۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مثبت شدن بازار با  اثر روانی متقارن شدن دامنه نوسان
تحلیل روزانه بورس؛

مثبت شدن بازار با اثر روانی متقارن شدن دامنه نوسان

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تغییرات جدید در بازار اثر کوتاه‌مدت خواهند داشت، مطرح کرد: بازگشت دامنه نوسان به حالت قبلی فشار فروش ناشی از اثرات روانی کمتر بودن دامنه منفی را کاهش می‌دهد.

بازار؛ گروه بورس: مدت‌ها بود که تمام کاسه و کوزه‌های افت بازار، پایین آمدن نقدشوندگی بازار و هر مسئله دیگری که در بازار سرمایه به وجود می‌آمد بر سر دامنه نوسان بازار می‌شکست؛ دامنه‌ای که از بدو ورود دهقان دهنوی به اتاق ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار پا به عرصه معاملات گذاشت، پایش به معاملات باز شد.

اما بالاخره در جلسه روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی و پیروی مطالعات صورت گرفته در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم نهایی گرفته شد و از همین رو، دامنه نوسان به جای ۶+ و ۳- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

در اولین روزهایی که تصمیم گرفته شد تا دامنه نوسان در معاملات بورس اعمال شود، جو مثبتی ایجاد شد و بازار چندین روز سبز شد، ولی باز هم از رونق بازار کم شد و با دامنه نوسان نامتقارن شاهد کند شدن نقدشوندگی بودیم و حالا، باز هم شاهد تغییر دامنه نوسان و جو مثبت دوباره در بازار هستیم که شاید در کوتاه‌مدت بتواند بازار را مثبت کند.

دامنه نوسان به جای مثبت ۶ و منفی ۳ درصد به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و اعلام کرد در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد و علاوه بر این، حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۲٫۵ میلیارد تغییر یابد.

به هر حال، نظر کارشناسان در رابطه با تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا که امروز اجرایی شده و روند معاملات را مثبت کرد، متفاوت است.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با تغییرات ایجاد شده در بورس توسط هیئت مدیره بورس اظهار کرد: بازگشت دامنه نوسان به حالت قبلی و کاهش حجم مبنا اولا با افزایش سرعت تعدیل قیمت‌ها نقدشوندگی بازار را افزایش می‌دهد و ثانیا، فشار فروش ناشی از اثرات روانی کمتر بودن دامنه منفی را کاهش می‌دهد چراکه با دامنه نوسان کمتر سرمایه‌گذار فروش زودتر را فرصت دیده و منجر به تحریک و افزایش صف فروش‌ها می‌شد، اما این تغییرات در کنار رشد هزار تومانی دلار بازار را مثبت کردند.

وی با اشاره به اینکه چنین تغییراتی، وضعیت فعلی بازار را تغییر نخواهند داد، افزود: ارزش بازار به عواملی فراتر از مکانیزم‌های معاملات و یا محدودیت‌های حاکم بر نوسانات ارتباط دارد، ولی این قوانین نقدشوندگی بازار را افزایش می‌دهند و با کاهش ریسک نقدشوندگی P/E بازار با کاهش بازده مورد نظر مبتنی بر ریسک اندکی بهبود می‌یابد، اما نه در حدی که تعیین‌کننده روند بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: قوانین ناظر بر عملیات بازار اثر آنی دارند و در بلندمدت تاثیر چندانی بر ارزش ذاتی بازار ندارند؛ البته، احتمال می‌رود با برداشتن کامل دامنه نوسان P/E بازار به واسطه از بین رفتن ریسک نقدشوندگی یک واحد افزایش یابد و اگر با افزایش اعتبار کارگزاری‌ها به چند برابر دارایی پایه همزمان شود حتی تا دو ‌واحد می‌تواند P/E بازار را افزایش دهد.

کد خبر: ۸۸٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha