۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
کارایی ۹۶ درصدی واکسن کوبا در نتیجه مطالعات در برزیل
واکسن کوبا در مقابل جهش برزیلی کارآمد است؛

کارایی ۹۶ درصدی واکسن کوبا در نتیجه مطالعات در برزیل

کارایی واکسن سابرنای تولید کوبا به دنبال تکمیل سومین مرحله از مطالعات بالینی در برزیل برابر با ۹۶ درصد اعلام شد و در مقابل جهش برزیلی مقاومت ایجاد می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: واکسن سابرنا ، واکسن تولید شده در کشور کوبا است که تا کنون شمار زیادی از مردم این کشور آن را تزریق کرده اند و دولت اعلام کرده است تا ماه اوت سال جاری ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۱ میلیونی این کشور با استفاده از واکسن های سابرنا و دیگر واکسن های تولیدی این کشور واکسینه خواهند شد.

طبق گزارشهای موجود کوبا اولین کشوری خواهد بود که با واکسنی که در داخل تولید کرده است، تا ماه اوت تمامی بزرگسالان را واکسینه خواهد کرد . دیگر کشورهای دنیا برای واکسیناسیون از واکسن های وارداتی و واکسنهای تولید شده در خارج از کشور استفاده کرده اند.

ای بی سی نیوز به نقل از رسانه های کوبایی اعلام کرد در ماه  مارس امسال ۱۴۱ هزار نفر از دانشمندان و کادر درمان این کشور با استفاده از واکسن سابرنای ۲ واکسینه شده اند و از نیمه ماه می واکسیناسیون عمومی با این واکسن در کوبا شروع شده است.دولت اعلام کرده است ظرف یک ماه آتی ۱.۷ میلیون دوز واکسن برای تزریق به سالمندان این کشور اختصاص پیدا خواهد کرد. با وجود اینکه هنوز اطلاعات رسمی این واکسن در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است و در نشریات تایید شده پزشکی منتشر نشده است، ولی اطلاعات اولیه حکایت از کارایی ۹۶ درصدی این واکسن در مقابل کرونا دارد و مهمتر اینکه در مقابل جهش برزیلی این ویروس کارآمد است.

واکسن سابرنا چند دوز تزریق می شود
رسانه های کوبا به نقل از دانشمندان فعال درپروژه تولید واکسن در این کشور اعلام کردند که  افراد باید سه دوز واکسن دریافت کنند. فاصله بین دوزهای دریافتی یک ماه است  و ۷۵ درصد از افراد بعد از دریافت دوز دوم به اندازه افرادی که به کرونا مبتلا شده اند وبهبود یافته اند، آنتی بادی خواهند داشت. بعد از دریافت دوز سوم این واکسن، کارایی آن به ۹۶ درصد خواهد رسید و همین نرخ بالای کارایی باعث شده است تا واکسن سابرنا به یکی از برترین واکسن های دنیا برای مقابله با بحران کرونا تبدیل شود.

 مساله دیگر توان بالای تولید واکسن در کوبا است. آمارها نشان می دهد این کشور توان تولید ۱۰ میلیون دوز واکسن سابرنا در هر ماه را دارد که این میزان می تواند ضمن تامین نیاز داخلی، حجم زیادی برای عرضه به بازارهای صادراتی در اختیار کشور بگذارد.این کشور هم اکنون هم قراردادهای زیادی با کشورهای امریکای لاتین از جمله برزیل و ونزویلا منعقد کرده است که به کمک آن می تواند مردم ساکن در این کشورهای درگیر کرونا به خصوص جهش برزیلی این ویروس را ایمن کند.

کوبا کشوری قدرتمند در تولید واکسن است
کوبا یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه  تولید واکسن در دنیا است. ای بی سی نیوز در این مورد نوشت:« این کشور در سالهای اخیر تحت فشارهای اقتصادی زیادی بود و این فشارها به دلیل تحریم اقتصادی امریکا به این کشور تحمیل شده بود. این تحریم های طولانی مدت باعث شد تا اقتصاد کوبا بسیار آسیب پذیر بشود ولی روی توان پزشکی و توان تولید واکسن تاثیر منفی نداشت. کوبا یکی از کشورهای قدرتمند در این زمینه است و با بزرگترین مراکز داروسازی و مراکز واکسن سازی دنیا مشارکت می کنند. »

این کشور هر سااه صدها میلیون دوز از واکسن های  تولیدی خود را به ۴۰ کشور دنیا صادر می کند و تمامی واکسن های مورد نیاز برای واکسینه کردن کودکان و نوزادان کوبایی را تولید می کند. به همین دلیل است که در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در این زمینه انجام شده است و هم اکنون به عنوان قطب تولید واکسن در امریکای لاتین معرفی شده است.

واکسن ابزاری برای حمایت از رشد در پسا کرونا
اما علاوه بر اینکه واکسن می تواند مردم کوبا و دیگر کشورهای دنیا را از کرونا نجات دهد، می تواند زمینه را برای احیای اقتصادی این کشور فراهم کند. واکسینه شدن مردم این کشور باعث می شود تا زمینه برای شروع به کار صنعت توریسم در کشور فراهم شود و از سر گیری توریسم به معنای رشد درآمد در کشور خواهد بود. از طرف دیگر دولت  کوبا  اعلام کرده است توریسم واکسن را نیز در کشور شروع می کند و افرادی که تمایل به دریافت واکسن این کشور را دارند می توانند به کوبا سفر کنند و واکسن را دریافت کنند. کوبا گزینه دریافت اولین دوز در داخل کوبا و خرید دو دوز بعدی و بازگشت به وطن  را نیز در نظر گرفته است. این سیاستها می تواند زمینه را برای رشد اقتصادی کشور، رشد درآمد صنعت توریسم و تسریع روند حرکت به سمت روزهای پسا کرونایی فراهم کند.

هم اکنون فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونای روسی در چندین کشور از جمله برزیل و ونزویلا در حال انجام است و گزارش کارایی ۹۶ درصدی واکسن در نتیجه مطالعات انجام شده در کشور برزیل ارایه شده است. گزارش تجمیعی هنوز ارایه نشده است.

کد خبر: ۸۹٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha