۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
باغات زیتون طارم در گیر و دار مبارزه با آفت| عدم تخصیص اعتبار کافی
«بازار» گزارش می دهد؛

باغات زیتون طارم در گیر و دار مبارزه با آفت| عدم تخصیص اعتبار کافی

قزوین- باغات «زیتون » طارم، این طلای سبز قزوین در تسخیر ملخ های مراکشی قرار گرفته که مدیریت بهتر استان های مجاور می توانست دست کم شدت آن را برای استان قزوین کاهش دهد.

مریم قاسمی؛ بازار: قزوین دومین تولیدکننده زیتون کشور به شمار می‌رود، زیتونی که به‌عنوان تنها محصول استراتژیک استان در کنار خودمصرفی به بازارهای مصرف منطقه‌ای، کشوری و حتی بین‌المللی عرضه می‌شود و بار بخش زیادی از درآمدهای کشاورزی استان بالأخص منطقه طارم و رودبار بر روی دوش این محصول است.

طبیعت در یک دهه اخیر روی خوش به این محصول نشان نداده و این محصول چند سالی است که در جنگ با انواع آفات، از نظر کیفی و کمی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. زیتون‌های زخم‌خورده و سیاه شده با نیش آفت مگس زیتون که بالاخره به همت استفاده از انواع سموم و نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی پس از سال‌ها می‌رفت دوباره به روزگار سبزی خود برگردد، دوباره کشت این نوع محصول را با چالش روبرو کرد. 

اعتباری تخصیص نیافت
ملخ‌هایی که به‌زعم کارشناسان در صورت عدم ورود به‌موقع می‌توان تمام باغات منطقه طارم قزوین، رودبار و گیلان را نابود کند و به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین جزء یکی از خطرناک‌ ترین آفات در جهان است و در صورت عدم مهار آن خسارات جبران‌ناپذیری را به مراتع و جنگل‌ها وارد می کند.

زیتون طارم چند سالی است که در جنگ با انواع آفات، از نظر کیفی و کمی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است

اما در کنار تمام این مصائب گویا ملخ کشی با مانع بزرگ کمبود اعتبار نیز روبه‌رو شده است، بااینکه پیش‌بینی هجوم مجدد این ملخ‌ها با توجه به افزایش زودتر از موعد دما از سوی مدیران جهاد کشاورزی مطرح‌شده بود و علی رغم مکاتبات بسیار در سطح ملی و استانی و حتی تصویب مبلغی برای مبارزه با این آفت در ستاد مدیریت بحران، تاکنون هیچ مبلغی برای این امر تخصیص نیافته است.

باغات زیتون طارم در گیر و دار مبارزه با آفت/ عدم تخصیص اعتبار کافی

میزان سمپاشی به ۲۱ هزار و ۲۰۰ هکتار می رسد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین تحت سم‌پاشی قرار گرفت و در سال جاری این میزان به ۲۱هزار و ۲۰۰هکتار رسید که اعتباری بالغ‌بر ۲۰میلیارد ریال از اعتبارات جهاد کشاورزی در این راستا هزینه شد.

یوسف درخشان با بیان اینکه هزینه مبارزه با انواع ملخ در بخش طارم و شش مرکز دیگر به ازای هر هکتار 2.5 میلیون ریال است، افزود: قدرت پرواز و تکثیر بالای این آفت، انتخاب مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای برای تخم‌گذاری ازجمله مشکلات و سختی‌های پیش روی جهاد برای سم‌پاشی لارو آن‌ها است.

ملخ مراکشی زحمات چند ساله مبارزه با آفت مگس را هدر میدهد
از آنجا که زیتون قزوین به‌تازگی می‌رفت که جانی دوباره بگیرد و هجوم این آفت ممکن بود تمام زحمات این چندساله را بر باد بدهد جهاد سازندگی به بهانه نبود اعتبار این مراتع را به دست دشمنان دیرینه نداد و با سم‌پاشی به‌موقع تا حد زیادی مانع از پیشروی این ملخ‌ها شد اما متأسفانه این بار با بی تدبیری موجبات جولانگاه این آفت را فراهم کرده است.

نیمه اردیبهشت سال جاری مدیر جهاد کشاورزی استان قزوین در سالن مدیریت بحران استان با انتقاد از عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی استان گیلان خبر از ورود ملخ‌های مراکش و پروانه‌های برگ‌خوار به اراضی طبیعی و کشاورزی طارم سفلی داد.

نیمه اردیبهشت سال جاری مدیر جهاد کشاورزی استان قزوین در سالن مدیریت بحران استان با انتقاد از عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی استان گیلان خبر از ورود ملخ‌های مراکش و پروانه‌های برگ‌خوار به اراضی طبیعی و کشاورزی طارم سفلی داد

فاطمه خمسه با انتقاد از این موضوع اظهار داشت: درحالی‌که نیروهای جهاد کشاورزی و منابع طبیعی قزوین و زنجان مشغول سم‌پاشی علیه ملخ مراکشی هستند، متأسفانه مسئولان گیلان با بی‌مسئولیتی هیچ‌گونه سم‌پاشی علیه این آفت مهاجم انجام نمی‌دهند به‌طوری‌که همه ملخ‌های پروازی گیلان در باغات ما در طارم بودند و پرواز آن‌ها آسمان منطقه را سیاه کرده بود.

باغات زیتون طارم در گیر و دار مبارزه با آفت/ عدم تخصیص اعتبار کافی

سمپاشی نکردن گیلان آفت ملخ مراکشی را افزایش داده است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گفت: علی رغم تمام مشکلات با سم‌پاشی به‌موقع سعی در از بین بردن کانون این آفت کردیم اما متأسفانه بخشی از سبزینه  فاقد محصولات زراعی و باغی استان گیلان که مشرف‌به منطقه طارم بود و باید توسط جهاد کشاورزی استان گیلان سم‌پاشی می‌شد مورد سم‌پاشی قرار نگرفت و به محلی برای تکثیر و تولید این ملخ‌ها تبدیل شد.

مجید اسماعیلی در ادامه گفت: این ملخ‌ها پس از خروج از پیله برای تغذیه به باغات طارم هجوم آوردند که خوشبختانه این بار نیز کارشناسان جهاد استان به‌موقع وارد عمل شده و اقدام به سم‌پاشی مجدد کرد لذا باید گفت خوشبختانه آسیبی در سال جاری متوجه مزارع طارم نیست.

ملخ‌ها پس از خروج از پیله برای تغذیه به باغات طارم هجوم آوردند که خوشبختانه این بار نیز کارشناسان جهاد استان به‌موقع وارد عمل شده و اقدام به سم‌پاشی مجدد کرده است

وی تصریح کرد: اما متأسفانه این موضوع باعث شد جهاد کشاورزی متحمل هزینه مضاعف شود و همچنین با ورود مجدد این ملخ‌ها مناطق کانونی جدیدی برای سال آینده داشته باشیم که باید دائماً مورد رصد قرار گیرد.

۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مقابله با بحران ملخ و پروانه
مدیرکل مدیریت بحران قزوین نیز بابیان اینکه اعتبار درخواستی ۵۰۰ میلیونی برای این طرح به استان واریز نشده است و از تصویب ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مقابله با بحران ملخ و پروانه در استان خبر داد.

قدرت الله مهدی خانی تأکید کرد: برای رفع این مشکل نیاز به همت همه‌جانبه تمام استان‌های درگیر با محوریت سازمان جهاد کشاورزی است و در صورت عدم تأمین اعتبار برای این معضل در سال‌های آتی مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

قرار گرفتن بخش اعظمی از کشور در نوار آب‌وهوای گرم و خشک و شرایط جوی و خشک‌سالی‌های دهه اخیر باعث شده کشور ما مستعد انواع آفات باشد و با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از اقتصاد کشور بر دوش کشاورزی است، می بایست با توان بیشتری برای مبارزه به‌موقع وارد کار شد.

از سوی دیگر نباید اهمال مسئولان باعث شود از یک سو زیتون‌کاران که بعد از چندین سال دست‌وپنجه نرم کردن با مگس زیتون متحمل ضرر و زیان بسیاری شده بودند، عطای زیتون‌کاری را به لقایش ببخشند و از سوی دیگر بخشی از امنیت غذایی کشور دستخوش تهدید شود. زیرا زیتون می تواند منبع بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و اشتغال استان قزوین باشد.

کد خبر: ۸۹٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha