۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
رونق مجدد معاملات شمش فولادی

رونق مجدد معاملات شمش فولادی

از مهمترین علل رونق مجدد بازار شمش فولاد می توان به رشد پیوسته بهای سنگ آهن در بازارهای جهانی، افزایش بهای شمش و محصولات تخت و طویل فولادی در برخی از بازارهای جهانی، اشاره کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا در روز گذشته، سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه برعکس هفته گذشته استقبال مطلوبی را از سوی متقاضیان شاهد بود. از مهمترین علل رونق مجدد این بازار می توان به رشد پیوسته بهای سنگ آهن در بازارهای جهانی، افزایش بهای شمش و محصولات تخت و طویل فولادی در برخی از بازارهای جهانی، توسعه صادرات محصولاتی فولادی داخلی برای کشورهای همسایه و همچنین رکورد های متوالی موجود در این بازار، اشاره کرد.

بهای پایه شمش فولاد در روز گذشته کاهش ۲۰۰ تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد این کاهش در حالی بود که نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی و همچنین شمش فولاد CIS که مبنای تعیین نرخ پایه شمش فولاد در بورس کالای کشور است، افزایشی بود که در این صورت نرخ پایه عرضه شمش فولاد در معاملات روز گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد.

براساس گزارش متال بولتن بهای شمش فولاد صادراتی CIS تحویل دریای سیاه در هفته گذشته با قیمت ۶۱۶ دلار به ازای هر تن معامله شد که این نرخ حدود ۳ درصد بالاتر از بهای معامله این محصول در هفته گذشته خود بود. این روند رو به رشد بهای شمش در هفته جاری نیز ادامه یافت به‌ طوری که نرخ شمش فولاد CIS تحویل دریای سیاه در روز ۷ ماه مه به ۶۴۳ دلار به ازای هر تن رسید.

از این رو پیش بینی می شود که نرخ پایه شمش فولاد در معاملات هفته آتی در بورس کالای کشور افزایش یابد اما باید این مسئله را نیز در نظر داشت که روند نزولی نرخ ارز نیمایی طی هفته گذشته تاثیر بیشتری نسبت به افزایش نرخ های جهانی در تعیین نرخ پایه شمش فولاد برای عرضه روز گذشته داشت همانطور که شاهد کاهش ۲۰۰ تومانی بهای پایه این محصول نسبت به هفته گذشته بودیم.

 برخلاف معاملات هفته گذشته، خریداران استقبال گسترده ‌ای از عرضه‌های گذشته شمش فولاد داشتند، افزایشی شدن نرخ ارز از روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ ماه یکی از فاکتورهایی بود که باعث سوق خریداران به این بازار شد. در عین حال روند مستمر افزایش بهای جهانی شمش و محصولات فولادی فاکتور دیگری بود که نوردکاران را با انگیزه‌ های صادراتی روانه بازار معاملاتی بورس کالای ایران کرد.

محمد اعتباری یکی از فعالان بازار فولاد در خصوص وضعیت عرضه شمش فولاد در بورس کالا گفت: برخلاف روند معاملات در هفته قبل، خریداران در این رینگ حضور فعالی داشتند، هر چند رقابت قیمتی برای خرید این محصول در این بازار انجام نشد. بازار شمش فولاد در دنیا روزهای پررونقی را پشت سر می‌گذارد، اما نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل باعث شده تا بازار داخل از این رونق بی ‌بهره بماند و در بهترین شرایط فروش در قیمت‌های پایه انجام شود.

کد خبر: ۸۸٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha