۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
محدودیت‌های جاده‌ای در تعطیلات نیمه خرداد
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد

محدودیت‌های جاده‌ای در تعطیلات نیمه خرداد

­رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: دوشنبه برای منع تردد در تعطیلات نیمه خرداد تصمیم‌گیری می‌شود و محدودیت‌های سفت و سختی در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش بازار، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به سیر صعودی بیماری کرونا در هند و افزایش ابتلا به سوش هندی ویروس کرونا در انگلیس به رغم واکسیناسیون گفت: در همه استان‌ها به ویژه ۲۸ استان، سیر نزولی بیماری را داریم، اما در ۳ استان بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان سیر نزولی متوقف شده که با توجه به پیدا شدن سوش‌های آفریقایی و هندی در این استان‌ها زنگ هشدار به صدا درآمده و باید رصد کنیم و مراقب باشیم که پیک بعدی شکل نگیرد.

رئیسی با بیان این که بازوی بالارونده موج چهارم خیلی طولانی بود گفت: از قله موج عبور کرده ایم و در شاخه نزولی هستیم که با توجه به بازوی بلند صعودی موج، هنوز هم میزان بستری ما کم نیست و سیر نزولی که دارد طی می‌شود اثر خودش را ۲ هفته آینده نشان می‌دهد و ما شاهد کاهش مرگ و میرها خواهیم بود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: الان میزان بستری‌ها زیر ۲ هزار نفر است که پیش بینی ما این است که تا ۲ هفته آینده مرگ و میرها به زیر ۲۰۰ نفر خواهد رسید، آمار الان که زیر ۲۰۰ نفر را نشان می‌دهد متغیر است.

رئیسی با برشمردن عوامل خطر که می‌تواند موج پنجم را سبب شود گفت: قبل از محرم ما مراسم عروسی‌ها و مهمانی‌های مرتبط با آن را داریم که از عوامل خطرزاست و عامل خطرناک دیگر فصل گرما و روشن شدن کولرها و بسته شدن پنجره هاست به خصوص در مناطق جنوبی، عامل خطرناک دیگر تابستان و فصل سفرهاست و عامل بعد هم تجمعات انتخاباتی است که بالقوه می‌تواند مشکلات ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه در خصوص تعطیلات نیمه خرداد در جلسه دوشنبه تصمیم گیری می‌شود گفت: ثبت نام انتخابات با رعایت ۹۵ درصدی پروتکل‌ها و خیلی خوب انجام گرفت، برای روز رای گیری هم همه شرایط برای ایمنی و سلامت رای دهندگان و تامین سلامت آن‌ها اندیشیده شده که هیچ جای نگرانی نیست، اما نگرانی ما از زمان و کیفیت تبلیغات نامزدهاست، ما گفته ایم که باید تبلیغات حداکثری اتفاق بیفتد، اما تجمعات حداقلی باشد و در این زمینه صدا و سیما برنامه‌های زیادی تدارک دیده که جای تشکر دارد و من شخصا به عنوان کارشناس آنقدر که نگران تبلیغات شوراها هستم نگران تبلیغات ریاست جمهوری نیستم، برای این که در شوراها، تجمعات و دورهمی‌ها خانوادگی رخ می‌دهد که غیرقابل کنترل هستند.

رئیسی ابراز امیدواری کرد که نامزدها در عمل نشان دهند که سلامت مردم برایشان اولویت دارد و سلامت مردم را برای رای جمع کردن به خطر نمی‌اندازند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره اخذ رای از مبتلایان بیماری هم گفت: پیشنهاد ما این است که از صندق سیار برای اخذ رای از این عزیزان استفاده شود.

او با بیان این که راه اندازی هر نوع کاروان تبلیغاتی ممنوع است گفت: سخنرانی در فضای بسته ممنوع است و در فضای باز با رعایت پروتکل‌ها می‌تواند انجام شود مثلا در سالن‌های ورزشی رو باز، با حداکثر یک سوم ظرفیت، و حداقل ۸ متر مربع فضا برای هر نفر.

رئیسی گفت: در ستادهای انتخابات نامزدها هم در شهرهای زرد حداکثر ۳۰ نفر و در شهرهای نارنجی حداکثر ۲۰ و در شهرهای قرمز ۱۵ نفر می‌توانند با رعایت سایر پروتکل‌ها حضور داشته باشند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا تاکید کرد: اگر در فاز تبلیغات رعایت پروتکل‌ها نشود و خدای ناکرده رنگ شهرها تغییر کند و وارد فاز پنجم شویم مطمئن باشید اولویت برای ما سلامت مردم خواهد بود.
او درباره واکسیناسیون هم گفت: از امروز واکسیناسیون ۷۰ ساله‌ها را شروع کردیم، این افراد می‌توانند به سایت مراجعه و ثبت نام کنند بعد از ثبت نام پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌شود که علاوه بر اسمشان، زمان و مکان واکسیناسیون را به آن‌ها اعلام می‌کند که باید همان موقع که معین شده مراجعه کنند تا تجمعی ایجاد نشود، و مطمئن باشند که واکسن برای همه آن‌ها هست.

رئیسی با بیان اینکه باید اولین واکسنی را که به دستمان رسید بزنیم گفت: کسانی که مبتلا شده اند چهار هفته بعد از پایان بهبودشان می‌توانند واکسن بزنند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا همچنین با بیان این که مزایای واکسن زدن اصلا قابل قیاس با عوارض ناچیز آن نیست افزود: کسانی که واکسن می‌زنند ناقل نمی شوند اما باید مثل بقیه مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند برای این که ایمنی آن‌ها ۲ هفته بعد از دریافت دز دوم تزریق ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۸۹٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha