۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
پیشی گرفتن صنعت هوایی چین از امریکا تا ۲۰۲۴
علیرغم نشانه هایی از کند شدن رشد ترافیک هوایی

پیشی گرفتن صنعت هوایی چین از امریکا تا ۲۰۲۴

چین در تلاش است صنعت حمل و نقل هوایی خود را به بخشی استراتژیک از اقتصاد تریلیون دلاری خود تبدیل کرده و تا ۱۵ سال دیگر بیش از ۲۱۰ فرودگاه دیگر ایجاد کند.

بازار-تهمینه غمخوار؛ با وجود کم شدن تعداد سفرها و حمل و نقل هوایی با توجه به شیوع گسترده کرونا، چین در تلاش است که با ساخت سالانه ۱۴ فرودگاه ،  ۲۱۰ فرودگاه را تا ۱۵ سال آینده به صنعت هوایی خود اضافه کند.

اداره حمل و نقل هوایی چین (CAAC) که از قبل به برخی از بزرگترین فرودگاههای جهان مجهز شده است، قصد دارد با ساخت این فرودگاهها صنعت هوایی چین را به بخش استراتژیک تبدیل کرده تا از این طریق به اقتصاد ویروسی این کشور کمک نماید.  

برنامه سرمایه گذاری ساخت فرودگاه که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد، در کوتاه مدت به تحریک رشد اقتصادی کمک خواهد کرد زیرا نگرانی های سقوط اقتصاد چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به دلیل مواجهه با کرونا، همچنان در حال افزایش است.

طبق اعلام انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، بخش حمل و نقل هوایی چین در مسیر پیشی گرفتن از ایالات متحده و تبدیل شدن به بزرگترین صنعت هوایی جهان در سال ۲۰۲۴  باشد.

بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، چین ۴۸۶.۳۲ میلیارد یوان (۷۰ میلیارد دلار) برای زیرساخت های زمینی و به روزرسانی فرودگاه ها و سیستم های کنترل ترافیک هوایی هزینه کرده و با هدف گذاری بر تبدیل شدن به قطب حمل و نقل هوایی بین المللی به سوخت هواپیماها نیز کمک کرده است.

بودجه ۱۴ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت هوایی ۲۰۲۰

گزارشهای این صنعت هوایی حاکی از آن است که CAAC در سال گذشته ۸۵ میلیارد یوان (۱۲.۲ میلیارد دلار) برای سرمایه گذاری دارایی های ثابت حمل و نقلی و در سال جاری برابر ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴.۴ میلیارد دلار)  هزینه کرده است، در حالی که بودجه اختصاص یافته در سال ۲۰۱۸ برابر ۸۵.۷۹ میلیارد یوان درنظر گرفته شده است.

اما بعد از سالها رشد سریع در این بخش، نشانه هایی مبنی بر تاثیر منفی شیوع گسترده کرونا بر صنعت هوایی دیده می شود.

براساس داده های CAAC، رشد سالانه تعداد مسافران در چین طی سه سال گذشته کند شده و در سال ۲۰۱۹ با ۷.۹ درصد افزایش به ۶۶۰ میلیون نفر رسیده است، در حالی که در سال ۲۰۱۸ با ۱۰.۹ درصد و دز ۲۰۱۷ با ۱۳ درصد افزایش همراه بوده است.

گزارشهای این سازمان نشان می دهد که حجم محموله ها در سال گذشته برابر ۷۵.۲۶ میلیارد تن بوده و ۱.۹ درصد افزایش نسبت به ۲۰۱۸  داشته است. این میزان بسیار کمتر از رشد سالانه ۴.۶ درصدی در سال ۲۰۱۸ و ۵.۷ درصدی در سال ۲۰۱۷ گزارش شده است.

رشد تعداد مسافر در فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای، یکی از قطب های حمل و نقل هوایی این کشور، از سال ۲۰۱۵ رو به کاهش است و در سال گذشته(۲۰۱۹) با افت ۲.۸ درصدی یا حدود ۷۶.۰۹ میلیون مسافریعنی کمترین نرخ در هشت سال گذشته روبرو شده است.

مدیر اجرایی فرودگاه وینسیل چین بر این عقیده است که برنامه ساخت فرودگاههای چین بر تقاضای بلند مدت و همچنین توسعه اقتصادهای محلی متمرکز شده است.

از نظر او افزایش تقاضا نیاز به شرکت های هواپیمایی و فرودگاه های بیشتری را افزایش می دهد و برخی از مسیرهای بین المللی بین شهرهای بزرگ جهانی مانند نیویورک موجب سودآوری زیادی می شود.

دولت های محلی انگیزه دارند که در جهت توسعه عمومی اقتصاد و رشد تجارت، مسیر را با کمک و هزینه های دولتی بویژه برای شهرهای درجه دو که نسبت به شهرهای بسیار سودآور اهمیت کمتری دارند، ادامه دهند.

صنعت هوایی چین در سه سال گذشته میلیاردها یوان از دست داده

لی جون، رئیس انجمن حمل و نقل هوایی چین در نشست سال گذشته این صنعت اظهار کرد که مسیرهای هوایی بین المللی چین در طی سه سال گذشته میلیاردها یوان در سال از دست داده، به طوریکه که این زیان در سال ۲۰۱۸ به ۲۱.۹ میلیارد یوان (۳.۱ میلیارد دلار) رسیده است.

البته این مسئله فقط مخنص پروازهای بین المللی نیست، زیرا برخی از شرکت های داخلی به دلیل هزینه های بالای عملیاتی و حجم کم مسافر از این موضوع رنج می برند.

پروفسور لی گویجین مدیرانستیتوی مدیریت هواپیمایی کشوری چین، سال گذشته به رسانه های چینی گفت که سهم کل پروازهای منطقه ای در بازار هواپیمایی چین از ۱۶ درصد به ۵ درصد در حدود ۱۸ سال گذشته کاهش یافته است.

در حالی که در سال جاری کرونا ضربه سختی به بازار حمل و نقل هوایی چین و همچنین سراسر دنیا وارد کرد، تاکید بر ساخت فرودگاههای جدید و گسترش آنها مد نظر ویژه ای قرار گرفته است.

در دو ماه گذشته هیئت برنامه ریزی کشور چین به همراه کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات (NDRC)،  سه پروژه جدید فرودگاهی از جمله ایجاد یک باند سوم را در فرودگاه شنژن در استان گوانگ‌دونگ را با ارزش کل ۹۱ میلیارد یوان (۱۳.۱ میلیارد دلار) به تصویب رساند.

دولت محلی استان شاندونگ درهفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا کارمندان محلی را استخدام کند و از کارگران مهاجر خواسته تا از زادگاه خود به چین باز گردند و  پروژه های تاخیری فرودگاه را شروع کنند.

بیش از ۷۰ کشور و قلمرو در اوضاع کنونی محدودیت های مسافرتی را ایجاد کرده و یا شرایط ویزا را برای مسافران چینی به دلیل شیوع گسترده ویروس محدود کرده اند.  

این محدودیت ها سهم چین از ترافیک هوایی جهانی را به شدت تخریب کرده و پکن را مجبور به پرداخت هزینه های هواپیمایی داخلی و خارجی برای ترمیم خدمات کرده است.

CAAC روز دوشنبه اقدامات جدیدی را برای پشتیبانی از شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها از جمله کاهش هزینه های هوایی و کنترل فرودگاهی اعلام کرد.

کد خبر: ۸٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha