۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
از ظرفیت موافقت‌نامه‌های تجاری در تجارت با هند و پاکستان استفاده شود
معاون بین‌الملل اتاق ایران:

از ظرفیت موافقت‌نامه‌های تجاری در تجارت با هند و پاکستان استفاده شود

کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران بر توسعه سطح مناسبات تجاری ایران با پاکستان و هند از طریق امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد و یا توسعه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سرکنسولان منتخب ایران برای شهرهای کراچی پاکستان و حیدرآباد هندوستان در راستای نگاهی به وضعیت همکاری‌های اقتصادی ایران با این دو کشور با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ملاقات کردند. سطح همکاری‌های اقتصادی ایران با پاکستان و هند، برنامه‌ها و راهکارهای رفع موانع و توسعه تجارت با این دو کشور محور این نشست بود.

به باور محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، شهرهای کراچی و حیدرآباد، هر دو از قطب‌های تجاری و صنعتی در منطقه غرب آسیا به حساب آمده و با توجه به پیشینه روابط و نزدیکی‌های فرهنگی با ایران، دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری برای توسعه همکاری‌های اقتصادی خارجی هستند.

او در این جلسه، ضمن اشاره به سوابق همکاری‌ها و روابط دوستانه تجاری با دو کشور پاکستان و هند، این دو کشور را دو اولویت جدی تجاری ایران برشمرد که هر کدام از منظرهای مختلف برای ایران با اهمیت هستند.

کرباسی در تشریح سطح مناسبات موجود، بازار پاکستان و به ویژه شهر کراچی را به عنوان تجاری‌ترین شهر پاکستان، بازار بسیار جذاب و پرسودی در همسایگی ایران توصیف کرد و تاکید کرد: علی‌رغم جمعیت بالای این کشور و همین‌طور جمعیت فراوان شیعه در آن، برای سال‌ها مورد غفلت واقع شده است و سیاست‌های ایران به نحو شایسته فضای تجاری دو کشور را مدیریت نکرده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با توجه به تعاملات مثبت دو کشور و ظرفیت‌های موجود به موجب اقتصادهای مکمل دو کشور در بسیاری زمینه‌ها، ظرفیت همکاری دو کشور را حداقل ۱۰ میلیارد دلار برآرود کرد.

بر اساس اظهارات او تجار پاکستانی علاقه‌مند به تجارت با ایران هستند؛ اما فشارهای سیاسی و ترس از تحریم‌ها از جانب دیگر کشورها، موانعی را ایجاد کرده و منجر شده تا هم درباره پاکستان و هم هند تجارت غیرمستقیم و از طریق کشور سوم در سال‌های اخیر رشد زیادی پیدا کند که خود منجر به افزایش بی‌دلیل هزینه‌ها و کاهش توان رقابتی کالاهای ایرانی شده است.

کرباسی نبود زیرساخت‌های مناسب حمل جاده‌ای و همچنین مسائل بانکی با پاکستان را از مهم‌ترین موانع تجارت مستقیم دو کشور برشمرد و بر لزوم تعیین مکانیسم مشخصی برای تهاتر کالا بین د و کشور تاکید کرد. به باور او از این طریق می‌توان تا یکی از موانع اصلی که همان جابه‌جایی ارز است را برای بازرگانان دو کشور تسهیل کنیم.

به باور معاون بین‌الملل اتاق ایران در صورت امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد و یا توسعه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، می‌توان برای بسیاری از مراودات کالایی دو کشور سیاست‌گذاری کرد و ثباتی به آن بخشید. صادرات در زمینه‌های پتروشیمی، کشاورزی و میوه جات، مواد غذایی، لوازم ساختمانی، لوازم منزل از جمله فرش و موکت، لوازم بهداشتی و همچنین خدمات فنی مهندسی از حوزه‌هایی است که می‌تواند با یک سیاست‌گذاری منطقی و باثبات و همین‌طور لحاظ نیازهای طرف مقابل، جهش قابل ملاحظه‌ای کند.

او یادآور شد: بخش خصوصی در این بین می‌تواند همکار و مشاور مهمی در این مذاکرات باشد. در حال حاضر برخی بی‌ثباتی‌ها و ممنوعیت‌ها برای واردات یا صادرات منجر به آن شده که کشور مقابل نیز تعرفه‌های تبعیض‌آمیز وضع کند و صادرکننده و بالطبع تولیدکننده ایرانی از یک بازار بزرگ محروم شود.

طبق گفته‌های کرباسی اتاق ایران با همت ۲۰۰ تشکل ملی توانمند آمادگی دارد با کنسولگری‌های ایران در شهرهای کراچی و حیدرآباد، نشست‌های تخصصی وبیناری در حوزه‌های مذکور میان فعالان اقتصادی پاکستانی و هندی برگزار کند تا بستری برای توسعه روابط باشد. در این راستا نیاز است کنسولگری‌های ایران در کشورهای هدف، تسهیل‌کننده همکاری‌های اتاق های دو کشور باشند.

روند اجرای تعهدات هند در توسعه بندر چابهار پیگیری شود

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین با اشاره به ظرفیت تجار و فعالان اقتصادی ایرانی تبار در شهر حیدرآباد که قطب کشاورزی، دارویی و فناوری اطلاعات این کشور است بر لزوم جذب آنها و توسعه همکاری تجار ایرانی با آنها تاکید کرد.

او همچنین به موقعیت چابهار در مراوادات تجاری با دو کشور پاکستان و هند و بهره گیری از ظرفیت موجود برای ایجاد رقابت بین دو کشور، اشاره و تصریح کرد: متاسفانه هند در عمل به تعهدات خود در زمینه توسعه بندر چابهار به‌ویژه امکانات حمل‌ونقل ریلی این بندر، ضعیف عمل کرده که نیاز به پیگیری دارد.

کرباسی خاطرنشان کرد: ایران بر مکمل بودن اقتصاد ایران با هند و پاکستان تاکید دارد و در حال حاضر نیز مهم‌ترین اولویت خود را رفع موانع همکاری اقتصادی بین این دو کشور و حرکت در چارچوب موافقت‌نامه‌های دوجانبه تجاری و همچنین بهره‌گیری از پیمان‌های چندجانبه نظیر اکو، دی ۸ و اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی می‌داند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با تاکید بر ضرورت کنترل بر تبادلات تجاری زیاد غیررسمی با پاکستان و تبدیل آن به تجارت رسمی، گفت: باید سعی کنیم از این امتیاز به نفع توسعه صادرات کشور بهره ببریم. امید است همکاری‌های بیشتری برای مرتفع ساختن چالش‌های توسعه تجارت بین دو کشور صورت گیرد.

در ادامه حسن نوریان و مهدی شاهرخی، سرکنسولان منتخب وزارت امور خارجه ایران برای شهرهای کراچی پاکستان و حیدرآباد هندوستان نیز در این دیدار، به مرور برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده کنسولگری‌های ایران در دو شهر مهم اقتصادی برای توسعه تجارت و صادرات پرداختند و تاکید کردند: ترویج و توسعه همکاری‌های اقتصادی و صادراتی محصولات و خدمات ایرانی و فعال کردن پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری ایران، در اولویت فعالیت‌های کنسول‌گری‌ها قرار دارد.

در این دیدار بر لزوم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و تجاری برای ثبات صادرات کشور و توان تأمین کالا، ایجاد زمینه‌های توسعه مراودات فعالان اقتصادی، توسعه فعالیت‌های مجامع تجاری میان دو کشور و همچنین برگزاری جلسات وبیناری تخصصی فعالان اقتصادی با همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور تأکید شد.

کد خبر: ۸۹٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha