۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
 دولت مثل کرونا رفتار کند؛ کارمند و کارگر بدون تفاوت!
انتظارات فعالین کارگری از قوه اجرایی

دولت مثل کرونا رفتار کند؛ کارمند و کارگر بدون تفاوت!

تاکنون مقابله با ویروس کرونا راهی جز شکستن زنجیره انتقال ندارد و برای شکستن این زنجیره باید همه افراد شهرها و مناطق درگیر به مدت دو هفته در قرنطینه باشند اما در ایران کارگران از این قاعده به عنوان ناقل و یا افراد در خطر ابتلا مستثنی شده اند زیرا غم نان دارند اما حامی نه!

ملیحه خورده پا؛ خبرگزاری بازار- شهر ووهان منشاء ویروس کرونا بود و چینی ها برای شکست دادن این ویروس ناشناخته چاره ای به غیر از قرنطینه افراد پیدا نکردند به همین دلیل به مدت دو هفته تمامی ادارات و کارخانجات و مراکز علمی و صنعتی و ... در چین تعطیل شد تا بتوانند برای مقابله با کرونا راهکاری پیدا کنند اما پیدا نشدن یک راه درمان باعث شد تا مهلت تعطیلی ها در مراکز مختلف تجاری و صنعتی تمدید تا جان چینی ها بیش از این به خطر نیفتند و تعداد افراد مبتلا کاهش پیدا کند.

ویروس کرونا اما محدود به چین نشد و مهمان ناخوانده ایرانی ها هم شد و روند پیشروی اش به حدی رسید که توانستیم روی دست چینی ها بزنیم ولی نکته قابل توجه این است که علیرغم روند سریع ابتلا افراد به این بیماری و کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک و تعداد بالای فوتی ها هنوز اقدامی برای تعطیلی کامل واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری انجام نشده است و همچنان کارگران مشغول کار هستند. حال مهمترین سوال این است که چرا دولت اقدامی برای حمایت از کارگران و یا کارفرمایان نمی کند تا بدین ترتیب زنجیره انتقال و انتشار بیماری کرونا شکسته شود و جان افراد کمتری گرفته شود؟ مردان دولت و رئیس قوه مجریه که این روزها در سکوت خبری به قرنطینه رفته اند چرا برای حمایت از کارگران واد عمل نمی شوند و با تقبل هزینه معیشت و یا حقوق آنها به شکستن زنجیره انتشار کرونا کمک نمی کنند تا بدین ترتیب تعداد افراد کمتری مبتلا شده و یا فوت کند؟

سه پنجم جامعه در خطر ابتلا به کرونا

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار بر این باور است که کارگران و خانواده آنها  از هر نوع اقدام حمایتی برای مقابله با کرونا محروم هستند.

فرامرز توفیقی به خبرنگار بازار می گوید: یکی از دردهای کارگران این است که دولت رفتار دوگانه ای با کارمندان و کارگران در پیش گرفته است و همین امر منجر به ایجاد حساسیت در جامعه کارگری می شود.

وی می افزاید: مطابق برنامه های توسعه ای کشور دولت به عنوان بزرگترین کارفرما وظایفی در قبال کارگران دارد اما به آنها عمل نمی کند.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه می دهد: در حال حاضر ضرورتی ندارد که همه واحدهای تولیدی در چرخه تولید باقی بمانند به عنوان مثال اگر تولید انواع پوشاک و البسه، خودرو و یا فعالیت های معدنی به منظور حفظ سلامت کارگران متوقف شود خللی در بازار و روند زندگی و معیشت مردم ایجاد نمی شود بنابراین لازم است فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی از این قبیل تا عادی شدن شرایط متوقف شود.

توفیقی تصریح می کند: اما در واحدهای صنعتی که تولیدات آنها در جامعه موثر است باید وسایل بهداشتی و ضدعفونی برای کارگران تامین شده و قبل از ورود و خروج کارگران در اختیار آنها قرار بگیرد اما این امر محقق نمی شود.

وی خاطرنشان می کند: مسئولان از ظرفیت تمامی رسانه ها برای عدم مسافرت مردم به خصوص به شهرهای شمالی استفاده می کنند تا بدین ترتیب زنجیره شیوع کرونا شکسته شود اما سوال اساسی اینجاست که چرا برای حفاظت از جان و سلامت کارگران اقدامی نمی شود.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار خاطرنشان می کند: در حال حاضر ما با دو چالش مواجه هستیم؛ اگر واحدهای تولیدی تعطیل شود و بدون حمایت دولت نتوانند بعد عبور از بحران کرونا به چرخه تولید بازگردند تکلیف جمعیتی که به خیل بیکاران و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری اضافه می شود، چه خواهد بود و دوم اینکه اگر کارگران همچنان در شرایطی که شهرها نیاز به قرنطینه دارند برای تامین لقمه ای نان همچنان در سطح شهرها تردد کنند با محاسبه بعد ۳.۳ نفری برای خانوار کارگری حداقل سه پنجم جمعیت کشور به این ویروس خطرناک مبتلا خواهد شد.

توفیقی با انتقاد از رفتار دوگانه دولت در قبال کارگران و کارمندان می گوید: این رفتار دولت به جز دامن زدن به اختلافات در جامعه تاثیری ندارد و بهترین راهکار این است که رفتار واحدی را برای حمایت از کارگران و کارمندان در پیش بگیرد و وسایل بهداشتی را برای آن دسته از نیروی انسانی که ناچار به حضور در محل کار هستند، تامین کند.

موضع روشن دولت در قبال کارگر و کارفرما

اما نماینده کارفرمایی در شورای عالی کار بر این باور است که تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی با رعایت نکات بهداشتی حتما باید فعال باشند تا بدین ترتیب کارگران از خطر بیکاری و واحدهای تولیدی از خطر تعطیلی در امان باقی بمانند.

اصغر آهنی ها در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بسیاری از کارفرمایان ناچار به فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی خود هستند زیرا از قبل تعهداتی را به مشتریان داخلی و یا خارجی داده اند و در ازای تحویل کالا می توانند منابع مالی مورد نیاز را برای پرداخت حقوق، عیدی و سنوات کارگران تامین کنند بنابراین چاره ای به غیر از ادامه فعالیت ندارند.

وی می افزاید: واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با توجه به کمبود سرمایه و نقدینگی چاره ای به غیر از ادامه فعالیت برای بقا ندارند اما شرایط برای واحدهای بزرگ متفاوت است و آنها می توانند فعالیت خود را برای مدتی متوقف کنند.

نماینده کارفرمایی در شورای عالی کار خاطرنشان کرد: دو حق انتخاب بیشتر نداریم یا واحدهای تولیدی را با توجه به ریسک بالای خروج دائمی از چرخه تولید تعطیل کنیم و بر تعداد بیکاران بیفراییم و یا اینکه تعداد برای کارگران وسایل بهداشتی را تامین کرده  وچرخه تولید را همچنان فعال نگه داریم.

آهنی ها در پاسخ به این سوال که آیا به منظور حمایت از واحدهای تولیدی برای تعطیلی موقت جهت عبور از شیوع کرونا با دولت رایزینی کرده اید یا خیر؟ تصریح می کند: وقتی جواب آنها مشخص است دلیلی ندارد که وارد مذاکره شویم. شرایط بخش تولید و کارگری برای دولتمردان کاملا مشخص است و آنها قصد ندارند حمایتی از هیچ کدام از این اقشار داشته باشند.

بدون تردید مسئولانی که این روزها دور کار شده و در قرنطینه به سر می برند باید به این مقوله نیز توجه داشته باشند که ایران با دارا بودن ۲۳ میلیون خانوار کارگری که به ناچار باید در این روزهای سخت در محل کار خود حاضر باشند بیش از سایر کشورها در خطر شیوع و ابتلا به کرونا هستند بنابراین اگر برای تعطیلی موقت واحدهای تولیدی به شرط حمایت از کارگر و کارفرما چاره ای اندیشیده نشود باید بخش عمده ای از منابع کشور صرف هزینه درمان و از دست دادن نیروی انسانی و در نهایت پرداخت بیمه بیکاری و یا پرداخت مستمری به افراد خانوار کارگران متوفی شود.

کد خبر: ۸٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha