۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
مالیات راهکار کاهش ضریب جینی نیست
معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:

مالیات راهکار کاهش ضریب جینی نیست

رضوی، معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بر این باور است که تنها راهکار برای کاهش فاصله فقیر و غنی افزایش تولید است نه افزایش مالیاتها.

به گزارش بازار، ابوالفضل رضوی، معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزایش فاصله بین فقیر و غنی و افزایش تعداد فقرا را دو چالش جدی در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: ما سازمان برنامه نداریم بلکه سازمان تخصیص بودجه داریم چون اگر سازمان برنامه داشتیم وضعیت مان قطعاً بهتر بود.

وی افزایش تولید را تنها راهکار برای کاهش فاصله فقیر و غنی دانست و افزود: تنها راه کاهش ضریب جینی این است که تولید را افزایش دهیم نه اینکه بیشتر مالیات بگیریم.

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به یک روایت در این زمینه اشاره و اظهارکرد: حضرت علی (علیه السلام) در نامه ای به مالک اشتر فرمودند: «نگریستن تو به آبادانی و عمران زمین بیشتر از گرفتن مالیات باشد که گرفتن مالیات جز به آبادانی ممکن نشود و هر کسی مالیات خواهد باید به آبادانی بپردازد و اگر قبل از گرفتن آبادانی به اخذ مالیات بپردازد شهرها را ویران و مردم را هلاک می کند.»

رضوی با انتقاد از اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مالیات هایی برای بخش تولید تعریف شده گفت: ما باید از مسیر رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولیدکنندگان، راهکار عدالت گونه ای را در پیش بگیریم و مشکلات را حل و فصل کنیم و یارانه اشتغال و کارآفرینی بپردازیم در غیراین صورت طبقه فقیر گسترش بیشتری پیدا می کند.

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: هیچ کشوری نیست که تولیدکننده در آن محترم نباشد اما ما همچنان برنامه نداریم.

وی در رادیو گفت وگو تأکید کرد: سازمان برنامه باید به معنای واقعی و متشکل از افراد دارای تحصیلات و کارکرد مرتبط و فهم بالا نسبت به مسائل اینچنینی شکل بگیرد و برنامه ریزی کند.

رضوی با اشاره به اینکه سرمایه های انسانی اصلی ترین موتور محرک اقتصادی هر کشوری محسوب می شوند گفت: امیدواریم اصلی ترین کار دولت آینده توجه به سرمایه های انسانی به دور از گرایشات سیاسی باشد.

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری حمایت از تولید، خودداری از شعار و حرافی و تملق گویی و توجه به عملکرد در انتخاب مسئولان و مدیران اقتصادی را از جمله راهکارها برای حل این مشکل برشمرد و بر آن تأکید کرد.

تورم عامل اصلی فاصله طبقاتی است
همچنین حسین محمودی اصلف کارشناس مسائل اقتصادی درمورد افزایش ضریب جینی و فاصله فقیر و غنی اظهار کرد: استارت اولیه فاصله طبقاتی با تورم می خورد.

وی تورم را یک مالیات نانوشته ای دانست که فقرا به نفع ثروتمندان می دهند و افزود: بخشی از تورم به تحریم ها نیز مربوط است چراکه مسئولان آنگونه که باید نتوانستند در مقابل تحریم ها مقاومت کنند و عملاً این مردم بودند که مقاومت بیشتری از خود نشان دادند.

کارشناس مسائل اقتصادی بحث مالیات بر عایدی سرمایه را از جمله اهرم ها برای کاهش فاصله طبقاتی در جامعه مطرح کرد و گفت: متاسفانه آئین نامه های دولت برای اجرای قوانین مجلس خیلی طولانی تدوین و ابلاغ می شوند.

محمودی اصل، تورم را دلیل اصلی ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه ایران دانست و افزود: برای کنترل تورم لازم است که عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی را تحت کنترل درآورد.
وی با بیان اینکه ضریب جینی معیار و شاخص دقیقی برای اندازه گیری رشد اقتصادی نیست گفت: ضریب جینی در خیلی کشورها که یک حد متوسطی از رفاه را تعیین کرده اند حدود ۷ برابر است اما در کشور ما به ۱۵ برابر هم می رسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی دریافت مالیات از دلالی خودرو، مسکن و طلا و ارز را ضروری دانست و گفت: این کار ضمن جلوگیری از دلالی، منابع را به سمت تولید هدایت می کند و فاصله طبقاتی را نیز کاهش می دهد.

محمودی اصل، رویکرد سیاسی مسئولان به اقتصاد را عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی دانست و افزود: متاسفانه حتی در نظام مدیریتی نیز از انتخاب گرفته تا عملکردها رویکرد سیاسی برجسته تر است.

وی با بیان اینکه قشر مرفه در کشور ما ۲۴ برابر قشر ضعیف از یارانه استفاده می کند گفت: این وضعیت، یعنی ما یارانه را عملاً تقدیم قشر مرفه جامعه می کنیم.

محمودی اصل از اینکه سازمان برنامه به محل التماس و لابی و نقل و انتقال امتیاز برای گرفتن پروژه توسط استاندار و نماینده برای منطقه خودشان تبدیل شده انتقاد و اظهارکرد: ما در حال حاضر ۷۴ هزار طرح نیمه تمام داریم که برای تکمیل شدن آن ها نیازمند بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که ضریب جینی به تنهایی نمی تواند مشخص کننده وضعیت اقتصادی کشور باشد چراکه میزان رفاه در سالهای اخیر کاهش یافته است.

کد خبر: ۸۸٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha