۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
واحدهای اجرایی ثبت مراقب باشند کارخانه‌ها تعطیل نشود
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

واحدهای اجرایی ثبت مراقب باشند کارخانه‌ها تعطیل نشود

خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: واحدهای اجرایی ثبت به گونه‌ای عمل نکنند که منجر به تعطیلی کارخانه‌ها شود.

به گزارش بازار، ذبیح الله خداییان در نشستی با فعالان کسب و کار و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در چندین بخش می‌تواند از تولید، پشتیبانی و موانع را برطرف کند.

وی گفت: در بخش ثبت شرکت‌ها اقدامات خوبی برای مکانیزه شدن زیرساخت‌ها انجام شد و هم اکنون زمان ثبت شرکت‌ها را کاهش داده ایم به طوری که حتی به سازمان ثبت اعتراض می‌شود چرا این قدر روند ثبت شرکت‌ها روان شده است. میانگین مدت ثبت شرکت‌ها حدود پنج روز است.

خداییان مکانیزه کردن اخذ عدم سوء پیشینه را هم که سال گذشته انجام شد موجب ارتقای ۲۰ رتبه در فضای کسب و کار دانست.

وی گفت: بحث ایجاد پنجره واحد هم اقدام مهمی بود که در تهران و برخی مراکز استان‌ها صورت گرفت و حتما باید این طرح در دیگر نقاط کشور هم انجام شود تا شاهد بهبود فضای کسب و کار باشیم.

خداییان افزود: سال گذشته اقدام دیگری در بحث تبدیل شرکت‌ها صورت گرفت که درخواست چندین ساله فعالان بخش اقتصادی محقق شد و با موافقت رئیس قوه قضاییه دستورالعمل تبدیل شرکت‌ها تصویب شد و نباید مانعی برای تبدیل شرکت‌ها وجود داشته باشد.

وی گفت: شاهد بوده ایم که مثلا برخی از شرکت‌های دانش بنیان به صورت شرکت با مسئولیت محدود ایجاد شده بود، اما در حد شرکت سهامی عام است که این‌ها مشکل تبدیل وضع داشتند و با این دستورالعمل مشکلات شان برطرف شد.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور افزود: در بحث تسهیل تعیین نام و استفاده از حروف و ارقام نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و اداره کل ثبت شرکت‌ها باید به کمک فعالان بخش خصوصی بیاید و موانع را برطرف کند.

وی گفت: هم اکنون لایحه ثبت شرکت‌ها از طریق قوه قضاییه به دولت ارسال شده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر تبدیل به قانون شود تا شاهد ثبت شرکت‌های صوری نباشیم.

خداییان افزود: مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد هم اقدامات خوبی برای مکانیزه کردن زیرساخت‌ها انجام داده است و کسانی که به دنبال ثبت علایم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی هستند، می‌توانند اقدامات شان را الکترونیکی انجام دهند و ما پیگیریم که در این بخش هر چه بیشتر از هوش مصنوعی استفاده کنیم.

وی گفت: نخستین اقدام در این خصوص آغاز طرح هوشمند سازی جستجوی علائم تجاری در مرکز مالکیت‌های معنوی است که قطعا برای ارتقای این بخش از شرکت‌های دانش بنیان بهره خواهیم گرفت.

خداییان افزود: سال گذشته طرح اتصال ایران به سامانه مادرید هم عملیاتی شد و اگر قبلا تولیدکننده‌ای می‌خواست علامت تجاری خود را ثبت بین المللی کند باید ماه‌ها منتظر می‌ماند و از طریق ارتباط با سازمان جهانی مالکیت معنوی به نتیجه برسد، اما هم اکنون ۱۲ کشور از جمله ایران به این سامانه متصل شده اند و از این پس هر کسی می‌تواند علامت تجاری اش را ثبت کند و زبان فارسی هم به زبان‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی اضافه شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما اعتراض‌هایی در بخش کمیسیون ماده ۱۷۰ داشتیم که قرار شده بود از یک کمیسیون به ۱۰ مورد افزایش پیدا کند، اما هم اکنون با ۱۵ کمیسیون مواجهیم و از قضات صاحب نظر استفاده می‌کنیم و رییس مرکز مالکیت معنوی باید ظرف کمتر از شش ماه رسیدگی به اعتراضات را به روز کند تا ما شاهد بروز فساد و فعالیت دلالان نباشیم.

خداییان گفت: متاسفانه در کشور ما مالکیت معنوی ارزش مادی ندارد و باید از این مالکیت‌ها به عنوان وثیقه بتوان استفاده کرد.

وی افزود: در بحث تثبیت مالکیت‌ها هم باید اقدام شود، صدور سند مالکیت موجب ارزش افزوده برای املاک واحدهای تولیدی شود و ما در سال گذشته و به خصوص امسال به اجرای طرح کاداستر نیز سرعت دادیم و فقط در سال گذشته چهار و نیم برابر ۴۰ سال گذشته، سند کاداستری صادر شد.

وی گفت: مقرر شده است کارگروهی بحث ثبت واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی را پیگیری کند تا اگر مشکلی وجود داشت به سرعت رفع شود.

خداییان درباره واحدهای اجرای سازمان ثبت اسناد هم افزود: بانک‌ها در قبال تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی می‌دهند، شرکت و کارخانه را در رهن خود می‌برند و به محض اینکه تعللی در پرداخت اقساط صورت می‌گیرد اقدام به صدور اجراییه علیه شرکت‌های تولیدی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما از مدیران شرکت‌های ثبتی در سراسر کشور خواسته ایم که به گونه‌ای عمل نکنند که موجب تعطیلی کارخانجات شود.

خداییان در پایان به تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان اصناف و اتاق بازرگانی و اتاق تعاون برای پیگیری مباحث مطرح شده در این نشست اشاره کرد و گفت: ما باید اقدامات مان در بحث ثبت شرکت ها، مالکیت معنوی، ثبت مالکیت‌ها و بحث اجرا را به گونه‌ای سرعت دهیم تا موجب بهبود فضای کسب و کار شود.

کد خبر: ۸۸٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha