۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
سفرای ما باید سفرای اقتصادی باشند
نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری:

سفرای ما باید سفرای اقتصادی باشند

قاسمی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بسیاری از کشورها وزارت کشورها به امور دیپلماسی اقتصادی می‌پردازد و سفرای ما بیشتر باید سفرای اقتصادی باشند.

به گزارش بازار، رستم قاسمی در نشست پرسش و پاسخ در لانه جاسوسی سابق آمریکا که به همت سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد افزود: ما هم اکنون در بحث هزینه به انتها رسیده ایم و بخش هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۰ یا مربوط به حقوق است یا مسائل جاری است و باید برای خلق درآمد فکری کرد و الا با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

وی گفت: ما کشور تک محصولی نیستیم و ثروت‌های بسیار بزرگی داریم و باید صادرات ما در همه زمینه‌ها افزایش و ساختار مالیاتی تغییر کند.

قاسمی افزود: هم اکنون هفت درصد جی دی پی ما مربوط به مالیات است در صورتی که در ترکیه این عدد ۲۵ درصد است.

وی گفت: ما هم اکنون مالیات را از کارمندان و کسبه می‌گیریم در حالی که باید تغییرات اساسی در این بخش ایجاد شود.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ایران بازار آسیای میانه و منطقه را از دست داد گفت: به دست آوردن بازار کار سختی نیست و در همین موضوع مرغ باید اعلام کنیم که ظرفیت تولید مرغ در کشور از مصرف آن بیشتر است، اما با بی تدبیری‌هایی که در این بخش صورت گرفت ما بازار عراق را از دست دادیم و به این راحتی بازار مرغ عراق به ما بر نمی‌گردد.

قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که مسائل کشور را با سیاست خارجی چگونه مرتبط می‌کنید؟ افزود: من به نسبت به همه نامزدهای مطرح، سوابق طولانی در دیپلماسی اقتصادی دارم چرا که در رئیس اُپک بودم و با سران بسیاری از کشورها مذاکره داشتم و در بحث قرارداد گاز با پاکستان و عراق و توافق با چینی‌ها و روسی‌ها کارنامه قابل قبولی دارم و خودم را در دیپلماسی اقتصادی صاحب تجربه می‌دانم.

وی با این حال راه نجات کشور را در داخل دانست و گفت: مهمترین مشکلات ما در داخل حل می‌شود و نباید آن را به تحریم مرتبط کرد.

قاسمی گفت: در همین ارتباط وزارت خارجه ما باید نگاه اقتصادی پیدا کند و ساختار وزارت خارجه ما از حالت سیاسی باید اقتصادی شود و امروز کشوری اقتدار سیاسی دارد که توانمندی اقتصادی داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که با برجام چه خواهید کرد؟ گفت: برجام اتفاق خوبی بود و به مردم دنیا و مردم کشورمان اثبات کرد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند، اما با این حال اگر آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند در برجام می‌مانیم و قطعاً برای ما منافعی خواهد داشت.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا قبول دارید که برجام سایه جنگ را از کشور برداشت؟ گفت: این‌ها حرف‌های شوخی، شعارهای پوپولیستی و دوقطبی سازی است و این را اعلام می‌کنم که آمریکایی‌ها به هیچ عنوان با ما جنگ نظامی نخواهند کرد، زیرا که منافعشان به خطر می‌افتد.

کد خبر: ۸۷٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha