۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
آیا بیت کوین دوستدار محیط زیست می شود؟
آینده رمز ارزها در دنیا؛

آیا بیت کوین دوستدار محیط زیست می شود؟

یکی از نگرانی های مهم دنیا سطح بالای آلایندگی ناشی از استخراج و مبادله بیت کوین در دنیا است به همین دلیل است که بر ضرورت استفاده از منابع احیا شدنی در این صنعت تاکید شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها انتقادهای زیادی به سطح بالای آلایندگی ایجاد رمز ارزها به خصوص بیت کوین ارایه  شده است و همین انتقادها زمینه را برای کاهش ارزش آنها در بازار را فراهم کرد.وب سایت بلو و گرین در گزارش اخیر خود با اشاره به این مطلب که در آینده بازار رمز ارزها کم آلاینده تر از امروز خواهد بود نوشت:«در ماه های اخیر تلاش های زیاد برای تولید رمز ارزهای دوستدار محیط زیست انجام شده است و تاثیر این مساله روی افردش که در استخراج این رمز ارز فعالیت می کنند بیش از دیگر بازیگران این بازار خواهد بود.»

 از طرف دیگر کارشناسان زیادی در مورد استفاده زیاد از رمز ارزها در اقتصاد این روزهای دنیا هشدار داده اند. سپاستین دیتام، استاد  اقتصاد در دانشگاه لایدن در این مورد گفت:« اخیرا مطالعه ای در این زمینه در دانشگاه انجام شده است و ما انتظار داریم شبکه تولید رمز ارزها دنیا در یک سال آتی به اندازه برق مورد نیاز کشوری مانند دانمارک برق مصرف کند. در صورتی که سیاستهای افزایش بهره وری مصرف انرژی در بازار رمز ارزها اجرا شود می توان انتظار داشت  که میزان انرژی برق مصرف شده برای استخراج بیت کوین در  دنیا معادل انرژی برق تولیدی در یک نیروگاه بزرگ شود. در هر دو سناریو که اولی سناریوی بد بینانه و دومی سناریوی خوش بینانه برای بازار رمز ارزها بود، ما شاهد  استفاده زیاد از انرژی برق هستیم  و همین مساله تایید می کند که این صنعت بسیار آلاینده و یکی از مصرف کنندگان بزرگ انرژی های فسیلی در دنیا است.»

آلایندگی فرایند استخراج رمز ارزها را نمی توان نادیده گرفت
با وجود اینکه شماری از فعالان در بازار رمز ارزها به این مساله توجهی نمی کنند و بر این باورند که می توان این بحث را به آینده موکول کرد ولی مطالعات انجام شده توسط دانشگاه لایدن نشان می دهد تعویق توجه به این مساله مهم زیست محیطی کار نادرستی است.شبکه بیت کوین در پنج ماه اول سال حاری برق زیادی مصرف کرده است و میزان مصرف برق در این شبکه با سرعت بالایی رشد کرده است . در این بازه زمانی شمار ماشین هایی که برای استخراج بیت کوین در دنیا به کار گرفته شده است ۴ برابر شده است  و طرح هایی برای بیشتر شدن شمار آنها تا انتهای امسال وجود دارد. بنابراین می توان به درستی بزرگی فاجعه زیست محیطی که دنیا در آستانه تجربه آن قرار دارد را درک کرد.

آمارها نشان می دهد بزرگترین مزرعه های استخراج بیت کوین در قاره آسیا قرار دارند و چین در این صنعت بسیار فعال است.داده های ارایه شده توسط مرکز مطالعاتی «بلاک تریل» نشان می دهد در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ مزرعه «آنت پول» ۲۳.۵۲ درصد از کل بیت کوین های دنیا را استخراج کرده بود و مزرعه دیگری با نام  « دیسکیو فیش، اف ۲ پول» هم ۲۳.۰۶ درصد از کل بیت کوین های دنیا را استخراج می کرد.در واقع این دو مزرعه نیمی از بیت کوین ها را به بازارعرضه کردند و نیمی از آلودگی ناشی از استخراج بیت کوین در دنیا به دلیل فعالیت آنها است.

شرکتها برای کاهش هزینه استخراج چه سیاستهایی در پیش گرفته اند
در این روزهایی که دنیا به دلیل سطح بالای آلایندگی ناشیاز استخراج رمز ارزها با مشکلات و چالشهای زیادی روبرو است و بحث های زیادی در مورد ضرورت پایدارتر شدن فرایند استخراج این رمز ارزها مطرح شده است، شرکتهای فعال در عرصه استخراج رمز ارزها سیاستهای دیگری را در دستور کار خود قرار دادند. از جمله ارتقای کیفی سخت افزارهای مورد استفاده برای استخراج بیت کوین که باعث تسریع این فرایند می شود و در نهایت انتقال مزارع استخراج  بیت کوین به مناطقی که برق با قیمت پایین تری عرضه می شود. سی ان بی سی در این مورد نوشت:« برخی از مزارع استخراج بیت کوین به مناطقی منتقل شده است که قیمت برق بسیار پایین است ولی شماری از مزارع طرح دیگری را اجرا کردند و فعالیت خود را وارد بخش هایی از دنیا کردند که به دلیل شرایط آب و هوایی برای خنک کردن محیط و دستگاه ها نیازی به استفاده از وسایل سرمایشی نباشد و آب و هوای منطقه خود بتواند زمینه را برای این کار فراهم کند. از جمله مناطقی که برای این کار انتخاب شده است، مناطق اطراف قطب  به خصوص شمال سوید است. این سیاست باعث شده است تا فعالان محیط زیست در مورد تاثیر فعالیت این مزارع روی محیط زیست قطب به خصوص آب شدن یخ های قطبی ابراز نگرانی کنند.»

طبق گزارشهای اخیر استفاده از منابع احیا شدنی انرژی برای استخراج بیت کوین در دنیا افزایش یافته است ولی نمی توان سهم این منابع انرژی را در استخراج رمز ارزها چشمگیر دانست. در صورتی که جهان بتواند به سمت کاهش استفاده از سوختهای فسیلی و جایگزین کردن منابع احیا شدنی حرکت کند، نگرانی های فعالان محیط زیست در مورد این بازار از بین می رود و بازهم شاهد رشد ارزش آن خواهیم بود.

کد خبر: ۸۹٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha