۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
سود در حق تقدم سهام است؛ بازی خطرناک حق تقدم برای سرمایه‌گذاران
بازار بررسی می‌کند؛

سود در حق تقدم سهام است؛ بازی خطرناک حق تقدم برای سرمایه‌گذاران

کسانی که به دنبال نوسان از حق تقدم‌های شرکت هستند در ابتدا به میزان افزایش سرمایه شرکت، بنیادی و غیر بنیادی بودن سهم و اخبار شرکت توجه کنند چرا که همیشه حق تقدم‌ها سود نصیب سرمایه‌گذار نمی‌کنند.

بازار؛ گروه بورس: در شرایط منفی بازار، بازیگردان‌هایی وجود دارند که با پذیرش ریسک بالا با استفاده از روش‌های مختلف به دنبال کسب سود از این بازار پر التهاب هستند، که یکی از آن‌ها معاملات در سهم حق تقدم است. بخشی از معاملات در گروه‌های مختلف مربوط به خرید و فروش سهام حق تقدیم شرکت‌هایی است که به دنبال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی هستند و حجم قابل توجهی از معاملات گروه بر روی این سهم‌ها صورت می‌گیرد.

در شرکت‌هایی که افزایش سرمایه سنگین دارند ممکن است به دلیل نقدینگی بالایی که نیاز است شرکت‌ها قیمت خود سهم را کنترل کنند و قیمت حق تقدم هم به پیروی از آن کنترل شود

شرکت بورسی زمانی که از محل آورده نقدی اقدام به افزایش سرمایه می‌کند برای اینکه سهامداران آن از این افزایش سرمایه منفعت کسب کنند به سهامداران خود به ازای افزایش سرمایه سهمی تحت عنوان حق تقدم می‌دهند و سهامداران در دو برهه می‌توانند آن را بفروشند یا پول آن را به قیمت اسمی به حساب شرکت واریز کنند.

با توجه به اینکه حق تقدم‌ها مانند خود نماد شرکت قابل معامله هست بسیاری از افراد، اقدام به نوسان گیری بر روی حق تقدم می‌کنند بدون اینکه قصد داشته باشند در فرآیند ورود نقدینگی به شرکت دخالت داده شوند و تنها زمانی که حق تقدم قابل معامله هست می‌آیند از آن نوسانگیری می‌کنند.

در دو برهه حق تقدم‌ها معامله می‌شوند؛ در برهه اول در یک بازه زمانی دو ماه این اقدام انجام می‌شود که حق تقدم افرادی که در مجمع افزایش سرمایه حضور داشتند قابل معامله است، یعنی افراد می‌توانند تصمیم بگیرند که به ازای هر حق تقدم ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز کنند یا اینکه حق تقدم را به قیمتی که تابلو تعیین می‌کند بفروشند.

افرادی یا با این نیت که در این برهه دو ماهه نوسانات که در بازار هست بر روی حق تقدم هم ایجاد شود و با یک نوسان کوتاه خریداری می‌کنند تا بفروشند و یک سود خوب در این زمان کسب شناسایی کنند و یا اینکه حق تقدم را می‌خرند و به ازای آن حق تقدم ۱۰۰ تومان را به حساب شرکت واریز می‌کنند.

در برهه دیگر هم بعد از پایان زمان دو ماه است که شرکت حق تقدم‌های استفاده نشده، یعنی افرادی که حق تقدم را داشتند اما پول به حساب شرکت واریز نکردند و حق تقدم هم به فروش نرساندند، در این زمان اقدام به فروش سهم حق تقدم این افراد بر اساس قیمت تابلو به نیابت از افراد آن را می‌فروشند.

آن دو ماهه که وجود دارد و افراد حق تقدم را خرید و فروش می‌کنند، معمولا مورد توجه سهامداران است چون دامنه نوسان حق تقدم در این دو ماه ۱۰ درصد است و به عبارت دیگر اگر قیمت سهم در این دو ماه تغییر پیدا کند در حق تقدم ما شاهد تاثیرات بیشتری هستیم و آن نوسانات کوچکی که در سهام ممکن است اتفاق بیفتد در حق تقدم امکان رخ دادن آن بسیار زیاد است.

اما باید به این نکته توجه داشت که در شرکت‌هایی که افزایش سرمایه سنگین دارند ممکن است به دلیل نقدینگی بالای که نیاز است شرکت‌ها قیمت خود سهم را کنترل کنند و قیمت حق تقدم هم به پیروی از آن کنترل شود به همین خاطر کارشناسان گفته‌اند که سهامدار باید بسیار سنجیده رفتار کند. کالا معاملات حق تقدم در این برهه دو ماه به دید نوسانگیری بسیار پر ریسک است.

نمونه‌های متعددی از زیان سهامداران در معاملات حق تقدم وجود دارد. به عنوان مثال یکی از نمادهای بانکی بعد از اینکه حق تقدم را به سهامدارانی که در مجمع بودند داد، در فرصت دو ماه کسانی که حق تقدم را به قیمت اسمی خریداری کردند به امید خبرهای خوب سهم اقدام به فروش و معامله بر روی این سهم کردند، اما بعد از رسیدن سهم حق تقدم به ۱۱۰ تومان این سهم به دلیل نبود مشتری تا ۵۰ درصد ریزش پیدا کرد و سهامداران آن دچار یک زیان ۵۰ تا ۶۰ درصدی شدند.

در نمونه دیگری که فرد حق تقدم را خریداری کرده و آن را به امید اینکه شرکت به فروش برساند نگه می‌دارد. سال گذشته یکی از نمادهای گروه خودروی، سهامداران به امید اینکه شرکت حق تقدم آن‌ها را به فروش برساند آن را نگه داشتند اما شرکت در یک بازه زمانی که نیاز به نقدینگی داشت مجبور شد که این حق تقدم‌ها را با قیمت پایین‌تر از قیمت خریداری شده به فروش برسانند.

بنا براین کارشناس و صاحب‌نظران بازار به سهامداران پیشنهاد می‌کنند که وارد بازی حق تقدم به امید کسب سود قابل توجه نشوند و سعی کنند در معاملات خود ریسک را پایین بیاورند. اما کسانی هم که به دنبال نوسانگیری در حق تقدم هستند در نمادهای این کار را انجام دهند که روند سهم خود شرکت مثبت است.

در نوسانگیری حق تقدم به این موارد توجه کنید
کسانی که به دنبال سود از نوسان سهام حق تقدم هستند، به گفته مجموع کارشناسان باید چند نکته را توجه کنند. ابتدا سعی کنند حق تقدمی که در دو ماهه معامله می‌شود در صورت نداشتن اخبار مثبت و مهم به سرعت آن را خریداری نکنند و اجازه بدهند که روند سهم بعد از انتشار حق تقدم کمی به تعادل برسد و بعد آن را خریداری و در صورت نوسانگیری بعد از پر شد درصد سود تعریف شده آن را بفروشند و به قصد سود بالاتر آن را نگه ندارند.

نکته بعدی این اسم که سهامداران باید به میزان افزایش سرمایه شرکت توجه کنند در صورتی که افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بسیار سنگین است این احتمال وجود دارد که شرکت سهم را کنترل کند بنابراین سهم حق تقدم هم کنترل خواهد شد و شما نمی‌توانید نوسان زیادی از آن در مثبت بگیرید و پیشنهاد می‌شود افرادی که دانش لازم در این زمینه را ندارند از معامله کردن در حق تقدم چنین شرکت‌های خودداری کنند.

اگر میزان افزایش سرمایه شرکت زیاد نیست، معمولا شرکت برای پر کردن این میزان آورده نقدی اجازه حرکت به سهم را می‌دهد و در اوایل انتشار حق تقدم افراد می‌توانند سود خوبی کسب کنند.

کسانی که به دنبال نوسان از حق تقدم‌های شرکت هستند در ابتدا به میزان افزایش سرمایه شرکت، بنیادی و غیر بنیادی بودن سهم، اخبار مثبت یا منفی در سهم، پیش‌بینی رشد قیمت سهم در آینده و شرایط نمادهای گروه توجه داشته باشند. در صورت نداشتن دانش، پیشنهاد نمی‌شود که افراد در حق تقدم نوسانگیری کنند.

کد خبر: ۹۰٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha