۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
مزارع طلا در مازندران؛ عطر گل و گلاب پیچید
بازار گزارش می‌دهد؛

مزارع طلا در مازندران؛ عطر گل و گلاب پیچید

ساری- کشت گل محمدی در اراضی شیبدار و ارتفاعات مازندران، این مناطق را به مزارع طلا تبدیل و کسب و کار روستاییان و بهره برداران را سکه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: چندسالی است که کشت گل محمدی در اراضی شیبدار مازندران از جمله دودانگه و بابل رواج یافته و این روزها کشاورزان مشغول برداشت محصولی هستند که اوضاع اقتصادی آنها را متحول کرده است.

حدود ۵۰۰ هکتار از مزارع و اراضی شیبدار مازندران به کشت گل محمدی اختصاص دارد و پیش بینی می شود سطح کشت آن در سال های آتی رو به افزایش باشد.

تولید و فرآوری گل محمدی رواج یافته است
 محمدی باغدار دودانگه ای که در مزرعه اش به کشت گل محمدی و گیاهان دارویی پرداخت و اکنون مشغول برداشت محصولاتش است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی در منطقه دودانگه در مزارع و باغات انجام می شود.

وی با اظهار اینکه برداشت گل محمدی از نیمه اردیبهشت تا خردادماه ادامه دارد، ادامه داد: فرآوری گل های برداشت شده نیز در همین منطقه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه چند سالی است که اهالی منطقه دو دانگه به کشت گل محمدی روی آورده است، فعالیت در این حوزه را دارای بازده اقتصادی دانست و گفت: گلابگیری و فرآوری محصولات نیز در همین منطقه انجام می شود.

محمدی کیفیت گل محمدی در منطقه دودانگه را بسیار بالا دانست و گفت: این محصول در اراضی شیبدار که ارتفاع بالاتر از ۸۰۰ متر از سطح دریا دارد کشت می شود.

این تولیدکننده عنوان کرد: میزان برداشت گل محمدی در هر هکتار از اراضی کشاورزی بین دو تا پنج تن است و انجام هرس و مبارزه شیمیایی با آفات از جمله اقدامات برای تولید بهتر است.

این کشاورز که از تولید محصولات گیاهان دارویی و پرورش گل محمدی ابراز رضایت می کند، افزود: کشاورزان زیادی طی سال های اخیر به کشت این محصول روی آورده اند.

حمزه خانی دیگر کشاورز مازندرانی که علاوه بر داشتن باغ گل محمدی به گلابگیری نیمه سنتی این محصول نیز مشغول است، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: همه ساله گلابگیری همزمان با فصل برداشت انجام می شود.

مزارع طلا در مازندران؛ عطر گل و گلاب پیچید

وی که از سال ۹۲ کارگاه گلاب گیری و فرآوری نیمه صنعتی را به راه انداخته است، ادامه داد: پس از توسعه کار، به صورت سنتی و صنعتی در این حرفه مشغول هستیم.

وی با عنوان اینکه کشت و کار گیاهان دارویی سبب تغییر الگوی کشت و بهبود زندگی مردم در منطقه شده است، افزود: فعالیت در این زمینه سبب رونق اقتصادی منطقه شده است.

این روزها برداشت گل محمدی که در جای جای مازندران از جمله گلستان های بابل نیز ادامه دارد و کارگران از صبح تا عصر به برداشت محصول مشغول هستند، جعفری بانوی بابلی که به عنوان کارگر در امر برداشت محصول فعالیت دارد، می گوید: هر کارگر روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم گل محمدی مشغول هستند.

وی دستمزد روزانه را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: گل محمدی بسیار زودبازده است و اسانس گیری از آن انجام می شود.

ارزش گل محمدی دوبرابر کشت برنج است
مزارع گل محمدی هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به خود کشاند و طبق اعلام میراث فرهنگی بابل سال قبل حدود ۶۰ هزار نفر از دشت های گل محمدی در شهرستان بازدید کردند. محمد ولی زاده فرماندار بابل نیز با بیان اینکه میزان ارزش افزوده گل محمدی دو برابر کشت برنج است، افزود: این مزارع فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و جذب گردشگران است.

وی با عنوان اینکه گلاب ناب تولیدشده از گل محمدی می تواند سبب ایجاد آرامش، کاهش التهاب باشد، از کشاورزان و تولیدکنندگان خواست تا در تولید این محصول برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: برای توسعه باغات گل محمدی از کشاورزان و تولیدکنندگان حمایت های فنی و تسهیلاتی صورت می گیرد.

۲۵ کارگاه گلاب گیری در مازندران فعال است
گل محمدی به عنوان گیاه دارویی قابل رشد با آبیاری کم و سازگاری با شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف استان کشت و تولید می شود، حسن ملایی معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران شمار کارگاه های سنتی و نیمه صنعتی گلابگیری را در استان ۲۵ واحد بیان کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی شیبدار استان به زیر کشت گل محمدی رفته است.

مزارع طلا در مازندران؛ عطر گل و گلاب پیچید

وی ارزش اقتصادی گل محمدی را در استان بیش از ۱۵ میلیارد تومان ذکر کرد و با اشاره به رشد تولید این محصول در سال جاری گفت: بیش از ۱۵ هزار خانوار استان در این بخش فعالیت دارند.

وی سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه، عملکرد مناسب، مناسبت با مناطق دارای ارتفاع بیش از هزار متر بالاتر از سطح دریا و بازگشت سرمایه در کوتاه مدت را از جمله مزیت های کشت گل محمدی ذکر کرد.

متحمل در مقابل کم آبی و قابلیت کشت به صورت دیم، پایین بودن هزینه تولید، کشت در انواع اراضی نامرغوب، بایر و دیم،تنوع محصول وعدم نگرانی تولیدکننده از فروش محصول از جمله ویژگی های تولید گل محمدی است

متحمل در مقابل کم آبی و قابلیت کشت به صورت دیم، پایین بودن هزینه تولید، کشت در انواع اراضی نامرغوب، بایر و دیم،تنوع محصول وعدم نگرانی تولیدکننده از فروش محصول از جمله ویژگی های تولید گل محمدی است و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گل خشک در بازار حدود ۲۰۰ هزار تومان است و یک لیتر اسانس گل محمدی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

سطح گیاهان دارویی به ۵۰۰ هکتار افزایش می یابد
پرورش گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی فرصتی برای ثروت آفرینی است و به گفته عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کشت گیاهان دارویی از جمله مولفه های برای جهش تولید است و از این تولیدات حمایت می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در ۸۰۰ هکتار از عرصه های استان گل و گیاهان دارویی تولید می شود، افزود: تا پایان سال جاری سطح مزارع گل محمدی در استان به ۵۰۰ هکتار خواهد رسید.

وی با عنوان اینکه طی دو سال گذشته ۲۸۰ هکتار مزرعه گل محمدی در اراضی شیبدار مرکز استان ایجاد شد، گفت: برای بازاریابی این محصول باید نیازسنجی صورت گیرد.

سطح قابل توجهی اراضی شیبدار در مازندران وجود دارد که با توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی می توان برای ارتقای وضعیت اقتصادی روستاییان برنامه ریزی کرد.

کد خبر: ۸۹٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha