۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
اطلاع‌رسانی در خصوص تعویق اقساط بانکی چالش ساز شد/ مراجعات افزایش یافت
در شعب بانک های مشهد مقدس

اطلاع‌رسانی در خصوص تعویق اقساط بانکی چالش ساز شد/ مراجعات افزایش یافت

مشهد- کاهش فعالیت‌های اقتصادی در پی شیوع کرونا در کشور موجب شد تا بانک مرکزی نسبت به تعویق زمان پرداخت اقساط تصمیم‌گیری کند اما اطلاع‌رسانی مبهم و از طرفی ارسال پیامک‌ بانک‌ها برای بدهکاران موجب شد تا در آخرین روزهای سال بسیاری از شهروندان مشهدی با کارکنان بانک‌ها وارد چالش شوند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ درست بعدازآن  که بانک مرکزی اعلام کرد که این شورا درباره نحوه مساعدت بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارهایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا دچار کاهش درآمد و مشکلات مالی شده‌اند، تصمیم‌گیری کرده و لذا اقساط تسهیلات آن‌ها طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آن‌ها منتقل شود اما با انتشار پیامک‌های بدهی برای مشتریان این موضوع موجب ازدحام در بسیاری از شعب بانک‌ها و اعتراض مردم در شهر مشهد شد.

افزایش مراجعه به بانک‌ها

یک تحویل‌دار بانک در شعبه رضا شهر مشهد در این رابطه به خبرنگار ما گفت: به دلیل اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص جزئیات این تصمیم‌گیری نشد و بسیاری از مردم  از شرایط آن بی‌خبر هستند لذا این موضوع موجب شد تا مراجعه مردم به شعب این بانکی دو روز گذشته  افزایش پیدا کند.

علی قلعه نویی بابیان اینکه تمام تلاش مسئولان برای کمک به مردم و هم‌چنین در خانه ماندن آن‌هاست اما طی چند روز گذشته مراجعه‌کنندگان بسیاری در شعب بانک‌ها حاضر شدند تا در خصوص این موضوع  وشرایط اقساط معوق به صورت حضوری پاسخ دریافت کنند.

برداشت از حساب بدون اطلاع

در همین رابطه یکی از کارکنان اداری در مشهد بابیان اینکه هنوز ۲۴ ساعت از صدور این بخش‌نامه نگذشته اما مسئولان بانک نسبت به کسر یک قسط معوق از حقوق وی اقدام کرده اند اظهار کرد: قبل از این بانک‌ها معمولاً تا سه قسط عقب‌مانده را فرصت می‌دادند و یا برای پرداخت اطلاع‌رسانی می‌کردند اما در حال حاضر یک قسط ۴۰۰ هزارتومانی معوق را تحمل نمی‌کنند و همین‌که حقوق واریز می‌شود، نسبت به کسر آن اقدام می‌کنند.

مهدی راحتی بیان کرد: در این شرایط که اوضاع اقتصادی برای همه نامبارک و نابسامان است و گفته می‌شود با مردم باید کنار آمد به نظرم این رفتار کمی غیرمنصفانه است.

 پیامک‌های تهدیدآمیز

علی تاجری یکی از مراجعه‌کنندگان به یکی از بانک‌های بلوار سجاد نیز که در اعتراض به یک پیامک اعتراض‌آمیز به شعبه مراجعه کرده است، بیان می‌کند: در رسانه دولتی اعلام می‌کنند که اقساط به تعویق افتاده است اما درست همان فردای این خبر برای من پیام تهدیدآمیز آمده است که اگر نسبت به پرداخت اقساط اقدام نشود، نسبت به پیگیری از مراجع قانونی اقدام می‌شود.

وی ابراز می‌کند: شما اگر به‌تمامی بانک‌های مشهد هم مراجعه کنید حتی یک اطلاعیه در این خصوص که شرایط این دستور العمل شامل چه افرادی می‌شود در مقابل چشمان مردم قرار داده نشده است.

پیامک‌های ارسالی متعلق به بدهی گذشته است

در همین راستا دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه مردم از ارسال پیامک بدهی گلایه داشته و هنوز شاهد ارسال پیامک توسط برخی از بانک‌ها برای سررسید اقساط  هستیم، بیان کرد: ازآنجاکه تصویب قانون حمایت از مشاغل و تعویق انداختن اقساط کسبه به یک ماه هم نرسیده است لذا اگر پیامکی ارسال می‌شود مربوط به دوران قبل از دستورالعمل بانک مرکزی است.

حسن مونسان با اشاره به اینکه این پیامک‌ها متعلق به اقساط سررسید شده گذشته و قبل از دستورالعمل جدید بانک مرکزی است، بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی تمامی بانک‌ها موظف‌اند برای صاحبان کسب‌وکارهایی که خسارت‌دیده و زیان‌دیده‌اند، از دریافت اقساط وام‌ها در اسفندماه سال جاری و فرودین و اردیبهشت سال آینده صرف‌نظر کرده و آن را به انتهای دوره وام منتقل کنند.

وی با اشاره به رکود بازار و وضعیت مالی کسبه و عدم توانایی در پرداخت اقساط به بانک‌ها یادآور شد: تمامی بانک‌ها ملزم به رعایت این دستورالعمل هستند  و لذا در صورت هرگونه تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی بابیان اینکه هیچ‌کدام از بانک‌ها از دستورالعمل بانک مرکزی تخطی نخواهند کرد، خاطرنشان کرد: بااین‌وجود در صورت تخلف شهروندان می‌توانند شکایت خود را از طریق درگاه بانک مرکزی به ثبت برسانند تا توسط بازرسان و ناظران ذیصلاح موردبررسی قرار گیرد.

تلاش برای کاهش مراجعه‌کنندگان

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی هم‌چنین بیان کرد: شیوع بیماری کرونا طی ماه جاری موجب اندیشیدن تمهیدات خاص برای بهترین خدمات به مردم شده تا کمترین مراجعه را بانک‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا تاریخ کارت‌های اعتباری که در اسفندماه جاری منقضی می‌شود به خردادماه ۱۳۹۹ تغییر کرده و تا آن تاریخ اعتباردارند و از طرفی سقف برداشت نقدی از خودپرداز از ۲ میلیون ریال به پنج میلیون ریال و سقف انتقال وجه کارت به کارت از ۳۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال در خودپردازها، کیوسک‌ها، همراه بانک و اینترنت بانک افزایش‌یافته است.

مونسان ادامه داد: همچنین پذیرش خطا در واردکردن رمز دوم برای دریافت خدمات اینترنتی بانک‌ها از سه مرتبه در شبانه‌روز به پنج مرتبه افزایش‌یافته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: به‌منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا با تمهیدات اندیشیده شده نیاز به حضور در شعب بانک‌ها در حال حاضر به حداقل رسیده است.

کد خبر: ۹٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • ابوالفضل IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      0 0
      همش دروغه امروز ۶فروردینماه۹۹ قست وام قرض الحسنه من برداشته شده. این سیستم هیچ کمک وکاری نه حالا نه بعد برای مردم نمیکنه.همش شعاره وبس
    • ابوالفضل IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      0 0
      موفق باشید