۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
مشاغل جدید برای ارتقای امنیت جامعه و رونق اقتصاد ایجاد شود
راهکارهای عمیق تر نشدن رکود در گفت و گو با «بازار»

مشاغل جدید برای ارتقای امنیت جامعه و رونق اقتصاد ایجاد شود

یک پژوهشگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه برای عمیق تر نشدن رکود در کشور باید کسب و کارهای دیگر را با مدیریت آگاه و ورود به شبکه توزیع فراهم کرد گفت:دولت با ایجاد مشاغل جدید برای ارتقای امنیت جامعه می تواند در شرایط نامناسب کسب و کار به اقتصاد کشور کمک کند.

بازار-شرایط نامناسب کسب و کار در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها در ماه اسفند که اوج رونق بازارها در طول یک سال است می تواند در ماههای آینده نیز برای اقتصاد کشور مشکل ساز شود و رکود عمیقی بر سایر بازارها حاکم کند.

هر ساله و با آغاز سال نو معمولا یک رکود ناخودآگاه بر بازارها حاکم می شود بنابراین اگر در اسفند ماه اغلب صنوف با مشکل تولید و از سوی دیگر با مشکل عدم فروش مواجه شوند قطعا این رکود تا اواسط سال کشیده خواهد شد و اقتصاد کشور عملا نیمی از سال را از دست خواهد داد.

از اقصی نقاط کشور هم این روزها خبر می رسد که اغلب بازارها به خصوص بازار شهرهای بزرگی مثل تبریز از هم اکنون تعطیلی خود را عالام کرده اند و به نظر می رسد برگشتن به وضعیت عادی و اعتماد بازارها به خصوص اصناف مهم ماهها به طول خواهد انجامید و این روزهای حساس است که دولت باید با کمک بخش خصوصی چاره ای برای فرار از این وضعیت مبهم و سخت و دشوار بیاندیشد.

ایجاد مشاغل جدید برای ارتقای امنیت جامعه

میثم پیله فروش پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که دولت در این برهه از زمان می تواند با ایجاد مشاغل جدید برای ارتقای امنیت جامعه در شرایط نامناسب کسب و کار به اقتصاد کشور کمک کند.

وی در پاسخ به این سئوال که دولت در شرایط کنونی برای اینکه کسب و کارها از وضعیت بهتری برخوردار شوند می گوید:دولت در شرایط کنونی و در مواجه با شرایط ایجاد شده در وهله نخست باید برای تزریق و آرامش و ثبات فکری و روانی به جامعه سبد کالای مورد نیاز مردم را تامین کند.

 زیرساخت توزیع کالا در دوران بحران سالهاست که رها شده است و به خوبی می بینیم که در زمان کمبود هر کالایی برخی سودجویان به راحتی در این شرایط کمبود کالا عرض اندام کرده و سودهای کلانی می برند

وی افزود:در این سبد کالا می تواند حتی ماسک و ژل های ضدعفونی و الکل های طبی قرار دهد البته باید متذکر شد که ایجاد این سیستم به آن اندازه هم پیچیده و دشوار نیست و می تواند دولت با استفاده از کارت ملی اعطای این سبد کالا را تعریف کند.

پیله فروش با تاکید بر اینکه متاسفانه وقتی دچار یک بحران می شویم و یا کالایی مثل گوشت و حتی پوشاک و ... کمبود قابل توجهی برای آن ایجاد می شود به دلیل نبود چرخه توزیع مناسب کشور با یک بحران مواجه می شود تاکید کرد:متاسفانه زیرساخت توزیع کالا در دوران بحران سالهاست که رها شده است و به خوبی می بینیم که در زمان کمبود هر کالایی برخی سودجویان به راحتی در این شرایط کمبود کالا عرض اندام کرده و سودهای کلانی می برند.

این پژوهشگر مسائل اقتصادی تصریح کرد:اگر در طی این سالها دولت و یا دولت ها اقدام به ایجاد یک زیرساخت مناسب برای راه اندازی زیرساخت توزیع کالا در زمان بحران میکردند؛ می توانستیم کشور را عاقلانه و عادلانه تر اداره کنیم.

از ابتدای سال 97 بارها به دولت گفته شد که برای عبور از شرایط تحریم و بحرانی کشور به سمت این اقدامات عادلانه حرکت کنیم اما دولت نیز بر خلاف این باور بارها متذکر شد که علاقه ای به بازگشت به دوران کوپنی ندارد

وی با اشاره به اینکه وقتی کشور در شرایط تحریم قرار دارد باید دولت از روش های عادلانه و عاقلانه برای اداره کشور استفاده کند اظهار داشت:از ابتدای سال 97 بارها به دولت گفته شد که برای عبور از شرایط تحریم و بحرانی کشور به سمت این اقدامات عادلانه حرکت کنیم اما دولت نیز بر خلاف این باور بارها متذکر شد که علاقه ای به بازگشت به دوران کوپنی ندارد.

پیله فروش تاکید کرد:این پافشاری دولت اگر به این معنی است که کشور رها شود بحث دیگری است اما اگر می توانستیم در طی سال های گذشته به خصوص از ابتدای سال 97 از طریق ایجاد زیرساخت های توزیع و دادن کالاهایی که در دوران بحرانی دچار کمبود می شوند با دریافت کارت ملی کمبود کالا را حل می کردیم الان نیز حتی دچار کمبود ماسک و مواد ضروری و ضدعفونی نمی شدیم.

وی خاطر نشان کرد:پس اگر شبکه توزیع راه اندازی شود علاوه بر اینکه در شرایط تحریم می توانیم به خوبی کشور را اداره کنیم در شرایط کنونی نیز می توانستیم اخبار احتکار لوزام ضروری را به هیچ وجه نداشته باشیم چرا که وقتی کالایی در دسترس مردم باشد و به خوبی توزیع شود فرصت طلبان و سودجویان ضرورتی برای احتکار کالایی نخواهند دید.

پیله فروش با اشاره به اینکه شاید سوال اینگونه مطرح شود که در این شرایط کالا از کجا تامین شود گفت:دولت می تواند با تولیدکننده هایی که کالای اساسی تولید می کنند وارد مذاکره و مفاهمه شود چرا که نباید تولیدکننده ها سالها و بارها از دولت کمک بگیرند و در دوره ضرورت کمکی به دولت و کشور نکنندو ساز خود را بزنند.

وی افزود:پس دولت باید راههایی را برای تولید کالای ضروری چه از طریق مفاهمه با تولیدکننده ها و یا از طریق واردات انجام دهد.پس ما در حال حاضر نیازمند یک مدیریت آگاه ،مقتدر و کارآمد هستیم که در راس آن باید یک شبکه توزیع مناسب ایجاد شود تا مردم به راحتی بتوانند با دادن شماره کارت ملی خود به کالاهای ضروری در روزهای بحرانی دسترسی پیدا کنند.پس دولت باید به وظیفه خود که همانا مدیریت بازار است را به خوبی انجام دهد.

ایجاد یک شبکه تامین لوازم ضروری و زیرساخت تامین و تحویل حتی در منازل علاوه بر اینکه از ترددهای غیرضروری خودداری می کند می تواند به توسعه کسب و کار و عمیق تر نشدن رکود کمک کند

این پژوهشگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این سئوال که برای عمیق تر نشدن رکود به دلیل شیوع ویروس کرونا چه باید کرد گفت:باید دولت کسب و کارهای دیگر را رونق دهد هر چند نمی توان برخی از این کالاها را جایگزین کرد اما می توان با ایجاد یک شبکه تامین لوازم ضروری و زیرساخت تامین و تحویل حتی در منازل علاوه بر اینکه از ترددهای غیرضروری خودداری می کند می تواند به توسعه کسب و کار و عمیق تر نشدن رکود کمک کند.

پیله فروش ادامه داد:قطعا با این اقدام و ایجاد یک شبکه توزیع ایمن هم  می توان درآمد جدید ایجاد کرد و هم اینکه از رکود مشاغل جلوگیری کرد.چرا که با ایجاد این شبکه توزیع و کسب و کارهای جدید هم می توان به ارتقای امنیت جامعه کمک کرد و هم اینکه از رکود بیشتر ممانعت به عمل آورد.هر چند تمام این اقدامات نیازمند یک مدیریت هوشمند و کارآمد مدیریتی است که بتواند در لحظه مناسب یک تصمیم عاقلانه و خوبی بگیرد.

کد خبر: ۸٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha