۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
ضرب‌الاجل رئیس قوه قضا جواب داد| راه‌اندازی فاز یک خط تولید کارخانه «کیوان» همدان
فیلم استان‌ها؛

ضرب‌الاجل رئیس قوه قضا جواب داد| راه‌اندازی فاز یک خط تولید کارخانه «کیوان» همدان

همدان- کارخانه کیوان همدان که ۱۲ سال پیش با واگذاری به بخش خصوصی در مسیر رکود قرارگرفته بود پس از بازدید رئیس قوه قضاییه و ضرب العجل یک ماهه وی برای راه اندازی مجدد، جان گرفت و فاز یک آن فعال شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال‌ها قبل بر اساس سیاست‌های دولت و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی شماری از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شدند که بر اساس این قانون و پیرو سیاست‌های تعیین‌شده، بهمن‌ماه سال ۸۸ شرکت صنایع غذایی «کیوان» در استان همدان به بخش خصوصی واگذار شد.

این کارخانه صنایع غذایی در سال‌های نه‌چندان دور و در دهه ۷۰ و ۸۰ در بین کارخانه‌های این بخش سرآمد بود و حتی در رقابت با همنوعان خود بارها از آن‌ها گوی سبقت را ربوده بود به‌نحوی‌که با فعال بودن چندین سالن در این کارخانه و تهیه شیرینی و شکلات حرف برای گفتن داشت که ناگفته پیداست تولید مستمر به مدد تلاش کارگران این کارخانه محقق می‌شد.

کارخانه کیوان همدان توانایی تولید ۳۰ نوع محصول را داشت
این کارخانه سالیان سال کام مردم را شیرین کرد و با فعالیت سالن شیرینی، کامک، برشتوک، ویفر و شکلات سهم قابل‌توجهی در تولیدات کشور داشت ضمن اینکه توانایی و پتانسیل تولید ۳۰ نوع محصول را دارا بود.

با تمام این امتیازات کارخانه صنایع غذایی «کیوان» همدان از سال ۸۸ و پس‌ازآنکه در بهمن‌ماه آن سال بخش اعظمی از سهامش در بورس به متقاضیان واگذار شد با قدمتی افزون بر ۴۰ سال در مسیر دیگری قرار گرفت به‌نحوی‌که رفته‌رفته شاهد از رونق افتادن آن بودیم تا جایی که این روزها از تعداد یک هزار و اندی کارگر این کارخانه کمتر از ۶۰ نفر باقی‌مانده است.

ضرب‌الاجل رئیس قوه قضا جواب داد/ راه‌اندازی فاز یک خط تولید کارخانه «کیوان» همدان

بررسی‌ها پیرامون دلایل تعطیلی این کارخانه بیانگر آن است که مالک کارخانه تمایلی به فعال کردن آن ندارد و با در پیش گرفتن روندی که اکنون شاهد آن هستیم روزبه‌روز به وخامت حال این کارخانه اضافه کرده درحالی‌که به‌راحتی می‌شد جلوی شکل گرفتن این فاجعه و بیکاری کارگران آن را گرفت.

عبارت عنوان‌شده مبنی بر عدم تمایل مالک به احیای کارخانه آنجا مورد تائید قرار می‌گیرد که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این خصوص معتقد است مالک کارخانه به حل مشکلات اهمیت نمی‌دهد و درحالی که بارها امتیازات ویژه‌ای برای رونق گرفتن کارخانه به وی پیشنهادشده اما این مساله برای وی مهم نبوده است.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سفری نیم روزه به همدان و در اولین برنامه کاری بازدید از این کارخانه را در برنامه داشت و دستوراتی در این بازدید لحاظ شد

به‌هرحال تداوم وضعیت نامشخص کارخانه صنایع غذایی «کیوان» همدان با گذشت ۱۲ سال و رسیدن به امسال که بر مانع زدایی از تولید تأکید شده کار را به‌جایی رساند تا در یک اقدام جدی‌تر موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نظر مسئولان را به خود جلب کند تا جایی که در آخرین اقدام در سفر رئیس قوه قضائیه به همدان حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سفری نیم روزه به همدان و در اولین برنامه کاری بازدید از این کارخانه را در برنامه داشت و دستوراتی در این بازدید لحاظ شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در بازدید از این کارخانه گفت: توقف تولید در کارخانه‌های کشور برای هیچ فردی قابل قبول و خوشایند نیست.

وی با بیان اینکه کارخانه کیوان با همین وضعیت فعلی اگر درست مدیریت می‌شد می‌توانست حداقل با ۵۰۰ کارگر به فعالیت بپردازد، افزود: این کارخانه متاسفانه امروز ۵۰ کارگر دارد و مثل شمع در حال آب شدن است.

ضرب‌الاجل رئیس قوه قضا جواب داد/ راه‌اندازی فاز یک خط تولید کارخانه «کیوان» همدان

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه کاهش تدریجی تعداد کارگران کارخانه صنایع غذایی کیوان و فرسوده شدن تجهیزات این کارخانه ممکن است به تعطیلی کامل و ۱۰۰ درصدی آن بینجامد و بر همین اساس، به هر نحو ممکن باید از تعطیلی این کارخانه جلوگیری شود، عنوان کرد: مالک یک کارخانه به هیچ عنوان حق تعطیلی کارخانه‌اش را ندارد.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه یکی از شروط واگذاری‌ها در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این است که واگذاری با رونق تولید، افزایش اشتغال و بهبود کیفیت محصولات همراه باشد، گفت: مالک این کارخانه باید در دادگستری حاضر شده و پاسخگوی بیکاری کارگران و تعطیلی توقف تولید باشد.

باید ظرف مدت حداکثر یک ماه، خط تولیدهای کارخانه صنایع غذایی کیوان به راه بیفتند
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید ظرف مدت حداکثر یک ماه، خط تولیدهای کارخانه صنایع غذایی کیوان به راه بیفتند، گفت: مسئولان استان همدان در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان طی ۱۰ روز آینده باید از مسئولین مربوطه دعوت کرده و سخنان و مشکلات آنها را بشنوند و حداکثر ظرف مدت یک ماه مشکلات مربوطه را حل کنند.

بازدید رئیس قوه قضاییه از کارخانه کیوان همدان ۱۹ اردیبهشت ماه انجام شد و حال درست بعد از گذشت ۱۰ روز از این بازدید خبرهایی مبنی بر راه اندازی فاز نخست کارخانه به گوش می رسد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان امروز چهارشنبه در خصوص وضعیت بازگشایی کارخانه کیوان همدان در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه هفته گذشته جلسه ای با حضور استاندار همدان، رئیس دادگستری همدان، دادستان و مسولان دستگاه‌های مرتبط برای تامین مواد اولیه کارخانه کیوان برگزار شد، گفت: در این نشست تصمیم هایی اتخاذ شد.

مقرر شد در فاز دوم و تا پایان خرداد تعداد نیروها به ۲۰۰ نفر افزایش یابد زیرا باید خطوط بازسازی شده و ارتقای کیفیت داشته باشد

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه بر اساس تصمیم صورت گرفته مقرر شد در فاز اول اشتغال ۱۰۰ کارگر محقق شود؛ افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده در فاز دوم و تا پایان خردادماه تعداد نیروها به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

معاون اقتصادی استاندار همدان از تشکیل جلسه ای با حضور سرمایه‌گذار کارخانه کیوان خبر داد و گفت: ۱۵ نفر نیرو به خط تولید اضافه شد ضمن اینکه خط تولید اولیه بازسازی شده افزایش ظرفیت تولید ایجاد کرده است.

ضرب‌الاجل رئیس قوه قضا جواب داد/ راه‌اندازی فاز یک خط تولید کارخانه «کیوان» همدان

پورمجاهد بهمشکلات طرح اشاره و با بیان اینکه مشکل مالیاتی سرمایه‌گذار به کمیته ۲۵۱ مکرر ارجاع شد؛ عنوان کرد: سرمایه‌گذار با پرداخت سه میلیارد تومان از ۵.۵ میلیارد تومان بدهی مالیاتی مشکل دارد و بر همین اساس به سرمایه‌گذار پیشنهاد شد دو میلیارد تومان از مالیات معوق را پرداخت کند تا برای سه میلیارد تومان باقی مانده چاره ای اندیشیده شود اما با این وجود باز هم سرمایه گذار حاضر به همراهی نیست و این تصمیم را نمی‌پذیرد.

خط تولید کلوچه راه اندازی شده است و در آینده نیز خط تولید شکلات و کاپوچینو راه‌اندازی می‌شود

پورمجاهد با بیان اینکه در حال حاضر خط تولید کلوچه راه اندازی شده و به زودی خط تولید شکلات و کاپوچینو راه‌اندازی می‌شود؛ گفت: امیدواریم سرمایه گذار به فرصتی که در اختیارش گذاشته شده توجه کند و کارخانه به طور کامل احیا شود.

به هر حال این بار حل مشکل کارخانه کیوان همدان از مرجع بالاتری دنبال می شود تا شاید به نتیجه برسد ضمن اینکه این نکته هم لازم به ذکر است که اجرای نادرست و غیر اصولی خصوصی‌سازی در کشور ضربه‌ای مهلک بر پیکر اقتصاد و اشتغال وارد می کند چراکه باید با خصوصی‌سازی وضعیت واحدهای تولیدی بهتر و مطلوب‌تر شود اما متاسفانه در برخی مواقع اجرای نادرست خصوصی‌سازی نه تنها باری از دوش تولید برنداشته بلکه سربار و بار مضاعفی بر تولید شده و به عبارتی چوب لای چرخ تولید گذاشته است.

کد خبر: ۸۷٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha