۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
افزایش نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصاد کشور نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

افزایش نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصاد کشور نیست

شهبازی، نماینده مجلس با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز به تدریج بر کاهش قیمت کالاها تاثیرگذار خواهد بود، گفت: افزایش نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصاد کشور نیست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علیرضا شهبازی خاطرنشان کرد:‌ کاهش نرخ ارز می‌تواند با کاهش قیمت کالا و خدمات همراه شود، اما همواره در بازار مقاومت‌هایی برای روند رو به کاهش نرخ‌ها وجود دارد. اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد، به تدریج بر قیمت کالاها تاثیر خواهد داشت و روند قیمت‌گذاری را کاهشی خواهد کرد.

وی افزود: ممکن است قیمت‌ کالاها متناسب با افزایش نرخ ارز کاهش نیابد، اما واقعیت این است که حتی برخی از کالاهای سرمایه‌ای و باثبات مانند مسکن و خودرو به دلیل تاثیر انتظارات تورمی با کاهش نسبی همراه شده‌اند.

شهبازی گفت: اگر روند مذاکرات به گونه‌ای پیش برود که رفع تحریم‌ها وارد فاز اجرایی شود، شتاب کاهش نرخ تورم افزایش خواهد یافت و می‌توان اثرات ملموس‌تری را از تاثیر نرخ ارز بر کاهش قیمت کالا و خدمات و حتی کالاهای سرمایه‌ای و با دوام مشاهده کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی پیش‌بینی‌ها و اعلام ارقام درباره کاهش نرخ ارز مطرح است، ‌ خاطرنشان کرد: نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد، اما به نظر می‌رسد که دلار به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش یابد.

شهبازی خاطرنشان کرد:‌ افزایش نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصاد کشور نبوده و این حباب در صورت رفع تهدیدها و تحریم‌ها برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:‌ کاهش نرخ ارز می‌تواند موجب تقویت ارزش پول ملی شود و با برداشته‌شدن تحریم‌های نفتی و مبادلات پولی و بانکی می‌توان به بهبود شرایط اقتصادی و تقویت ارزش پول ملی امیدوار بود.

شهبازی تصریح کرد: آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده که ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود، می‌تواند در آرامش بازار ارز موثر باشد و اگر به خوبی مدیریت شود اثار تورمی نیز نخواهد داشت.

کد خبر: ۸۸٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha