۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
درخواست بالای ۲۵ درصد برای افزایش اجاره بها
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

درخواست بالای ۲۵ درصد برای افزایش اجاره بها

حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: بسیاری از صاحبخانه‌ها برای تمدید قرارداد اجاره بها، افزایشی بیشتر از ۲۵ درصد را طلب می‌کنند.

به گزراش بازار، البرز حسینی خدابنده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وام ودیعه مسکن اظهار کرد: سال گذشته همزمان با آغاز فصل جا به جایی مستاجران که تقریبا همراه با شیوع کرونا بود، به دلیل افزایش افسار گسیخته‌ای که اجاره بها داشت، ستاد ملی کرونا با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، سقف اجاره بهایی را برای شهر تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری به ترتیب به انداز ۲۵ درصد، ۲۰ درصد و ۱۵ درصد را در نظر گرفتند.

وی با اشاره به ممنوعیت فسخ قرارداد اجاره بها توسط موجرا، افزود: در ادامه تصمیم دیگری گرفته شد که تقریبا در مردادماه رئیس جمهور تسهیلات ودیعه برای ۸ کلانشهر و تهران و سایر شهرها را به ترتیب ۱۵، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۱۷ درصد اعلام کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: این اقدام تا حدودی توانست ثباتی را با توجه به شرایطی که وجود داشت ایجاد کند و از میزان جابه جایی‌ها کم کرد. آمار نیز نشان می‌دهد تقریبا ۲۱۴ هزار خانوار مستاجر در کشور از این تسهیلات استفاده کردند.

وی به شرایط نامشخص مستاجران در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال تقریبا این وضعیت مسکوت مانده است. دکتر اسلامی وزیر مسکن و راه و شهرسازی و معاون مسکن ایشان در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردند که اطلاعات و پیشنهادات لازم را به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌اند ولی این ستاد تاکنون تصمیمی در این خصوص نگرفته است.

حسینی خدابنده از افزایش یافتن اجاره بها در سال ۱۴۰۰ گفت و در عین حال بیان کرد: آمارها در جامعه نشان می‌دهد بسیاری از صاحبخانه‌ها برای تمدید قرارداد اجاره بها، افزایشی بیشتر از ۲۵ درصد را طلب می‌کنند. بسیاری از مستاجرانی هم که به شوراهای حل اختلاف مراجعه می‌کنند تقریبا در خصوص ادامه تمدید دستشان خالی می‌شود چرا که شوراهای حل اختلاف اعلام می‌کنند از طرف ستاد ملی کرونا مصوبه جدیدی به ما ابلاغ نشده، بنابراین احکام تخلیه را تقریبا قبول می‌کنند و این شرایط خوبی را ایجاد نکرده است.

وی خاطر نشان شد: این هفته در کمیسیون عمران بابت این موضوع جلساتی را خواهیم داشت و نتایجش را اعلام خواهیم کرد. با توجه به شرایط معیشتی و تورم در جامعه نیاز است در این خصوص هم ستاد ملی کرونا و هم دولت و هم مجلس به این قشر آسیب پذیر در جامعه کمک کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر انسجام دادن به بازار اجاره بها در کشور گفت: وظیفه مجلس است با لایحه‌ها یا طرح‌هایی که برای نظم بخشی به این موضوع وجود دارد به دولت کمک کند. از جمله این موارد مالیات بر خانه‌های خالی بود که تبدیل به قانون شده است و امسال با توجه به اعلام خود اظهاری از طرف مالکین، خانه‌های خالی شناسایی می‌شوند و به این مورد نظم خواهد بخشید.

کد خبر: ۹۰٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha