۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
باید زیرساخت های جهانی شدن را در صنعت دارو فراهم کنیم
کارشناس حوزه دارو:

باید زیرساخت های جهانی شدن را در صنعت دارو فراهم کنیم

یکی از مدیران با سابقه حوزه دارو ضمن برشمردن الزامات صادرات دارویی کشور، تاکید کرد که برای صادرات موفق بایستی تولید ما رو به جهانی شدن پیش رود.

به گزارش بازار، مهدی زرین، با بیان اینکه صادرات و واردات ۷۳ میلیارد تومان را به خود اختصاص می دهد، افزود: تراز ما اکنون منفی است و می توان گفت صادرات و واردات تقریبا نزدیک به هم هستند.

وی از صادرات به کشورهای چین و عراق و امارات، ترکیه و افغانستان سخن گفت و ادامه داد: واردات هم از چین و هند و امارات و هند صورت می گیرد.

زرین افزود: ایران چهل و ششمین کشور دنیا در حوزه صادرات است و کشورهای همسایه ی ما در زمینه دارو مقصد صادرات ایران نیستند.

وقفه صادراتی کار تحریم است؟
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی همه نخبگان صنعت دارو اقرار می کنند که بدلیل تحریم ها و مسدود شدن مسیرهای بانکی و مشکلات کشورهای مقصد، با وقفه صادراتی روبرو هستیم.

زرین یادآور شد: ما مبحثی بنام جهانی شدن را پیش رو داشتیم که همه کالاهای صادراتی را دربر می گیرد و صنعت دارو هم از این مسیر مستثنی نیست.

وی با بیان این مطلب تاکید کرد: ما باید زیر ساخت های جهانی شدن را در صنعت دارو فراهم کنیم؛ چنانچه در حوزه بایوتک به پیشرفت های چشم گیری دست یافته ایم و توانستیم دانش و تکنولوژی کشور را جهانی نماییم.

باید رو به جهانی شدن بگذاریم
زرین با طرح این سوال که آیا آموزش های لازم برای جهانی شدن صنعت دارو در کشور پیاده سازی شده است یا خیر، گفت: برای ارتقای سطح و حجم صادراتِ تولیدات کشور باید مهیا باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط لازم ابتدا باید زیر ساخت های ضروری را برای سال آتی مهیا سازیم، اضافه کرد: ما به خود می بالیم که اخبار خوبی در زمینه جهانی شدن صنعت دارویی کشور به گوش می رسد و این جز با تمرکز بر دانش و استعدادیابی و ارتباط مثبت با بازارهای هدف میسر نیست.

شاکله صادراتی نیاز امروز ماست
زرین در بخشی دیگری خاطرنشان ساخت: سال ها پیش از مدیران صنعت داروسازی کشور دعوت کردیم و عنوان این همایش نیز ساخت ایران بود؛ لذا از مدیران خواهش کردیم تا در این زمینه دست به همفکری بزنند و از طریق انجمن های مربوطه شاکله ای را ایجاد کنند تا از دانش داروسازی و منابع انسانی به خوبی استفاده شود.

وی با بیان این خاطره افزود: ما باید مجددا به سوی چنین پیشنهادی پیش رویم و سندیکاهای تجهیزات پزشکی و تولید یا واردات دارو نیز اهتمام ویژه ای برای ایجاد یک شاکله صادراتی بورزند.

زرین در ادامه این گفتگوی رادیویی با بیان اینکه واردات دارو از یک کشور، اطلاعات تولیدی و قیمت گذاری را به همراه خود ندارد و تنها کیفیت، برند و نام دارو ملاک اهمیت برای واردات قرار می گیرد، اظهار کرد: خریدارهای کشورهای منطقه، اطلاعات ریز از صنایع ایران دارند و برخی از این ها، در کشورمان جزو دست اندرکاران تولید هستند که از جهتی خوب است.

کد خبر: ۸۹٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha