۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
رشد اقتصاد دنیا نابرابر خواهد بود
سازمان ملل هشدار داد؛

رشد اقتصاد دنیا نابرابر خواهد بود

با وجود اینکه خبرها از شروع سیر بازسازی اقتصادی کشورها در سال جاری حکایت دارد ولی سازمان ملل هشدار داده است که این رشد نابرابر است و برخی در سال جاری رشد می کنند و برخی دیگر از رشد بازخواهند ماند.

بازار؛ گروه بین الملل: سازمان ملل در گزارش میان دوره ای خود با هم از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ خبر داد. رشدی که در سال گذشته بسیار دور از انتظار بود و موفقیت جهان در دسترسی به واکسن و سرعت بالای تولید در بسیاری از کشورها سبب شد تا رشد اقتصادی زودتر از آنچه انتظار می رفت اتفاق بیفتد.

اما در این گزارش از یک خطر بزرگ برای اقتصاد دنیا پرده برداشته شده است و این خطر بزرگ افزایش نابرابری در نرخ رشد اقتصادی دنیا است به این معنا که کشورهایی که در کنترل ویروس موفق بودند و کشورهایی که سرعت بالاتر واکسیناسیون را تجربه کرده اند، می توانند از سرعت بالاتر رشد اقتصادی در سال جاری برخوردار باشند و کشورهایی که در  واکسیناسیون از دیگر کشورها عقب تر هستند با سرعت کمتری احیای اقتصادی را تجربه خواهند کرد.

در شرایطی که کشورهای امریکا، اروپا و چین در مسیر بازسازی اقتصادی قرار گرفته اند، بسیاری از کشورهای واقع در امریکای لاتین، آسیا، خاورمیانه و قاره افریقا به دلیل تاخیر در دسترسی به واکسن در سطح انبوه از رشد اقتصادی بازمانده اند.

در این گزارش در مورد تجارت به عنوان یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی در دنیا هم صحبت شده است. بر مبنای این گزارش روند بازسازی تجارت در دنیا هم نابرابر خواهد بود و بستگی به روند واکسیناسیون در کشورها دارد. در برخی از کشورها ارزش تجارت در فصل دوم امسال رشد کرده است و برخی خبر از رسیدن به شرایط پیش از کرونا می دهند از جمله این کشورها می توان به چین اشاره کرد اما در برخی از کشورها سرعت بازسازی تجارت بسیار پایین است.

تجارت یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی است زیرا رشد تجارت به دنبال رشد تولید و رشد اشتغال اتفاق می افتد و در کشور وارد کننده  کالا هم افزایش مصرف یا فعالیتهای صنعتی را به همراه می آورد. در واقع رشد تجارت هم می تواند بستر رشد اقتصادی را فراهم کند و هم در نتیجه رشد اقتصادی در کشورها اتفاق بیفتد.

کشورهای وابسته به توریسم بیشترین آسیب را متحمل شدند
در گزارش سازمان ملل در مورد دلیل تفاوت کشورها در روند بازسازی اقتصادی و تجاری این طور آمده است: «کشورهایی که اقتصاد وابسته به تولید و صنعت دارند با سرعت بالاتری می توانند روند بازسازی را شروع کنند و بسیاری از این کشورها از فصل دوم امسال رشد اقتصادی را تجربه کردند ولی کشورهایی که اقتصادهای وابسته به توریسم یا صادرات کالاهای اساسی دارند، سرعت بازسازی اقتصادی کمتری را شاهد خواهند بود. انتظار می رود صنعت توریسم در دنیا حدافل تا انتهای سال جاری احیا نشود زیرا احیای این صنعت وابسته به واکسینه شدن بخش زیادی از دنیا و حصول اطمینان در مورد این است که افراد واکسینه شده  ویروس را به دیگران منتقل می کنند. در صورتی که افراد واکسینه شده بازهم بتوانند ویروس را به دیگران منتقل کنند احتمال ایجاد موج های تازه همه گیری وجود خواهد داشت.»

 احیای صنعت توریسم نیاز به زمان زیادتری دارد. صنعت حمل و نقل هوایی پیش بینی کرد این صنعت در سال ۲۰۲۴ به وضعیت قبل از کرونا بازمی گردد و این به معنای احیای کامل صنعت توریسم در سال ۲۰۲۴ است. در نتیجه کشورهایی که اقتصادهای وابسته به این صنعت را دارند در سال جاری و سال آتی نخواهند توانست شرایط پیش از کرونا را تجربه کنند و باید مدت بیشتری منتظر بمانند.

زنان بیشترین آسیب را در جریان کرونا متحمل شدند
در جریان بحران کرونا شمار زیادی از مردم شغل خود را از دست دادند. رشد قیمت مواد غذایی باعث شد تا بسیاری توان تامین غذای مورد نیاز خود را نیز نداشته باشند و فقر و گرسنگی در دنیا افزایش پیدا کند.

بر مبنای گزارش سازمان ملل در نتیجه بحران کرونا ۱۱۴.۴ میلیون نفر در دنیا وارد فقر مطلق شدند و ۵۸ میلیون نفر از کل این افراد را زنان تشکیل می دهند. مطالعات نشان داده است با وجود اینکه زنان برای مقابله با کرونا بیشترین نقش را داشته اند و سهم زیادی از کادر درمان و افراد فعال در بخش های خدماتی را زنان تشکیل می دهند ولی  بازهم زنان در دسته افرادی بودند که بالاترین آسیب اقتصادی را در جریان بحران کرونا تحمل کردند. بسیاری از زنان شغل خود را از دست دادند و بسیاری برای نگهداری از فرزندانشان که به دلیل کرونا در خانه تحصیل می کردند، اقدام به توقف فعالیت شغلی خود کردند.

 گزارشها نشان می دهد در جریان همه گیری کرونا نرخ مشارکت اقتصادی در دنیا ۲ درصد کاهش پیدا کرده است در حالیکه در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ مشارکت اقتصادی تنها ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده بود. سهم زنانی که از فعالیت در بازار  کار در جریان هر دو بحران بازماندند بیش از مردان بود.

کد خبر: ۸۸٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha