۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷
کلاف سردرگم سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

کلاف سردرگم سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی مازندران

نور- نداشن سند مالکیت از یک سو و وقفی بودن اراضی صنعتی، کلاف سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران را سردرگم کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: حدود سه هزار هکتار اراضی صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران وجود دارد و در این مناطق بیش از هزار واحد تولیدی دارای مجوز مشغول فعالیت هستند.

مشاع بودن سند مالکیت واحدهای صنعتی مشکل قدیمی کارخانه های تولیدی در شهرک های صنعتی مازندران بود و به تازگی مسئله وقفیت بخشی از اراضی نیز، توسعه سرمایه گذاری در این عرصه ها را با مانع روبرو کرده است.

بخشی از شهرک چمستان وقفی است
حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به مشکلات فراروی حوزه سرمایه گذاری در شهرستان نور، شهرک صنعتی چمستان را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: بخشی از اراضی این شهرک اوقافی است و باید این مسئله در تعامل اوقاف و شهرک های صنعتی حل شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مسئله وقفی بودن اراضی صنعتی، سبب بروز مانع در روند سرمایه گذاری در شهرک ها وو نواحی صنعتی استان شده است، خواستار تشکیل کمیته قضایی برای حل این مشکل شد و گفت: این مسئله دغدغه دیرینه فعالان صنعتی در برخی مناطق استان است.

وی نداشتن سند مالکیت و موقوفی بودن اراضی صنعتی را چالشی فراروی سرمایه گذاری دانست و گفت: این مسئله در شهرک صنعتی چمستان دغدغه شده است.

وی پیشنهاد داد در حال حاضر بخش قابل توجهی از این شهرک صنعتی وقفی است و پیشنهاد دادیم چند قطعه زمین به صورت شش دانگ به سرمایه گذاران تحویل شود و مابقی جزو اراضی اوقافی محسوب شود.

کلاف سردرگم سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی مازندران

معاون استاندار مازندران با عنوان اینکه وقفی بودن اراضی مانعی فراروی سرمایه گذاری و تولید است، افزود: برخی از واحدهای تولیدی سال ها با این مسئله روبرو هستند و امیدواریم کمیته حمایت قضایی در این راستا وارد عمل شود.

سرمایه گذاران با مشکلات حقوقی روبه رو هستند
با توجه به فراگیری مسئله وقفیت اراضی صنعتی در مازندران و دست و پنجه نرم کردن سرمایه گذاران زیادی با این مسئله، این موضوع در دستور شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی استان قرار گرفت.عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه به دلیل وقفیت اراضی صنعتی بسیاری از صنایع با مشکلات حقوقی روبرو هستند، افزود: این درحالی که سرمایه گذاران طی سال های قبل مجوزهای قانونی دریافت کردند.

وی با عنوان اینکه مشکل واحدهای تولیدی و صنایع در شورای گفتگوی استان پیگیری و قرار شد ادارات تابعه از جمله اوقاف، مستندات و اسناد را به دبیرخانه شورا ارائه دهند.

وی یادآور شد: اکنون سرمایه گذاری برای توسعه واحدها و اخذ سند با مشکل روبرو هستند و امیدواریم این مشکل با پیگیری کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری رفع شود.

مشاع بودن اراضی مشکل دیرینه شهرک های صنعتی است
علاوه بر اوقافی بودن اراضی صنعتی، مشاع بودن سند مالکیت نیز چالش های سرمایه گذاری در شهرک های و نواحی صنعتی استان را افزون کرده است. فرجی مدیر شهرک صنعتی امام خمینی ساری در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مشاع بودن اراضی زمین صنعتی و بروز مشکل برای نقل و انتقال سند زمین با بیان اینکه این مسئله مربوط به دیروز و امروز نیست و به ۲۰ سال قبل برمی گردد، گفت: زمانی که شهرک های صنعتی ایجاد می شد، وزارت صمت تصمیم گرفت شهرک های صنعتی را ساماندهی کند.

کلاف سردرگم سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی مازندران

وی با اشاره به اینکه ارزشمند بودن اراضی صنعتی مازندران سبب شده تا مشکلات متعددی ایجاد شود، گفت: شهرک های صنعتی در نزدیک شهرها و شعاع زیر ۳۰ کیلومتری مستقر هستند و مشکل سند مالکیت از دیگر دغدغه ها است.

وی گفت: برخی واحدهای صنعتی در سال های گذشته از بانک ها وام گرفتند وسندهای مالکیت و دفترچه قرارداد سه جانبه آنها در رهن بانک قرار دارد.

فرجی یادآور شد: در استان مازندران شهرک ها و نواحی صنعتی مختلفی فعالیت دارند و هر شهرکی مقررات و شرایط خاص خود را دارد و وقتی قرار شد برای شهرک ساری سند بگیریم عنوان شد بخشی از اراضی آن وقف است اما با رایزنی های مختلف و پیگیری های متعدد توانستیم با رایزنی مشکل را حل کنیم و بخشی از اراضی را از وقفیت خارج کردیم.

فرجی با اشاره به اینکه برخی واحدها توسط بانک ها تملک شدند، گفت: یک واحد صنعتی با اصل سند مالکیت و دفترچه همراه خود، پلاک ثبتی را در رهن بانک قرار داده و اکنون به خاطر یک واحد صنعتی سند یک شهرک صنعتی ۱۰ هکتاری در رهن است.

در حال حاضر ۳۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران در شهرک ها و نواحی صنعتی راکد و غیرفعال هستند و احیای این واحدهای تولیدی و واگذاری آن به سرمایه گذاران دیگر برای رونق و توسعه به دلیل مشکلات حقوقی نظیر وقفی بودن و مشاع بودن اسناد مالکیت با موانع متعددی روبرو است.

کد خبر: ۸۷٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابوالفضل IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      0 0
      آقای مهاجر لطفاً مشخص نماید چند وقت است به شهرک صنعتی مراجعه ننمودید مطمئن هستید سی درصد داخل شهرک ما که بالای ۷۰ درصد تعطیل چنین تعطیل است