۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
سهم اندک صادرات در بخش کشاورزی| لزوم تجاری‌سازی گل محمدی در آذربایجان غربی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

سهم اندک صادرات در بخش کشاورزی| لزوم تجاری‌سازی گل محمدی در آذربایجان غربی

ارومیه- کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نبود صنایع تبدیلی و عدم تجاری سازی را یکی از دلایل سهم اندک صادرات گل محمدی و توسعه صنعت گیاهان دارویی در استان دانست.

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گل‌محمدی گیاهی مقاوم در برابر کم آبی و مخاطرات طبیعی است که ظرفیت عظیمی برای ایجاد ارزش افزوده دارد، افزود: به دلیل کم توقع بودن در نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت برای کشور است که نیازمند تجاری سازی است، ادامه داد: عرصه فرآوری گیاهان دارویی در ایران به خصوص گل محمدی، یکی از عرصه‌هایی است که می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال فراوانی را به‌دنبال داشته باشد اما تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت گل محمدی در استان خبر داد و افزود: برداشت گل محمدی از سطح ۱۴۸هکتاراز اراضی زیر کشت این محصول در استان آغاز شده است.

کرامتی با بیان اینکه ۳۶۱هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۱۴۸هکتار از باغات بارور و مابقی به صورت نهال است، گفت: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۵۱۰ تن است که در مقایسه با سال‌ قبل ۵ درصد افزایش داشته است.

سهم اندک صادرات در بخش کشاورزی/ لزوم تجاری‌سازی گل محمدی در آذربایجان غربی

توزیع ۱۲۰ هزار اصله نهال یارانه دار گل محمدی به صورت رایگان در آذربایجان غربی
وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی اظهار کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است که در این راستا در سال جاری ۲۰ هزار اصله نهال یارانه دار گل محمدی به صورت رایگان بین متقاضیان در سطح استان توزیع شده است.

کرامتی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار۳.۶۰۰ کیلو گرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان های خوی و ارومیه است.

سالانه ۸۰۰ هزار لیتر گلاب در آذربایجان غربی استحصال می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستانهای ارومیه، مهاباد، خوی و پیرانشهر استحصال می شود.

وی با اشاره به مصارف گل محمدی افزود: از ۸۰ درصد محصولات برای عرقگیری، و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می شود.

کرامتی گفت: در راستای حمایت از کشت گیاهان کم آب بر، برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوضه ابریز دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید و پرداخت تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه محصولات باغی مورد توجه و در اولویت است.

وی با اشاره به میزان سودآوری گل محمدی اضافه کرد: محصول گل محمدی گیاهی است که اگر در استان زیر ساخت های آن آماده شود می‌تواند هم برای کشاورز سودآوری داشته باشد و مانع از ضرر او شود و هم به دلیل کم آب بر بودن در احیای دریاچه ارومیه مفید واقع می شود.

سهم اندک صادرات در بخش کشاورزی/ لزوم تجاری‌سازی گل محمدی در آذربایجان غربی

سهم اندک گل محمدی و گلاب در صادرات بخش کشاورزی
کرامتی با اشاره به سهم اندک گل محمدی و گلاب در بخش صادرات آذربایجان غربی، اضافه کرد: این محصول مشتریان زیادی در استان‌های همجوار همچون استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان و شهر کاشان داشته و از سوی دیگر خریداران خوبی نیز از کشورهای همسایه همچون عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه و کشورهای خلیج فارس دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: این محصول دارای ارزش فراوانی در تهیه محصولات بهداشتی و داروسازی است و نباید تنها کاربرد آن را در استفاده به صورت گل تر، گلاب گیری و یا تهیه مربا و شیرینی محدود کرد بلکه باید با ایجاد صنایع تبدیلی زمینه رونق این صنعت در استان را فراهم کرد.

کشور ایران به تبع آن آذربایجان غربی را می توان یکی از قطب های مهم تولید گل محمدی دانست، هرچند این محصول نیز در کنار دیگر محصولات کشاورزی از نبود و یا کمبود صنایع تبدیلی رنج برده و تاکنون نتوانسته به ارزش ذاتی خود دست یابد.

گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد، تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده دارد.

برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و هوای خنک بامدادی شروع و تا قبل از گرم شدن هوا بایستی انجام و به مراکز خرید یا کارخانجات عرق گیری انتقال یابد؛ زیرا با گرم شدن هوا گل‌های چیده شده پژمرده و فعالیت‌های تخمیری در گل‌ها که اغلب روی هم انبار و فشرده می‌شوند افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۸۷٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha