۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
نقشه راهی برای بخش انرژی جهانی| کاهش کربُن و مرگ زودرس ۲.۵ میلیون نفر در سال
بازار گزارش داد؛

نقشه راهی برای بخش انرژی جهانی| کاهش کربُن و مرگ زودرس ۲.۵ میلیون نفر در سال

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، مسیر دستیابی به هدف مهم و البته مهیب انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰، راه باریکی است، اما به لحاظ اقتصادی منافع زیادی به همراه دارد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: چند روز پیش، آژانس بین المللی انرژی در یک گزارش ویژه برجسته اعلام کرد که جهان یک مسیر مناسب برای ساخت یک بخش انرژی جهانی با انتشار خالص صفر دارد.

آژانس همچنین اضافه کرد که تعداد کشورهایی که وعده تعهد برای دستیابی به انتشار خالص صفر طی دهه های آینده را داده اند، همچنان در حال رشد است. اما میزان عمل کردن تعهدات دولتها تا به امروز حتی در صورت تحقق کامل، کمی از آنچه لازم است تا انتشار دی اکسید کربن مرتبط با انرژی جهانی تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد و حتی به دنیا فرصت محدود کردن افزایش درجه حرارت جهانی تا ۱.۵ درجه سانتیگراد را بدهد. کمتر است.  

این گزارش ویژه، اولین مطالعه جامع جهانی در رابطه با چگونگی انتقال به یک سیستم خالص انرژی صفر تا سال ۲۰۵۰ در حالی مطرح شده که منابع انرژی پایدار و مقرون به صرفه را تأمین می کند، دسترسی جهانی به انرژی را فراهم و یک رشد اقتصادی قوی را امکان پذیر می نماید.

علاوه بر آن، اعضای آژانس معتقدند که از این طریق یک مسیر مقرون به صرفه و پربازده از نظر اقتصادی تعیین می شود و در نتیجه یک اقتصاد مملو از انرژی های پاک، پویا و انعطاف پذیر به جای سوخت های فسیلی تحت سلطه انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و باد ایجاد می شود.

اعضای آژانس بین المللی انرژی معتقدند که طرح انتشار خالص صفر،  یک مسیر مقرون به صرفه و پر بازده از نظر اقتصادی است 

در حقیقت، این گزارش همچنین عدم قطعیت های کلیدی، مانند نقش انرژی زیستی یا بیو انرژی، جذب کربن و تغییرات رفتاری در رسیدن به صفر خالص را بررسی می کند.

در همین راستا، مدیر اجرایی آژانس نیز بر این باور است که مقیاس و سرعت تلاش های مورد نیاز در دستیابی به این هدف مهم و البته مهیب، بهترین شانس و فرصت به منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی و محدود کردن گرم شدن کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد است که این موضوع شاید بزرگترین چالشی باشد که بشر تاکنون با آن روبرو بوده است.

فاتح بیرول همچنین معتقد است که مسیر آژانس در برابر این آینده درخشان، یک جریان افزایشی تاریخی در سرمایه گذاری انرژی پاک و میلیون ها شغل جدید ایجاد می کند و رشد اقتصادی جهانی را بهبود می بخشد. بنابراین، حرکت جهان به سوی آن مسیر، مستلزم اقدامات سیاستی قوی و معتبر از سوی دولت ها است که با همکاری بین المللی بسیار بیشتر پشتیبانی می شود.  

این نقشه راه با استفاده از ابزار و تخصص بی نظیر مدلسازی انرژی آژانس، بیش از ۴۰۰ نقطه عطف را برای هدایت سفر جهانی به سوی صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده که این موارد شامل عدم سرمایه گذاری در پروژه های جدید تأمین سوخت فسیلی و همچنین تصمیم گیری نهایی در مورد سرمایه گذاری جدید برای کارخانه های جدید بدون زغال سنگ است.

 بر همین اساس، تا سال ۲۰۳۵، هیچ فروش جدیدی از اتومبیل های سواری با موتور احتراق داخلی وجود ندارد و تا سال ۲۰۴۰، بخش برق جهانی به تولید خالص انتشار خواهد رسید.

تا سال ۲۰۳۵، هیچ فروش جدیدی از اتومبیل های سواری با موتور احتراق داخلی وجود ندارد و تا سال ۲۰۴۰، بخش برق جهانی به تولید خالص انتشار خواهد رسید

این گزارش در کوتاه مدت، یک مسیر صفر خالص را توصیف می کند که نیاز به استقرار فوری و گسترده همه فناوری های انرژی پاک و کارآمد موجود به همراه یک فشار بزرگ جهانی برای تسریع نوآوری دارد.

این مسیر خواستار افزایش سالانه سیستم فتوولتائیک خورشیدی است که تا سال ۲۰۳۰ قرار است به ۶۳۰ گیگاوات و انرژی باد به ۳۹۰ گیگاوات برسد. این میزان،  چهار برابر رکورد ثبت شده در سال ۲۰۲۰ است.

 سیستم فتوولتائیک تابش خورشید را به صورت نور به برق قابل استفاده تبدیل می کند.  

بخشی اساسی این تلاش ها، فشار عمده در سراسر جهان در جهت افزایش بهره وری انرژی است و در نتیجه نرخ جهانی بهبود بهره وری انرژی یعنی به طور متوسط چهار درصد در سال تا سال ۲۰۳۰، حدود سه برابر متوسط در دو دهه گذشته است.

بیشترین کاهش جهانی انتشار CO۲ در حال حاضر تا سال ۲۰۳۰ در مسیر صفر خالص از فناوری هایی است که امروزه به راحتی در دسترس است،  اما در سال ۲۰۵۰، تقریباً نیمی از این کاهش ها ناشی از فناوری هایی است که در حال حاضر فقط در مرحله نمایش یا نمونه اولیه هستند.

بیشترین کاهش جهانی انتشار CO۲ در حال حاضر تا سال ۲۰۳۰ در مسیر صفر خالص از فناوری هایی است که امروزه به راحتی در دسترس است،  اما در سال ۲۰۵۰، تقریباً نیمی از این کاهش ها ناشی از فناوری هایی است که در حال حاضر فقط در مرحله نمایش یا نمونه اولیه هستند

این امر نیازمند این است که دولتها سریعاً هزینه های خود را در زمینه تحقیق، توسعه و همچنین نمایش و بکارگیری فناوریهای انرژی پاک قرار داده و بر آنها در هسته اصلی سیاست های انرژی و آب و هوا تمرکز نمایند.

پیشرفت در زمینه باتری های پیشرفته، الکترو لیزرهای هیدروژنی و جذب و ذخیره مستقیم هوا در این میان می تواند به طور خاص تأثیر گذار باشد.

بر اساس اسن گزارش ویژه، نظر آژانس این است و باید اطمینان حاصل کند که اقتصادهای در حال توسعه بودجه و دانش فنی لازم را برای ساخت سیستم های انرژی خود در جهت تأمین نیازهای جمعیت و اقتصاد در حال رشد به روشی پایدار دریافت می کنند یا خیر.

تأمین برق برای حدود ۷۸۵ میلیون نفر که به آن دسترسی ندارند و ارائه راه حل های پخت و پز تمیز برای ۲.۶ میلیارد نفر که فاقد آن هستند، بخشی جدایی ناپذیر از مسیر نقشه راه صفر خالص است. این هزینه در حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال یعنی معادل حدود یک درصد از متوسط ‌سرمایه گذاری سالانه بخش انرژی است.

این امر همچنین با کاهش آلودگی هوای داخل خانه، مزایای عمده ای برای سلامتی به همراه می آورد و تعداد مرگ های زودرس را به میزان ۲.۵ میلیون نفر در سال کاهش می دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل مشترک آژانس با صندوق بین المللی پول، کل سرمایه گذاری سالانه انرژی تا سال ۲۰۳۰ در مسیر صفر خالص به پنج تریلیون دلار افزایش می یابد و ۰.۴ درصد اضافی در سال به رشد تولید ناخالص داخلی جهانی می افزاید.

بر اساس تجزیه و تحلیل مشترک آژانس با صندوق بین المللی پول، نقشه راه انرژی جهان به سمت انتشار صفر خالص، کل سرمایه گذاری سالانه انرژی تا سال ۲۰۳۰ در مسیر صفر خالص به پنج تریلیون دلار افزایش می یابد و ۰.۴ درصد اضافی در سال به رشد تولید ناخالص داخلی جهانی می افزاید 

جهش در هزینه های خصوصی و دولتی موجب ایجاد میلیون ها شغل در حوزه انرژی های پاک، از جمله بهره وری انرژی و همچنین صنایع مهندسی، ساخت و ساز می شود. همه این موارد،  تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال ۲۰۳۰، به میزان چهار درصد بیشتر از آنچه که براساس روند فعلی به آن رسیده است، افزایش خواهد داد.

در همین راستا، «احسان خمان»، رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات در خصوص دلالتها و معانی نقشه راه آژانس بین المللی انرژی مبنی بر انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: آژانس بین المللی انرژی (IEA) در یکی از جامع ترین نقشه های راه انرژی جهان به سمت انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، اصطلاحات سرسختانه جاه طلبی را در مورد آنچه تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای تحقق هدف توافق آب و هوایی پاریس در جهت محدود کردن گرم شدن کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش صنعتی باید انجام دهند، بیان کرده است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا MUFG، معتقد است که در حقیقت توصیه های آژانس،  چیزی کمتر از بروز یک تحول کامل در سیستم انرژی جهانی نیست.

وی معتقد است که ممکن است سرعت و شدت این کار به دلیل خالص بودن مسیر انتشار صفر، چالش برانگیز باشد و در عوض می توان نقشه راه را به منظور ارائه شفافیت درباره اهداف جاه طلبی بیشتر جوی در سراسر کشورها، شرکت ها و سرمایه گذاران طراحی کرد.

کد خبر: ۹۰٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha