۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
سیگنال جدی از خارجی ها دریافت نکردیم| ۱۵۰ درصد تعهدات ارزی خود را اجرا کردیم
معاون وزیر نفت خبر داد

سیگنال جدی از خارجی ها دریافت نکردیم| ۱۵۰ درصد تعهدات ارزی خود را اجرا کردیم

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره تاثیر مذاکرات وین بر توسعه صنعت پتروشمی گفت:‌ هنوز سیگنال جدی دریافت نکردیم اما فضا مقداری باز شده است.

به گزارش بازار، بهزاد محمدی امروز در نشستی خبری، با تاکید بر اینکه ۳۵ درصد از ارز سامانه نیما به طور مستقیم از صنعت پتروشیمی تامین می‌شود، گفت:  از ۱۰ میلیارد دلار درامد صادراتی این صنعت ۷۰ درصد را باید شرکت‌ها در سامانه نیما عرضه کند البته برخی از هزینه های ارزی کم می‌شود.

به گفته محمدی، شرکت‌های پتروشیمی در سال ۹۹ توانستند ۱۵۰درصد تعهد خود، ارز در سامانه نیما عرضه کرند که نقش مهمی در آرامش بازار ارز کشور داشته است.

او همچنین در باره تاثیر مذاکرات وین بر روند سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: در حال حاضر سیگنال جدی از خارجی‌ها دریافت نکردیم اما فضا مقداری باز شده است. ضمن اینکه دو حوزه تامین سرمایه و دانش فنی از حضور خارجی ها استقبال می‌کنیم.  

درآمد ۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی ها در سال گذشته
معاون وزیر نفت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود رشد تقاضای سالانه فرآورده‌های نفتی در دنیا را کمتر از ۹ درصد و رشد تقاضای سالانه محصولات پتروشیمی را نزدیک پنج درصد دانست و افزود: این نشانه مهمی برای لزوم توسعه هر چه بیشتر صنعت پتروشیمی است و ما باید با به‌کارگیری منابع هیدروکربنی غنی نفت و گاز به‌عنوان خوراک و براساس نقشه دقیق و مدون و بیش از پیش به سمت توسعه سریع و هوشمندانه صنعت پتروشیمی و خلق ثروت حرکت کنیم.

او همچنین  به عمر ۵۸ ساله صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۶۵ میلیون تن سال ۹۸ با بهره‌برداری از ۱۷ طرح و افزایش ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن رسیده است که رکورد بی‌نظیری در تاریخ این صنعت به شمار می‌آید.

افزایش ظرفیت تولید به ۱۰۰ میلیون
او  در ادامه با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ با بهره‌برداری از ۱۷ طرح ظرفیت صنعت از ۶۵ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده که یک رکورد طلایی برای این صنعت محسوب می‌شود تا پایان ۱۴۰۰ نیز با بهره‌برداری از ۱۰ طرح باقیمانده جهش دوم رقم ظرفیت به ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی ۱۰ طرح جهش دوم گفت: با تحقق ۱۰۰ میلیون تن ۱۰۰ درصد برنامه ششم توسعه در بخش پتروشیمی محقق خواهد شد.

به گفته او، در حال حاضر ۴۰ طرح فعال در قالب طرح‌های جهش سوم فعال هستند و ظرفیت تا  سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۳۵ میلیون تن خواهد رسید و افزایش درآمد صنعت به حدود ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

او همچنین  پیشرفت ۴۰ طرح جهش سوم را نیز ۳۱ درصد عنوان کرد و افزود: با تحقق طرح‌های جهش سوم رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه از دوم به جایگاه اول ارتقا خواهد یافت.

۷۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی درباره روند سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: تا امروز ۷۹ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده و این عدد با اتمام طرح‌های باقیمانده جهش دوم به ۸۲ میلیارد دلار و با تکمیل طرح‌های جهش سوم به ۱۰۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه با هدف توسعه زنجیره ارزش تامین نیاز صنایع پایین دستی، ایجاد تنوع در سبد محصولات و کاهش واردات محصولات گرانقیمت ۳۳ طرح پیشران در شش زنجیره به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف کردیم گفت: تاکنون برای متقاضیان ۱۵ طرح پیشران مجوز صادر شده که ظرفیت این طرح‌ها ۳.۳ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری آن ۳.۵ میلیارد دلار است.

محمدی ادامه داد: با بهره‌بردای از طرح‌های یاد شده ۱۸ محصول جدید برای اولین بار به سبد محصولات اضافه خواهد شد و دغدغه بنگاه‌های پایین دست کاهش خواهد یافت.

او  تاکید کرد:‌ با اجرایی شدن طرح‌های پیشران ۷۰ درصد از واردات ۱.۳ میلیارد دلاری کاهش خواهد یافت.

محمدی گفت: مهمترین زنجیره طرح‌های پیشران پروپیلن است که باید در ابتدا کمبود این محصول را در کشور جبران کرده و از این مسیر زنجیره را توسعه دهیم به همین منظور طرح‌های تولید پروپیلن از متانول و در مواردی که متانول وجود ندارد از گاز طبیعی و همچین از پروپان برنامه‌ریزی شده و ما مصمم هستیم ظرفیت پروپیلن از یک میلیون تن به چهار میلیون تن در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد.

کد خبر: ۹۰٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha