۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
تراکم در کارگزاری ها در پی اعلام عرضه اولیه سهام/تصمیمات کرونایی گرفته شود
گزارش بازار؛

تراکم در کارگزاری ها در پی اعلام عرضه اولیه سهام/تصمیمات کرونایی گرفته شود

اراک- اعلام عرضه اولیه سهام در زمانی که کشور درگیر ویروس کرونا است، سبب تراکم در کارگزاری ها و انتقاد فعالان بازار سرمایه شده است.

گروه استان ها؛ خبرگزاری بازار- بیش از ۲۰ روز است، که میهمان ناخوانده ای به نام « کرونا» وارد کشور شده و علاوه بر ابتلا بیش از نه هزار نفر در کشور و گرفتن جان ۳۵۴ ایرانی تاثیرات متعددی بر بازارهای اقتصادی گذاشته است.

در این بین پرهیز از ترددهای غیر ضروری از توصیه هایی است، که همه پزشکان، کارشناسان و دلسوزان بر آن تاکید داشته و همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت با گلایه شدید از کسانی که به فکر سلامت خود و دیگران نیستند، گفته است: تنها راه قطع مسیر انتقال ویروس کرونا، ماندن در خانه است.

اما در این شرایط برخی تصمیم های غیرکارشناسی، عملا سبب افزایش تردد می شود و گلایه های متعددی را به همراه دارد، یکی از این تصمیم ها، که سبب انتقادات متعدد فعالان بورس در استان مرکزی شده، اعلام عرضه اولیه در بازار بورس است.

عرضه اولیه مراجعات حضوری و تقاضاهای خرید را افزایش می دهد

اما این که عرضه اولیه چیست، سوالی است، که یک مدرس تحلیل فاندامنتال در پاسخ به آن به خبرنگار بازار گفت: هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بورس عرضه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته می شود.

نیما جوادیان افزود: در این هنگام درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خریداری می شود و تجربه نشان داده که بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده اند.

وی گفت: به همین دلیل عرضه اولیه همیشه برای فعالین بازار جذابیت داشته است و به طور طبیعی تقاضا برای خرید سهم ارائه شده افزایش می یابد.

لغو موقت اعلام عرضه های اولیه مطالبه بسیاری از فعالان بازار سرمایه است

اعلام پی در پی عرضه های اولیه، آن هم در استان مرکزی که در حدود ۴۵۰ نفر از شهروندان آن به ویروس کرونا مبتلا شده اند، سبب افزایش قابل توجه حجم مراجعات حضوری به شعب کارگزاری ها شده است.

یک فعال بازار بورس در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: همواره اعلام عرضه اولیه سبب افزایش مراجعه حضوری به شعب می شود و این بار نیز قابل پیش بینی بود، که این اعلام مراجعه های حضوری به شعب را زیاد می کند، چرا که وقتی خبر عرضه اولیه می آید، ناخودآگاه یک عده که متقاضی خرید اولیه هستند، برای خرید یا سوال و ثبت و کارهای اینچنینی به شعب مراجعه می کنند.

مرتضی عباد اضافه کرد: این دیگر کار سخت و تصمیم استراتژیکی نیست، می توان با یک پیامک به مدیران کارگزاری ها و تایید آن ها به طور موقت عرضه اولیه ها را برای چند روز لغو کرد، تا از شیوع ویروس کرونا به واسطه این حضورها و تجمع ها جلوگیری شود.

اعلام عرضه اولیه احتمال ابتلا کارمندان کارگزاری ها به کرونا را افزایش می دهد

فعال دیگر بازار سرمایه نیز ضمن انتقاد از این اقدام با اشاره به این که طبق اعلام منابع رسمی تاکنون ۱۴ کارمند بانک بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با این عرضه اولیه های پی در پی در آینده و افزایش مراجعه های حضوری به شعب احتمال ابتلا اهالی بازار سرمایه و به خصوص کارمندان کارگزاری ها افزایش خواهد یافت و این امر نگران کننده داست.

مهدی ساسانی اضافه کرد: چرا باید وقتی همه تلاش می کنند، مردم را تشویق کنند، از خانه بیرون نیایند، مدیران ما با عرضه اولیه های پی در پی دارند سعی می کنند، مردم را برای گرفتن کدهای بورسی جدید به سمت کارگزاری ها بکشند،

وی گفت: باید این کارمندان کارگزاری ها را نیز مانند خواهر و برادر خود و اعضای خانواده بدانیم و  کمی نگران سلامتیشان باشیم.

در هر صورت، زمانی که تمام مسئولین بر خانه نشینی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری تاکید دارند، برخی از تصمیمات ممکن است، زحمات و توصیه ها را بی اثر کرده و عده ای از فعالین صنفی را در معرض ابتلا قرار دهد، که نیاز است، در این خصوص تصمیمات کارشناسی تر و با تامل بیشتر اتخاذ شود.

کد خبر: ۸٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha