۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
وضعیت بازار ورق در هفته اخیر

وضعیت بازار ورق در هفته اخیر

ابتدایی ترین تحلیل در مورد قیمت فولاد را می توان این موضوع در نظر گرفت که به علت تقاضای چین، قیمت جهانی فولاد افزایش یافته است و کنترل قیمت ها از سوی دولت چین، می تواند منجر به کاهش قیمت فولاد شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در رابطه با روند قیمت جهانی فولاد و تاثیرات آن بر بازار داخلی ایران تحلیل و بررسی های متفاوتی وجود دارد. ابتدایی ترین تحلیل را می توان این موضوع در نظر گرفت که به علت تقاضای چین، قیمت جهانی فولاد افزایش یافته است و کنترل قیمت ها از سوی دولت چین، می تواند منجر به کاهش قیمت فولاد شود.

عوامل دیگری همچون حجم پول چاپ شده در سراسر جهان، برطرف شدن قرنطینه در اروپا، نرخ بیکاری، نرخ تورم در آمریکا و قیمت جهانی نفت نیز دیگر تحلیل هایی است که دربرگیرنده تاثیرات روند قیمت جهانی فولاد و بازار داخلی ایران می باشد.

فولاد به عنوان یک کالای اساسی یا به عبارت دیگر کالای مادر شناخته می شود، از این رو هریک از عوامل ذکر شده می تواند بر قیمت جهانی فولاد در سطح جهانی تاثیرگذار واقع شود اما لازم به ذکر است که تاثیرات آن در بازارهای داخلی به سیاست های دولت بستگی دارد.

در واقع اجازه افزایش قیمت از طرف دولت فعلی تا زمان انتقال قدرت به رئیس جمهور آینده داده نخواهد شد، از سوی دیگر نیز کاهش قیمت فولاد منجر به افت شاخص سهام و همچنین بازار فولاد و دربرگیرنده نارضایتی ها خواهد شد که این موارد نیز باب میل دولت موجود نمی باشد.

با این تفاسیر اتفاقاتی که در بازار جهانی رخ می دهد از سوی دولت و سیاست های آن کنترل خواهد شد و تا زمان به روی کارآمدن رئیس جهور بعدی شرایط موجود تداوم خواهد داشت. در دوره ریاست جمهور بعدی بازار فولاد به مساله برجام وابسته خواهد بود؛ چرا که موضوع برجام مشخص کننده درصد وابستگی اقتصاد ایران با سایر بازارهای جهانی می باشد.

همانطور که گفته شد فولاد یک کالای اساسی محسوب می شود؛ ورق فولادی و انواع آن نیز از جمله محصولاتی است که کاربرد بسیاری در بازار داخلی ایران دارد و در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

آمار منتشر شده از روند قیمت ورق در هفته اخیر نشان دهنده آن است که، قیمت ورق دو میلی متر رول فولاد مبارکه روز شنبه با نرخ ۲۲هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد و این نرخ تا روز چهارشنبه به رقم ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. تا روز دوشنبه از هفته ای که گذشت، سایر اقلام ورق با روند کاهشی مواجه شدند اما به واسطه افزایش نرخ ارز قیمت ورق نیز روی ریل صعودی حرکت کرد.

قیمت ورق اکسین تا روز دوشنبه بازار مستحکم و با ثباتی را دارا بود اما از روز سه شنبه به بعد بازار این ورق نیز دچار ریزش شد. در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که قیمت این کالا افزایش بسیاری داشته است و روند موجود نیاز به بررسی و اصلاح قیمت دارد؛ زیرا اگر قیمت صادراتی را ۱۰۰۰ دلار هم در نظر بگیریم باز هم قیمت این کالا چیزی حدود ۳۰ هزار ریال حباب دارد.

اغلب کارشناسان به افزایش بیشتر قیمت این کالا اعتقادی ندارند و فعالان این حوزه بر این باورند که مدیریت بازار از سوی اکسین با وجود قیمت های حال حاضر موفقیت آمیز نخواهد بود و تقاضاها به سمت سایر ورق ها همچون ورق کاویان ترغیب خواهد شد. ورق کاویان با مدیریت های که به دقت از سوی کارخانه صورت گرفت، با نوسانات چشمگیری طی هفته گذشته مواجه نشد.

ورق سرد بازار نسبتا آرامی را سپری کرد و نوسانات قیمت در هفته گذشته در جهت حفظ این بازار بود. در این میان با توجه به اینکه قیمت ورق گرم ثبات نسبی را پشت سر گذاشت، ورق گالوانیزه نیز به واسطه آن با بازار پایین تری مواجه بود.

کد خبر: ۸۸٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha