۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
مدیران کنونی بازار مرغ توانایی پاسخگویی شرایط موجود را ندارند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

مدیران کنونی بازار مرغ توانایی پاسخگویی شرایط موجود را ندارند

نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اداره کردن بازار مرغ از تولید تا قیمت گذاری، مصرف و نظارت کار آسانی نیست، مدیریتی که امروز در بازار مرغ وجود دارد توانایی پاسخگویی شرایط موجود را ندارد.

به گزارش بازار، علیرضا نظری با بیان اینکه اداره کردن بازار مرغ از تولید تا قیمت گذاری، مصرف و نظارت بر بازار کار آسانی نیست، گفت: مدیریتی که امروز در بازار مرغ وجود دارد از ابتدا تا انتها توانایی پاسخگویی شرایط موجود را ندارد.

وی با اشاره به اینکه به عنوان عضو ناظر در ستاد تنظیم بازار حضور دارد، به حل نشدن تنها یک موضوع در این ستاد اذعان کرد و گفت: فقط موضوع قیمت جوجه یک روزه که ۴۲۰۰ تومان است و در بازار دارد ۹ تا ۱۰ هزار تومان به دست مرغدار می‌رسد، دو ماه است که روی میز ستاد تنظیم بازار است ولی تاکنون کسی نیامده پاسخ درستی دهد که اگر شما قیمت مصوب را قبول دارید بنابراین باید اجرایش کنید و اگر قیمت مصوب را قبول ندارید و همان قیمتی است که در بازار به فروش می‌رسد همین قیمت را امضا کنید و بازار را به استناد این قیمت تنظیم کنید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس متذکر شد: وقتی از یک طرف قیمت دستوری برای تولید کننده زده‌اید که به کشتارگاه این قیمت را تحویل دهید از طرفی به تولید کننده گفته‌اید قیمت جوجه یک روزه را ۴۲۰۰ تومان برایتان قیمت گذاری کرده‌اند ولی با قیمت ۱۰ هزار تومان به تولید کننده تحویل می‌دهید، دو ماه دیگر آثارش مشخص می‌شود. کما اینکه امروز بازار، محصول بی توجهی‌های دو سه ماه قبل است.

تحریم بهانه ناکارآمدی مدیریتی شده است
وی تحریم‌ها را بهانه‌ای برای پوشش ناکارآمدی‌هایی که وجود دارد مطرح کرد و گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای جوجه را می‌گیرند تا فقط نهاده را بگیرند و این نهاده را در بازار آزاد توزیع می‌شود و کسانی منتظر جوجه هستند ولی جوجه به ان‌ها نمی‌رسد. متاسفانه نظارت ناکافی و مدیریت صحیح بر این آشفته بازار صحه می‌گذارد.

در ادامه حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی به وضعیت میدانی تولید مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: موضوع مرغ را باید از دو منظر نگاه کنیم، ابتدا کاهش تولید مرغ است که به واسطه کاهش تولید جوجه یک روزه و نرسیدن به آن پیش بینی تولیدی که توسط ستاد تنظیم بازار کشور صورت گرفته بود یعنی ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه در ماه، محقق نشد و دلیلش هم کمبود جوجه در سطح کشور است. کمبودی که از قبل قابل با توجه به کاهش جوجه ریزی مرغ مادر در مهر، آبان و شهریور ماه سال گذشته پیش بینی بود.

وی افزود: موضوع دوم افزایش قیمت مولفه‌های تولید بعد از تعیین قیمت جدید توسط قرارگاه ساماندهی مرغ در تاریخ ۱۱ فروردین ماه است که ما شاهد افزایش قیمت ذرت و سویا توسط ستاد تنظیم بازار و افزایش هزینه‌های حمل توسط وزارت راه و همچنین افزایش قیمت ریزمغذی‌ها در سطح بازار هستیم که باید به این موارد افزایش شدید قیمت جوجه یک روزه را هم اضافه کنیم که قیمت جوجه یک روزه که مصوب آن ۴۲۰۰ تومان است و بر اساس همان قیمت ۱۷ هزار ۱۰۰ تومان تائید شده بود ولی الان به حدود ۸۵۰۰ تومان رسیده است. البته روز گذشته حدود هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

نایب رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور در خصوص دلیل افزایش قیمت جوجه یک روزه اظهار کرد: یک بخشی ناشی از کمبود نسبی بوده که وجود داشته ولی مهم تر از آن نبود نظارت کافی است.

وی با اشاره به معدوم شدن جوجه‌های یک روزه در سال گذشته و نیاز الان به آن گفت: همه اینها ناشی از این است که مدیریت در سطح کلان برای صنعت وجود ندارد. یعنی تصمیمات دستوری و دست کاری صنعت باعث می‌شود واقعا تولید کنندگان ندانند تکلیفشان چیست.

اسدالله نژاد افزود: کنترل و نظارت بر واحدهای مرغ مادر برای عرضه مرغ داخل شبکه به قیمت مصوب کار سخت و پیچیده‌ای نیست ولی اراده‌ای وجود ندارد.

کد خبر: ۹۰٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha