۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷
هجوم ملخ‌ها به بوشهر از طریق دریا ادامه دارد/ کشاورزی در معرض تهدید
لزوم مقابله با کرونای کشاورزی؛

هجوم ملخ‌ها به بوشهر از طریق دریا ادامه دارد/ کشاورزی در معرض تهدید

بوشهر - هجوم ملخ‌ها به بوشهر همچنان ادامه دارد و این آفت تهدیدی جدی برای کشاورزی استان محسوب می‌شود و در صورتی که مقابله لازم با آن انجام نشود، می‌تواند ویرانی‌های فراوانی بر جای بگذارد.

به گزارش بازار، در حالی که کل کشور و شاید بهتر بگوییم جهان تحت تاثیر اخبار مربوط به کرونا و اقدامات مقابله‌ای با آن قرار دارد، هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر آفت بسیار مهمی است که می‌توانند تهدیدی بزرگ برای بخش کشاورزی استان باشد.

سال گذشته اولین موج از ملخ‌های صحرایی وارد استان بوشهر شد و بخش‌هایی از استان را تحت پوشش فعالیت خود قرار دادند که مبارزه گسترده با این آفت در دستور کار قرار گرفت.

اما امسال موج دیگری از هجوم ملخ‌های صحرایی را شاهد هستیم که آرایش جنگی جدیدی را به خود گرفته‌اند و با استقرار در ارتفاعات استان بوشهر باعث شده‌اند تا انهدام آنها با سختی‌های بیشتری روبرو باشد.

هرچند اقدامات خوبی تاکنون برای مقابله با ملخ‌های صحرایی صورت گرفته است ولی موج‌های جدیدی نیز در راه هستند و پیش‌بینی می‌شود که میزان هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر نسبت به سال قبل افزایش چند برابری داشته باشد.

تخم‌ریزی ملخ‌ها در مناطق صعب‌العبور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از کوچ دسته‌های ملخ به مناطق کوهستانی صعب العبور خبر داد و اظهار داشت: این وضعیت آرایش ملخ‌ها، عملیات مقابله را سخت‌تر کرده است.

خسرو عمرانی با اشاره به تخم‌ریزی ملخ‌ها در مناطق صعب‌العبور و ارتفاعات استان خاطرنشان کرد: این روزها فصل تخم‌ریزی ملخ‌ها است و اردیبهشت‌ماه شاهد اوج هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی استان خواهیم بود.

وی از سم‌پاشی بیش از سه هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان بوشهر بر علیه ملخ‌های صحرایی خبر داد و بیان کرد: دسته‌های جدید ملخ از شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان وارد کشور و استان بوشهر خواهد شد.

حمله ملخ‌ها ادامه دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: به منظور مقابله جدی با ملخ‌های صحرایی، بیش از ۵۰ اکیپ آماده شده است و به صورت شبانه‌روزی در امر مبارزه با ملخ صحرایی تلاش می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ‌های صحرایی به صورت مستمر ادامه دارد، افزود: استقرار ملخ‌ها در ارتفاعات دشتستان، تنگستان و دشتی مبارزه با ملخ‌ها را مقداری مشکل کرده است.

عمرانی با بیان اینکه حمله گسترده ملخ ها از طریق دریا به استان بوشهر همچنان ادامه دارد افزود: خروج پوره‌های ملخ‌ها را از دهه اول فروردین ماه خواهیم داشت و سپس عملیات مبارزه در سطح گسترده‌تری شروع می‌شود. 

تاکنون خسارتی نداشته‌ایم

وی با اشاره به اینکه تاکنون خسارتی به مناطق و اراضی کشاورزی استان بوشهر وارد نشده است، تصریح کرد: اقدامات لازم برای تجهیز ناوگان سمپاشی، تامین سم و عملیات مبارزه در عرصه های درگیر انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: عملیات مقابله با آفت ملخ‌های صحرایی با جدیت ادامه خواهد داشت تا مانع از خسارت آنها به اراضی کشاورزی شویم.

بسیج امکانات برای مقابله با ملخ‌ها

استاندار بوشهر بر لزوم همکاری جدی و همراهی و مشارکت عمومی برای مقابله با ملخ‌های صحرایی تاکید کرد و اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در این راستا مشارکت کنند و به جهاد کشاورزی کمک کنند.

عبدالکریم گراوند با تاکید بر اینکه در همه شهرستان‌ها نیز باید همکاری لازم با جهاد کشاورزی آن شهرستان انجام شود، تصریح کرد: برای مقابله با هجوم ملخ های صحرایی پنج میلیارد ریال نقدینگی در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی تامین دومین هواپیمای سم‌پاشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: به منظور انجام مقابله جدی با ویروس کرونا در استان بوشهر، پیگیری تامین دومین هواپیما برای سم پاشی مزارع کشاورزی استان باید در دستور کار باشد.

استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم رفع محدودیت‌ها در زمینه تامین سوخت و سم برای ماشین آلات کشاورزی برای مقابله با هجوم ملخ ها افزود: انتظار می‌رود منابع ملی برای مقابله با ملخ‌های صحرایی تامین شود.

مبارزه به‌موقع با آفت ملخ صحرایی

محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر انجام پایش مستمر و آمادگی کامل برای مبارزه به‌موقع با آفت ملخ صحرایی و بیماری‌های گیاهی به ویژه گندم و کلزا تاکید کرد.

وی در جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران حفظ نباتات استان‌های سراسر کشور، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و شرایط خاص کشور لازم است همه همکاران بر حسب موقعیت استانی برای انجام پایش مستمر و مبارزه به‌موقع با آفت ملخ صحرایی و ملخ مراکشی آمادگی کامل داشته باشند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر بازدید و نظارت دائم بر مزارع و به ویژه مزارع گندم و مبارزه به‌موقع با آفات و بیماری های آن به خصوص آفت سن گندم تاکید کرد و افزود: نظارت دقیق و پایش مزارع کلزا برای جلوگیری از بیماری سنک کلزا و سایر آفات و بیماری های مربوط به این گیاه، ضروری است.

درگاهی، نظارت بر حسن عملکرد و جلوگیری از هرگونه تخلف از سوی عوامل و نمایندگی های توزیع و فروش آفت‌کش‌ها در سراسر کشور را ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور لازم است تمامی همکاران نیز با توجه و رعایت کامل مسائل بهداشتی و خودمراقبتی نسبت به انجام ماموریت های شغلی خود اقدام کنند و حفظ سلامت خود و خانواده را در اولویت قرار دهند.

کد خبر: ۸٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha