزی را یادآور شد و اضافه کرد: در ارتقا تولید محصولات در فضای بسته استان اردبیل جایگاه اول را به دست آورد به طوری که متوسط تولید در فضای بسته به ۳۰۰ تن در هکتار رسیده که ۱۰ تا ۱۵ برابر فضای باز است.

تعیین تکلیف ۱۱ هزار هکتار اراضی ملی در پایاب سد خداآفرین
وی بیان کرد: در پایاب سد خداآفرین بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و این طرح با ۴۵ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی و ۹۵ درصد پیشرفت در حال انجام است.

نیکشاد اظهار کرد: ۱۱ هزار هکتار اراضی ملی در پایاب سد خداآفرین تعیین تکلیف شده و امسال تلاش می کنیم تا تکمیل این پروژه را شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در تقویت نظام دیپلماسی و تغییر قدرت جهانی تولید محصولات کشاورزی نقش ممتازی را دارد به طوری که تلاش یک کشاورز و زارع در مناطق مختلف کشور می تواند به افزایش توان تولید و تغییر قدرت جهانی به نفع ایران منجر شود.

جایگاه سومی استان اردبیل در پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی
نیکشاد همچنین به جایگاه سومی استان در پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته از ۳۱۶ میلیارد تومان خسارت پرداختی به گندم کاران در کشور، ۱۶۰ میلیارد تومان سهم استان و ۱۵۰ میلیارد تومان سهم سایر استان ها بوده که یک رقم بی نظیر به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به برخی نقاط ضعف بخش کشاورزی استان نیز اشاره کرد و افزود: هر چند ایران جز ۱۰ کشور برتر دنیا در تأمین مواد غذایی تا ۸۶ درصد نیاز مردممان است اما همچنان باید به سمت کشاورزی علمی و هوشمند حرکت کنیم و در این زمینه بهتر است به نیروی کار و بازدهی در این حوزه بها بدهیم.

وی خاطر نشان کرد: جمعیت شاغل در بخش کشاورزی دارای سن بالایی هستند که در کنار ایجاد انگیزه برای جوانان با هدف حضور در بخش کشاورزی، بهتر است از سامانه های هوشمند، تکاملی و همچنین هوش مصنوعی در تقویت نظام تولید استفاده کنیم.

کد خبر: ۹۰٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بنده خدا IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      با اهدا سلام و تحیت پرونده مدیرکل منابع طبیعی(رفیق آقای واعظی) که فروردین ماه موجب عزل وی شد به کجا رسید؟ آیا وجوه به بیت المال برگشت؟ ممنون میشم اطلاع رسانی بفرمایید