۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
سهم نیم درصدی ایران در تولید کلزای جهان
نوسانات بازار روغن نباتی ادامه دارد

سهم نیم درصدی ایران در تولید کلزای جهان

به گفته مجری طرح دانه‌های روغنی تولید کلزا ۴۰ درصد افزایش یافته در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در دنیا بالغ بر ۶۸میلیون تن دانه کلزا تولید شده و به این ترتیب در این بین سهم ایران حدود نیم درصد است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی نوسانات و افزایش قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصدی روغن نباتی جامد و مایع در روزهای اخیر خبرساز شده است که ایران در تولید دانه های روغنی کماکان ضعف دارد و برای تامین روغن مورد نیاز کشور غالبا نیاز به واردات روغن خام و دانه های روغنی از دیگر کشورها دارد. این در شرایطی است که طی سالهای اخیر تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه بوده است و در مواقعی به موقع تخصیص داده نمی شود و این امر موجب اختلال در بازار می گردد. اگرچه کارشناسان بسیاری معتقدند که عوامل متعددی موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شده است و وارد کنندگان در این میان از منافع این ایجاد تقاضای کاذب بیشترین منفعت را می برند اما آنچه اهمیت دارد این است که تا زمانی که کشت و تولید دانه های روغنی در کشور به سطح مورد نیاز نرسد نمی توان نسبت به آرامش رسیدن بازار روغن نباتی خوشبین بود.

افزایش ۴۰ درصدی تولید کلزا نسبت به سال گذشته
علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص به «بازار» گفت: تا کنون ۱۳۲هزار و ۷۳۴ تن کلزا در کشور تولید شده است که به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

مهاجر افزود: با توجه به تولیدات فعلی می توان گفت میزان تولید محصول کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

سال گذشته ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تن روغن کشی انجام شده است

روغن کشی ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی در سال ۹۹
محمد جعفری دبیر انجمن صنفی صنایع روغن کشی نیز به «بازار» گفت: سال گذشته ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تن روغن کشی داشتیم و در سال جاری نیز حجم روغن کشی بستگی به این دارد که تا پایان سال چه میزان دانه روغنی وارد کشور شود.

جعفری افزود: در حال حاضر حجم دانه های روغنی تولید در کشور بسیار کم است و لذا صنعت ما وابستگی بالایی به واردات دانه های روغنی دارد.

تولید جهانی ۳۶۲ میلیون تن دانه سویا در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱
کمبود روغن و مناسب نبودن میزان کشت دانه های روغنی در ایران در حالی رخ می دهد که بر اساس داده های آماری موجود  در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، دانه های سویا پیشروترین نوع دانه های روغنی در جهان بوده به طوری که در این سال در سراسر جهان حدود ۳۶۲ میلیون تن دانه سویا تولید شده است.

تولید بالغ بر ۷۵ میلیون تن روغن پالم در دنیا
اگرچه سویا پرمصرف ترین نوع دانه روغنی است، اما روغن گیاهی پیشرو در جهان روغن پالم است.  بر اساس داده های آماری جهانی منتشر شده در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ حدود ۷۵.۴۵ میلیون تن روغن پالم در سراسر جهان تولید شده است و دو کشور اندونزی و مالزی با صادرات ۲۸.۸۵ میلیون تن و ۱۷.۳میلیون تن بیشترین صادرات این روغن را به سراسر دنیا انجام می دهند.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در سراسر جهان ۳۶۲.۰۵ میلیون تن دانه سویا و ۴۹.۴۶ میلیون تن دانه آفتابگردان تولید شده است

تولید ۳۶۲میلیون تن دانه سویا و بالغ بر ۶۸ میلیون تن دانه کلزا در ۲۰۲۰-۲۰۲۱
از سوی دیگر داده های جهانی منتشر شده نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در سراسر جهان ۳۶۲.۰۵ میلیون تن دانه سویا تولید شده است. این داده های آماری همچنین نشان می دهد که در این مدت در سراسر دنیا به میزان ۶۸.۸۷ میلیون تن کلزا تولید شده است. این در حالی است که به گفته مسئولان امر در ایران سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کلزا تولید می شود و به این ترتیب می توان گفت، سهم ایران در تولید جهانی کلزا حدود نیم درصد است.

در بخش دیگری از آمارهای جهانی آمده است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در سراسر جهان ۴۹.۴۶ میلیون تن دانه آفتابگردان تولید شده است.

همچنین حجم تولیدی دانه پنبه در سراسر دنیا در مدت نامبرده به میزان ۴۱.۸ میلیون تن بوده است.

کد خبر: ۸۹٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha