۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۸
۳ ویژگی که سرمایه گذار موفق را متمایز می کند
سرمایه گذاری خوب کسل کننده است

۳ ویژگی که سرمایه گذار موفق را متمایز می کند

چه چیزی باعث می شود که یک نفر در طول سالیان متمادی در بورس سود می کند اما اکثریت فعال در بازار سهام همین که تصمیم به خرید سهامی می کنند انگار بوسه مرگ به سرمایه خود زده اند؟

محمد رضا هادیلو؛ بازار: سرمایه گذاری موفقیت آمیز به اندازه علم موشک دشوار نیست، بلکه دشوارتر است،  زیرا اگر مانند علم موشک بود  موفقیت در بورس سهام بسیار آسان تر از آنچه بود در حال حاضر است. در نهایت علم موشک به فیزیک بستگی دارد و آخرین قوانین ثابت و هر بار به همان روش کار می کنند اما این امر برای سرمایه گذاری در بورس سهام صادق نیست و به قوانین و عوامل خاص،  کمتر بستگی دارد.

اگرچه منطق سرمایه گذاری موفق در بورس اوراق بهادار بسیار ساده و آسان است و آن خرید ارزان سهام و سپس فروش  با قیمت بالاتر می باشد، اما اکثریت قریب به اتفاق سرمایه گذاران موفق به دستیابی به هیچ گونه سود قابل توجهی نمی شوند و ممکن است پول خود را از دست بدهند درمقابل تعداد اندکی سرمایه گذار هستند که می توانند در دوره های طولانی تقریباً به دستاوردهای مداوم دست یابند.

۳ ویژگی که سرمایه گذار موفق را متمایز می کند

اما آنچه بیش از همه مهم است پاسخ به سئوال زیر است:
 چرا برخی از سرمایه گذاران بورس سهام نوعی سحر و جادو نسبت به سهامی که خریداری می کنند، دارند در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر تصمیم به خرید  سهام هایی  می گیرندکه بدست آوردن آن شبیه بوسه مرگ است. تفاوت این دو تنها در روش انتخاب  استراتژی است.
خطوط زیر برخی از برجسته ترین روش های موفقیت سرمایه گذاران عمده را بیان می کند که بر گرفته از دو کتاب خرد در سرمایه گذاری ارزش و تله های سرمایه گذاری در معرض دید و سایت ارقام است که در قالب مقاله ای ترجمه شده، تقدیم سهامداران مخاطب خبرگزاری بازار می شود.

آبراهام لینکلن، رئیس جمهور اسبق آمریکا یک بار گفت: «اگر هشت ساعت برای قطع درخت داشتم، شش ساعت را برای تیز کردن تبر صرف می کردم.» شاید منظور او از گفته هایش این باشد که آمادگی کافی می تواند انجام سخت ترین کارها را برای شما آسان کند.

یک ویژگی مشترک در میان سرمایه گذاران بزرگ در بورس وجود دارد که همه آنها روش روشنی برای ارزیابی سهام مورد نظر برای خرید دارند تا بدانند ارزش منصفانه آنها بالاتر از قیمت بازار است یا کمتر از آنها. یک سرمایه گذار موفق در جستجوی دانستن ارزش منصفانه یک سهم، تمام جنبه های مالی شرکت از جمله درآمد، سود و جریان های نقدی را مطالعه می کند.

۳ ویژگی که سرمایه گذار موفق را متمایز می کند

هنگامی که سرمایه گذار ارزش منصفانه سهم را بداند، قادر خواهد بود با نادیده گرفتن سر و صدای موجود در بازار، تصمیم خود را مستقل از آن و با توجه به عوامل کاملاً عینی اتخاذ کند. حتی اگر بقیه به سمت آن سرازیر شوند

هنگامی که سرمایه گذار ارزش منصفانه سهم را بداند، قادر خواهد بود با نادیده گرفتن سر و صدای موجود در بازار، تصمیم خود را مستقل از آن و با توجه به عوامل کاملاً عینی اتخاذ کند. حتی اگر بقیه به سمت آن سرازیر شوند.

در اینجا باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم که اهمیت داشتن یک حاشیه امنیت توسط سرمایه گذار است، به این معنی که او سهم را خریداری نمی کند مگر اینکه قیمت آن کمتر از ارزش منصفانه آن باشد که با یک تفاوت قابل توجه محاسبه شده باشد.  این تفاوت اگر با پیش فرض های او درباره ارزش سهام نادرست باشد  او را به نوعی از ضرر محافظت می کند.

توانایی پایبندی به استراتژی ها و برنامه های خود را دارند حتی در صورت تعارض با عملکرد عموم فعالان بازار.  این یک امر بسیار دشوار است و به توانایی روانی زیادی نیاز دارد زیرا انسانها ذاتاً اجتماعی هستند و همیشه آرزو دارند که منطق تصمیمات خود را توسط دیگران به رسمیت بشناسند

تعهد به برنامه در سخت ترین شرایط

ویژگی دوم که سرمایه گذاران موفق را در بورس متمایز می کند این است که آنها توانایی پایبندی به استراتژی ها و برنامه های خود را دارند حتی در صورت تعارض با عملکرد عموم فعالان بازار.  این یک امر بسیار دشوار است و به توانایی روانی زیادی نیاز دارد زیرا انسانها ذاتاً اجتماعی هستند و همیشه آرزو دارند که منطق تصمیمات خود را توسط دیگران به رسمیت بشناسند.

یکی از ما وقتی می داند که در همان قایقی است که دیگران را حمل می کند، احساس راحتی می کند  زیرا اگر آن غرق شود  او به تنهایی غرق نمی شود  که در صورت بروز بدترین سناریو کمی احساس درد و پشیمانی او را تسکین می دهد.

یک ضرب المثل قدیمی انگلیسی است که می گوید: «بدبختی عاشق همنشینی است»   و متأسفانه معمولاً در بازار سهام سهم سرمایه گذاران که با نوسانات بازار کورکورانه حرکت می کنند؛ بدبختی است.

در بورس اوراق بهادار، غیر معمول نیست که کل بازار در مسیری اشتباه بیافتد و اتفاقا اغلب هم رخ می دهد.  زیرا مواجهه و تجربه بخش زیادی از مردم در مورد چیزی دلیل بر صحت آن نیست. بنابراین روش درست این است که به برنامه خود حتی اگر همه مخالف آن عمل کنند، پایبند بوده و به یاد داشته باشید که پیوستن به جمع شما را از ضرر و زیان محافظت نمی کند  بلکه در صورت هنگام سقوط شما را در آن شراکت می دهد و تنها درد و زیان را قابل تحمل می کند.

 متأسفانه، بیشتر سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران بی تجربه صرف نظر از میزان محکومیت و ضررهای تحمیل شده  آنها در برنامه ها، از برنامه ها و استراتژی های خود صرف نظر می کنند در حالی که به محض این که بازار در معرض شوک یا نوسانات شدید ناگهانی قرار گیرد، می توانند همه چیز را پشت سر بگذارند و اجازه ندهند که ضرر آنها دو برابر شود و یا آنها را از دستاوردهای بزرگی که می توانستند بدست آورند، محروم کنند.  خونسردی افراد به آنها کمک می کند تا در چنین شرایطی پایدار بمانند.

سرمایه گذار مشهور آمریکایی "جان تمپلتون" که مشتاق بود از این دام خودداری کند قبلاً تصمیم گیری در مورد خرید را انجام می داد یعنی قبل از حمله امواج فروش به بازار همیشه لیستی از سهام شرکت هایی را که فکر می کرد خوب مدیریت شده اند اما قیمت آنها بالا بود نگهداری می کرد و در عین حال این لیست را به دلالان می داد و با رسیدن آن به قیمتهای جذاب، سفارش خرید می داد.

یکی از مهمترین و دشوارترین مهارتهای سرمایه گذاران موفق، توانایی کنار آمدن با نوسانات بازار و پذیرفتن این واقعیت است که این بخشی از بازی است و یک شر مطلق نیست.  دشواری این مهارت این است که نوسانات ذاتی احساس اضطراب و ناراحتی در ما ایجاد می کند.  این دقیقاً مانند تلاطمی است که هواپیما در هوا عبور می کند و شما را عصبی می کند

همزیستی فراز و نشیب ها

بنجامین گراهام در کتاب معروف خود «سرمایه گذار هوشمند» به این موضوع اشاره می کند که سهام در بیشتر مواقع در هر دو جهت دچار نوسانات غیر منطقی و بیش از حد قیمت می شود، در نتیجه گرایش ذاتی اکثر مردم به حدس و گمان یا قمار و تحت تأثیر قرار گرفتن چرخه امید، ترس و طمع است.

یکی از مهمترین و دشوارترین مهارتهای سرمایه گذاران موفق، توانایی کنار آمدن با نوسانات بازار و پذیرفتن این واقعیت است که این بخشی از بازی است و یک شر مطلق نیست.  دشواری این مهارت این است که نوسانات ذاتی احساس اضطراب و ناراحتی در ما ایجاد می کند.  این دقیقاً مانند تلاطمی است که هواپیما در هوا عبور می کند و شما را عصبی می کند. این حالت  عود می کند و نمی توان کاری در مورد آنها انجام داد.

۳ ویژگی که سرمایه گذار موفق را متمایز می کند

وقتی بازار شوک می بیند و همه از سهام خاصی دور می شوند، سرمایه گذاران باهوش خوشحال می شوند.  از آنجا که آنها دریافتند که این نوسانات عمدتاً موقتی است و سهام دیر یا زود باز خواهد گشتش ما می توانید از نوسانات شدید ناگهانی بازار هر از چندگاهی برای گرفتن سهام خوبی که به قیمت های جذاب سقوط می کند و ممکن است تکرار نشود؛ استفاده کنید

اما برخلاف تلاطم هوا که می تواند حالت تهوع در شما ایجاد کند، نوسانات بازار می تواند به بهترین دوست شما تبدیل شود.  شما می توانید از نوسانات شدید ناگهانی بازار هر از چندگاهی برای گرفتن سهام خوبی که به قیمت های جذاب سقوط می کند و ممکن است تکرار نشود؛ استفاده کنید.

بنابراین، وقتی بازار شوک می بیند و همه از سهام خاصی دور می شوند، سرمایه گذاران باهوش خوشحال می شوند.  از آنجا که آنها دریافتند که این نوسانات عمدتاً موقتی است و سهام دیر یا زود باز خواهد گشت زیرا اصول اساسی آن هنوز در شرایط مطلوبی قرار دارند و این افت را توجیه نمی کنند و در عین حال تفاوت بین نوسان و ریسک را درک می کنند.

موارد فوق چیزی نیست جز نمونه ای از کیفیت سرمایه گذاران موفق در بورس اوراق بهادار، که موفقیت در آنها نیاز به صبر و دلسوزی معقول دارد. همانطور که سرمایه گذار مشهور آمریکایی، جورج سوروس می گوید: «شما احتمالاً هیچ درآمدی کسب نمی کنید، سرمایه گذاری خوب واقعاً کسل کننده است.»

کد خبر: ۸۹٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha