۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
جبران تحریم‌ها توسط جوانان دانش بنیان؛ وابستگی‌ به خارج کم می‌شود
تلاش شرکت‌های خراسان رضوی برای قطع وابستگی؛

جبران تحریم‌ها توسط جوانان دانش بنیان؛ وابستگی‌ به خارج کم می‌شود

مشهد- برخی از جوانان مخترع و کارآفرین خراسان رضوی آستین همت را برای جبران تحریم‌ها بالا زده و در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود قطعات خارجی را تأمین کردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باهدف ایجاد ارزش‌افزوده و خلق ثروت از دانش به‌ خصوص حرکت در جهت تأمین نیازهای صنایع یا خدمات با تکنولوژی بالا و پیشرفته ایجادشده‌اند، به‌طورقطع می‌توانند نقشی حیاتی برای گذر از جبران تحریم‌های ظالمانه داشته باشند. این نقش می‌تواند در جهت کامل کردن زنجیره ارزش، زنجیره تولید و رفع نیازهای داخلی باشد.

شرکت‌هایی که بر اساس دانش و فناوری ایجادشده باشند بسیار منعطف بوده و کاملاً شرایط تطبیق‌پذیری با اوضاع اقتصادی را دارا هستند و لذا می توانند کاستی‌های موجود به دلیل تحریم‌ها را جبران کنند و از این رو نگاهی به برخی از فعالیت‌های انجام پذیرفته نشان می‌دهد که جوانان ایرانی موفق شده‌اند که این رؤیا را به حقیقت تبدیل کنند.

محمدرضا طبسیان ۳۵ ساله و متولد شهرستان تربت‌حیدریه که در رشته کارشناس مهندسی«آی.تی» تحصیل‌کرده است یکی از جوانان کارآفرین و مخترع خراسان رضوی است که برای تبدیل کردن تهدیدها به فرصت آستین همت را بالا زده است.

وی که از چهار سال پیش نسبت به تأسیس شرکتی در شهرستان تربت‌حیدریه اقدام کرده است طرحی را به‌عنوان طرح هوشمند لوازم‌خانگی ارائه داده است که قابلیت نصب و کنترل بردهای ماشین‌های ظرف‌شویی و لباسشویی را داشته و در کنار این طرح هم‌چنین تولید دو قطعه الکترونیکی برای خودروهای گازسوز را در کارنامه فعالیت‌های دانش‌بنیان خود دارد.

در همین راستا برای آشنایی با مراحل پیشرفت و دستاوردهای وی  و واکاوی دغدغه های کارآفرینی و اختراعش ساعتی را با این مهندس ۳۵ ساله هم‌کلام شدیم.

* فعالیت‌ها و خدمات شما در چه حوزه‌ای است؟
تحریم‌ها موجب شده تا بسیاری از لوازم و تجهیزات موردنیاز کشور به‌راحتی فراهم نشود و لذا قطعات و بردهای الکترونیکی در برخی از لوازم‌خانگی مانند ماشین‌های لباسشویی و سایر لوازم‌ ازجمله نیازهایی بود که تأمین آن با مشکل فراوان همراه بود و لذا موفق شدیم در تهیه و ساخت آن گام‌های خوبی را برداریم و به درجه تولید و هم‌چنین قطع وابستگی در این زمینه برسیم.

بردهای لوازم‌خانگی، معمولاً وارداتی هستند و از این‌رو شرکت‌های داخلی وابستگی زیادی به سایر شرکت های خارجی مانند دوو و «ال جی» داشتند و لذا تحریم برای مصرف کنندگان و افرادی که لوازم خانگی آن ها خراب شده بود درد سر ساز شده است.

جبران تحریم‌ها توسط جوانان خراسان رضوی؛ وابستگی‌ به خارج کم می‌شود

این وابستگی و نبود قطعات موجب شده بود تا واردات به‌سختی و باقیمت‌های گزاف انجام شود لذا مصرف‌کننده مجبور است به دلیل نبود قطعه حتی لوازم‌خانگی خارجی در خانه را از چرخه مصرف خارج کند از این‌رو بسته‌ای را آماده کردم که بتواند دوباره آن دستگاه لوازم‌خانگی را احیا کند.

ابتدا این بسته بر روی لباسشویی‌ها و شیر برقی طراحی و مورد استفاده قرار گرفت  و در مرحله بعدی ماشین‌های ظرف‌شویی را نیز به آن اضافه کردیم درواقع همه ماشین‌های شوینده ازکارافتاده را در حال حاضر می‌توانیم با این برد مجدد به کار بیندازیم.

* آیا فقط درزمینهٔ قطعات الکترونیکی لوازم‌خانگی فعالیت دارید؟
جدیداً با تولید دو قطعه محصول جدید برای خودروهای پایه گازسوز توانستیم بازارهای جدیدی را پیش روی خود باز کنیم.

در این راستا قطعاتی را طراحی کردیم که قادر است بطور دقیق میزان سوخت خودروهای گازسوز را تنظیم کند و لذا این دستاورد ضمن اینکه موجب کاهش مصرف و بهینه‌سازی سوخت می‌شود از طرف دیگر وابستگی ما را به سایر کشورهای خارجی برای تأمین این قطعه کاهش می‌دهد.

این قطعه هم‌چنین در موتور خودرو علاوه بر مصرف بهینه گاز  مزایای دیگری از جمله قدرت، شتاب و سلامت موتور برای خودروها را به همراه آورده است که برای مصرف‌کننده داخلی برکات زیادی دارد.

* این قطعاتی که برای خودروهای گازسوز طراحی کردید وارد بازار شده است؟
ما در سال  ۹۹ شرکت جدیدی را در حوزه خودرویی ثبت کردیم و برای ورود پیدا کردن ساخت و تولید قطعات خودرو که دو محصول است این روزها مشغول تلاش مضاعفی داریم.

واقعیت این است که این دو محصول به بحث خودروهای گازسوز برمی‌گردد که مراحل تست آن در حال اتمام است و طی ماه آینده تولید انبوه این دو محصول را آغاز خواهیم کرد .

* آیا این قطعات در بازار ایران یافت نمی‌شود؟
در حال حاضر دو کمپانی خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا که ۱۰ الی ۱۵ درصد تولیدات آن گازسوز و بر پایه گاز است،قطعات سیستم گاز آن وارداتی بوده و قطعات را  از ایتالیا وارد می‌ کنند که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها امکان این واردات هم نیست.

از طرفی با توجه به آن‌که خودم تجربه فعالیت در سیستم برق خودرو را داشتم لذا ایرادات کارخانه‌ای آن را مشاهده کرده‌ و توانستم در جهت رفع ایرادات و افزایش کیفیت آن محصولی را ارائه دهم که به‌طور دقیق، میزان سوخت برای گاز را کنترل کند.

این قطعه درواقع هم مصرف استفاده گاز را کاهش می‌دهد وهم مصرف بهینه گاز را به سبب قدرت، شتاب و سلامت موتور به همراه دارد.

به‌واسطه عدم واردات قطعات از ایتالیا لذا ورود قطعات چینی با کیفیت غیر قابل قبول نیز موجب نارضایتی خودروساز ها شده است و لذا در بازار مشتری‌ها ضرر زیان زیادی را متحمل شده‌اند از همین رو امیدواریم که قطعه تولیدشده ایرانی جای این قطعات بی‌کیفیت را بگیرد.

* آیا کمکی نیز برای رسیدن به نتیجه دریافت کردید؟
نمونه کار اولیه با همکاری پارک علم و فناوری تربت‌حیدریه انجام شد و در ماه آینده به انبوه‌سازی می‌رسد.در این مسیر امیدوارم اشتغال‌زایی بیشتری برای افراد جویای کار فراهم شود و در این راستا در گام نخست امکان به‌کارگیری ۲۰ نفر برایمان میسر است.

* در مسیر تولید و انبوه سازی این قطعه چه مشکلاتی را دارید؟
نگرانی ما در بحث تولید انبوه در بخش خودرویی این است که برای تأمین سرمایه در گردش در صورت عدم‌حمایت دولت با مشکل مواجه خواهیم شد.

جبران تحریم‌ها توسط جوانان خراسان رضوی؛ وابستگی‌ به خارج کم می‌شود

طی یک ماه گذشته فضایی به مساحت حدود ۶۰ متر برای کار به ما اختصاص داده‌شده است و همچنین کمیته امداد در بحث تأمین فاز نیروی انسانی برای خط تولید و وام قول‌های مساعدی داده‌ است.

* برآورد شما برای راه اندازی خط تولید این قطعه چقدر است؟
برای تولید ۵ هزار ریلی که توان خط تولیدمان است حدود ۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.

* تاکنون برای چند نفر توانستید اشتغال‌زایی کنید؟
در طی چهار سال اخیر برای ۱۴ نفر اشتغال‌زایی کردیم.

* برای شروع با چه سرمایه فعالیت خود را آغاز کردید؟
برای شروع سرمایه‌ای حدود ۱۵۰ میلیون تومان نیاز بود که تأمین بخشی از شروع کار با مبلغ وام ۵۰ میلیون تومان از واحد اشتغال‌زایی و خودکفایی کمیته امداد را دریافت کردم و دو نفر نیز از امداد برای کار به ما معرفی و مشغول به کار شدند.

* محصول شما در مقایسه با نمونه خارجی چقدر مقرون‌به‌صرفه است؟
این بردها دارای صفحه‌نمایش رنگی و به زبان فارسی و انگلیسی است و این در حالی است که هزینه‌ای یک برد فابریک وارداتی حدود یک‌میلیون و پانصد هزار تومان است اما برد داخلی تولیدی ما حدود۹۰۰ هزار تومان و با تضمین است.

* چه قدر به کیفیت قطعه‌ای که تولید کردید اطمینان دارید؟
ما بردهای تولیدی خودمان را با ضمانت و گارانتی یک‌ساله ارائه می‌کنیم زیرابه آنچه تولید کردیم اطمینان داریم.

* چه برنامه‌های را برای آینده در نظر دارید؟
به‌زودی بخش کارهای فاز حرارتی و بعد برودتی برای پکیج ،یخچال و فریزهای مختلف و ساید در برنامه داریم تا آغاز کنیم.

کد خبر: ۸۸٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha