۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
خطر ایست چرخ ناوگان سوخت در مازندران| رنج نامه تانکرداران
بازار گزارش می‌دهد؛

خطر ایست چرخ ناوگان سوخت در مازندران| رنج نامه تانکرداران

چالوس- مطالبات صنفی تانکرداران و بی توجهی به حل خواسته های دیرینه آنان، ناوگان سوخت رسان استان مازندران را زمین گیر کرد و خطر ایست چرخ های عظیم این صنعت وجود دارد.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از ۱۵ هزار تانکردار در ناوگان سوخت رسانی کشور فعالیت می کنند و بی توجهی به مطالبات صنفی و دیرینه این بخش، فعالان این حوزه را دلسرد کرده و هر روز شمار اعضای این انجمن و صنف کاسته می شود.

باتوجه به اهمیت موضوع حمل و نقل سوخت در سطح استان که باعث گردش چرخ های اقتصادی منطقه می شود و کم توجهی به مطالبات این بخش سبب شده تا نیمی از فعالان این ناوگان از چرخه خارج شوند.

این وضعیت و خروج نیمی از فعالان مجرب و باسابقه سبب شده تا این رسته شغلی و اقتصادی دچار آسیب شود و تداوم این وضعیت ضربه سنگینی بر اقتصاد مازندران و کشور وارد خواهد کرد.

کسر پنج درصد تامین اجتماعی از پرداختی ناخالص، عدم همخوانی کرایه، سرگردانی بین سازمان های مختلف، نبود متولی مشخص و افزایش هزینه ها و استهلاک سبب شده تا فعالان ناوگان صنعت سوخت رسانی با چالش های عدیده ای روبرو باشند.

تانکرداران بین دستگاه های مختلف سرگردان هستند
یک راننده فعال در بخش حمل ونقل سوخت رسان با اظهار اینکه فعالیت درناوگان سوخت رسانی و چرخه انتقال سوخت کاری حساس و پرمخاطره محسوب می شود، افزود: مشکلات فراوان موجود در این حرفه سبب شده تا بسیاری از تانکرداران قدیمی و مجرب دست از این شغل بکشند و به حوزه های دیگری وارد شوند.

وی که خواست نامش بیان نشود، در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه توجهی به خواسته های منطقی و اولیه تانکرداران نمی شود، ادامه داد: کرایه های پرداختی با هزینه ها و تعرفه ها همخوانی مناسبی ندارد و دستگاه های متولی نیز حمایت های چندانی از این حرفه به عمل نمی آورند.

وی افزود: در حال حاضر فعالان حمل و نقل سوخترسان بین دستگاه های مختلف سرگردان هستند و هیچ از نهادها و دستگاه های متولی توجه کافی برای حل مشکلات فراروی این قشر و صنف تاثیرگذار ندارند و این مسائل سبب شده تا انگیزه برای فعالیت کاسته شود.

خطر ایست چرخ ناوگان سوخت در مازندران/ رنج نامه تانکرداران

در حال حاضر ۱۵ هزار نفتکش در سراسر کشور فعالیت دارد و فعالان حوزه حمل و نقل از کسر پنج درصد از کرایه حمل ناخالص پرداختی به تانکرداران با عنوان ماده ۳۸ تامین اجتماعی گلایه مند هستند، به باور و اعتقاد آن ها این قانون در واقع برای حمایت از کارگران فصلی و مقطعی مصوب شده واعمال آن برای نفتکش ها سبب شده تا هر ماه ارقام هنگفتی از تانکرداران کسر و به تامین اجتماعی واریز شود.

کرایه ها همخوانی ندارد
رئیس انجمن صنفی تانکرداران غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات فراروی صنف تانکرداران، عدم همخوانی کرایه حمل سوخت و کسر پنج درصد تامین اجتماعی را از مهمترین چالش های فراروی این صنف بیان کرد و گفت: عدم همخوانی کرایه حمل سوخت پرداختی از سوی شرکت پخش فرآوردهای نفتی به تانکرداران تحت پیمان خود با نرخ کرایه حمل کالا که توسط سازمان راهداری و کانون کامیونداران کشور تعیین و به بخش حمل کالا پرداخت می شود از جمله مشکلات است.

حسن محمدی افزود: همچنین در بسیاری از مسیرهای مشابه باتوجه به طی مسیر به صورت یکسر خالی و حمل مواد خطرناک، میزان پرداختی به ارزش یک سوم نرخ کرایه حمل کالا هم نمی رسد و این اشکال عمده در پرداخت کرایه های شرکت نفت مشکل چندین ساله و مهمترین علت خروج ناوگان از این بخش محسوب می شود.

بازرس کانون کارگری تانکرداران حمل فرآورده های نفتی کشور با بیان اینکه متاسفانه مدیران نفت هیچ گاه مهمترین بخش گردش چرخ اقتصادی کشور که همان حمل و نقل فرآورده های نفتی است را مورد توجه قرار ندادند و اهمیتی قائل نیستند و آن را وصله ناجور پخش فرآورده های نفتی می دانند و معتقدند باید از بدنه نفت جدا شود و این نگاه و دیدگاه سبب می شود که به زودی باعث ایجاد اختلال گسترده در حمل ونقل سوخت استان وکشور باشیم.

متاسفانه مدیران نفت هیچ گاه مهمترین بخش گردش چرخ اقتصادی کشور که همان حمل و نقل فرآورده های نفتی است را مورد توجه قرار ندادند و اهمیتی قائل نیستند و آن را وصله ناجور پخش فرآورده های نفتی می دانند

وی یادآور شد: تمام مشکلات به نحوی است که پرداخت های کرایه به صورت دولتی بدون کوچکترین حمایتی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی محاسبه می شود اما درگذشته کمک هایی به تانکرداران حمل سوخت می شد و در بخش تهیه ملزومات استهلاکی و مصرفی نظیر روغن و لاستیک این مساعدت ها صورت می گرفت.

محمدی ادامه داد: در گذشته حتی واگذاری نفتکش به صورت اقساط انجام می شد و حدود ۱۰ سال تمام حمایت ها تعطیل شده است و آخرین واگذاری نفتکش به هفت سال گذشته برمی گردد.

خطر ایست چرخ ناوگان سوخت در مازندران/ رنج نامه تانکرداران

رئیس هیئت مدیره تعاونی تانکرداران چالوس با اشاره به مطالبات منطقه ای و استانی تانکرداران از مسئولان عنوان کرد: افزایش کرایه منطقه ای به صورت منطقی و معقول به علت شرایط ویژه استان که ازنظر استراتژیک جزو استان های توریست پذیر و پرترافیک بوده جزو خواسته ها است زیرا به واسطه گردش پذیر بودن استان، ترافیک های شدیدی در سراسر استان بالاخص غرب استان گریبانگیر حمل ونقل سوخت می شود و باعث تحمیل هزینه های مضاعف استهلاکی به تانکرداران خواهد شد و امیدواریم به کمک مدیران مناطق غرب و شرق استان این امور به نتیجه دلخواه برسد.

ضرورت نوسازی ناوگان حمل سوخت در استان مازندران
حسن محمدی نوسازی ناوگان حمل سوخت در استان مازندران و اعطای تسهیلات لازم وکم بهره به عنوان طرح استانی و ملی در منطقه توریستی که می بایست دارای ناوگان جوان و استاندارد و به روز باشد را امری ضروری دانست و گفت: متاسفانه به علت تحریم های ظالمانه قیمت کامیون های استاندارد که بتوان به عنوان ابزار حمل و نقل ایمن و مستمر در استان مازندران ازآن استفاده کرد وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به این که استان مازندران سالانه پذیرای قشر عظیم مسافران و هموطنان است و باید خدمات گسترده ای به مردم ارائه دهد، تامین امکانات و تخصیص تسهیلات لازم برای نوسازی و واردات کامیون های سه سال کارکرد اروپایی ضرورت دارد.

رئیس انجمن صنفی تانکرداران غرب مازندران با اشاره به سال تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها یادآور شد: برطبق فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص پشتیبانی و مانع زدایی از بخش اقتصادی و ایجاد بهره وری مناسب و اشتغال زایی پایدار، از مسئولان تقاضا می شود به انجمن های صنفی وشرکت های تعاونی تابعه دو منطقه غرب و شرق استان برای نوسازی ناوگان و رفع مشکلات کمک شود.

به گزارش بازار، در حال حاضر ۷۰ دستگاه تانکر در امر سوخت رسانی در غرب مازندران فعالیت می کند و تداوم مشکلات، سبب می شود تا هر روز از شمار فعالان این ناوگان کاسته شود.

کد خبر: ۸۸٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha