۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
بانک ها چراغ تولید را خاموش نکنند/ لزوم حذف قوانین دست و پا گیر در مسیر ایجاد اشتغال
رئیس قوه قضاییه:

بانک ها چراغ تولید را خاموش نکنند/ لزوم حذف قوانین دست و پا گیر در مسیر ایجاد اشتغال

همدان - رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اگر بانک واحد تولیدی را در اختیار گرفت نباید منجر به تعطیلی آن شود و چراغ تولید را خاموش کندف گفت: این کار خلاف قانون و قابل پیگیری است.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی عصر یکشنبه در دیدار با فعالان اقتصادی استان همدان که در سالن جلسات استانداری همدان برگزار شد، با بیان اینکه انتخاب و تحقق شعار امسال نیاز جدی کشور است، افزود: تمام  کسانی که مسئولیت دارند باید برای رفع موانع تولید کمک و پشتیبانی کنند.

وی با بیان اینکه انعکاس تعطیلی یک واحد تولیدی به مرکز کافی نیست بلکه متولیان امر برای رفع مشکل واحدهای تولیدی باید کمر همت ببندند، عنوان کرد: قوانین دست و پا گیر را باید حذف کرد تا تولید کننده و صادر کننده احساس خستگی نکنند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تسهیل امور در فضای کسب و کار مهم است، اظهار کرد: حلقه تولید، توزیع و مصرف باید تعریف شده باشد تا به هیچ یک خسارتی وارد نشود چراکه عدم برنامه ریزی موجب می شود تا یک سال محصول کشاورز به علت فراوانی از بین برود و یک سال به خاطر کمبود، بازار سیاه و دلالی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان بیکاری در استان همدان را باید کاهش داد، افزود: این امر با اتکا به توانایی و ظرفیت استان همدان محقق می شود ضمن اینکه هیچ مشکلی نیست که به دست مسئولان و جوانان رفع نشود.

در ادامه این نشست توسط فعالان اقتصادی استان همدان مشکلاتی که بانک برای شرکت «تلیسه امید» ایجاد کرده است، غیرفعال ماندن شرکت «فیلتر سرکان»، شرکت «زمرد ملایر»، «تملیک شرکت شیر نادر نرگسی»، مشکلات سر راه شرکت ها و واحدهای تولیدی و البته صادرکنندگان در سطح استان عنوان شد.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی به سبب پیمان سپاری ارزی در حال خراب شدن هستند

اکبر قلخانی که به مدت ۴۰ سال به عنوان صادرکننده کشوری فعالیت دارد، در این نشست به عنوان نماینده صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان همدان به سنگ اندازی ها اشاره کرد و گفت: بخش صادرات محصولات کشاورزی، یک بخش خاص در حوزه خلیج فارس است اما در حالی که می تواند با خود اشتغال زایی مناسبی را به همراه داشته باشد شاهدیم که ۷۰ درصد محصولات کشاورزی به سبب پیمان سپاری ارزی در حال خراب شدن هستند.

وی در این زمینه به محصول سیب زمینی همدان اشاره کرد و افزود: در کشورمان گویی دیر به موانع می رسیم و می خواهیم برای رفع آن ها قدمی برداریم درحالی که می توانیم با برنامه ریزی های دقیق در این مسیر به موقع ورود پیدا کنیم.

این صادرکننده با بیان اینکه بستر کاری که ایجاد شده است، مناسب و کافی نیست، اظهار کرد: این روزها، احساس تنهایی می کنیم در حالی که باید از ما پشتیبانی و حمایت شود.

بروکراسی های اداری بسیار فرسایشی است
در ادامه، داود شیخلر به عنوان یکی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان همدان عنوان کرد: استان همدان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است اما این روزها بالا رفتن قیمت نهاده های کشاورزی را شاهد هستیم به نوعی که سم که سال گذشته آن را لیتری ۱۰۰ هزار تومان خرید می کردیم، هم اکنون باید لیتری یک تا یک و نیم میلیون تومان خریداری شود.

خرید ادوات و مواد اولیه از بازار با قیمت بالاتر از مشکلاتی است که سر راه کشاورزان و فعالان اقتصادی وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه حتی یک مدل تراکتور داخلی که ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد را باید ۴۵۰ میلیون تومان خریداری کنیم، اظهار کرد: خرید ادوات و مواد اولیه از بازار آزاد با قیمت بالاتر این روزها از مشکلاتی است که سر راه کشاورزان و فعالان اقتصادی این عرصه وجود دارد.

شیخلر در ادامه صحبت های خود با تصریح بر اینکه بروکراسی های اداری بسیار فرسایشی است، ادامه داد: برای تغییر کاربری مورد نیاز یک زمین کشاورزی برای ایجاد انبار و غیره باید از ۱۸ اداره استعلام گرفته شود!

وی در این راستا به مشکل گلخانه داران استان همدان اشاره کرد و افزود: سال گذشته با رای دیوان عدالت اداری، تغییر کاربردی گلخانه ها به تبصره یک رفت و با این روند شاهد کاهش ۹۰ درصدی احداث گلخانه ها هستیم.

این تولید کننده و صادرکننده با تاکید بر اینکه مجوز چاه های باغداران استان همدان نیز کاهش یافته است، عنوان کرد: برخی باغداران مجبورند به این دلیل، بخشی از باغ خود را خشک کنند درحالی که باغ آن ها به سیستم آبیاری قطره ای مجهز بوده است.

در ادامه این صحبت ها، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی نیازمند نگاه ساختاری هستیم، عنوان کرد: به کشاورزی و تولید قراردادی در این بین نیاز داریم.

داوود شعبانلو با بیان اینکه در صنعت مرغداری شاهد هستیم که سرانه مصرفی که در سال ۵۷ حدود پنج کیلوگرم بوده است در سال ۱۳۹۹ به ۳۲ کیلوگرم رسیده است، گفت: باید در ستاد تنظیم بازار کشور شاهد تعادل و توازن باشیم حال آن که این روزها شاهدیم که در مقابل ۱۳ نماینده دولتی، تنها یک نماینده بخش کشاورزی وجود دارد که همان یک نفر هم از جهادکشاورزی است.

در سامانه بازارگاه، هم مجری دولت است و هم ناظر که این امر موجب اشکالاتی شده است

وی ادامه داد: ما به استقبال بیشتری از بخش خصوصی و بخش تعاون نیاز داریم، قانون بهبود فضای کسب و کار و دولت الکترونیک و سامانه ای شدن اقدامات در حوزه کشاورزی بسیار تاثیرگذار است اما این روزها شاهدیم که در سامانه بازارگاه، هم مجری دولت است و هم ناظر که این امر موجب اشکالاتی شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان با بیان اینکه با این وضعیت تشکل ها نادیده گرفته شده و حذف شده اند، گفت: درآمد ۴۰ ساله ۷۰۰ شرکت تعاونی مرغداران تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته؛ حال آن که باید مجری این روند تشکل ها و بخش خصوصی باشد و دولت تنها ناظر بر ماجرا و فرآیند باشد.

شعبانلو عنوان کرد: بخش غیردولتی، بخش خصوصی، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی باید پررنگ تر دیده شود.

در ادامه روح الله ابراهیم، مدیرعامل شرکت سفال و سرامیک لالجین نیز خواستار تحقق شعار حمایت از تولید و به واقعیت پیوستن آن شد.

۳۰ درصد واحدهای تولیدی در استان همدان یا تعطیل هستند یا نیمه فعال اند

پژوهشگر اقتصادی استان همدان نیز به وضعیت واحدهای نیمه فعال و غیرفعال تولیدی در استان همدان اشاره کرد و افزود: همدان یک هزار صنعت واحد فعال و نیمه فعال دارد یعنی به نوعی ۳۰ درصد واحدهای تولیدی در استان همدان یا تعطیل هستند یا نیمه فعال اند.

میثم صبوری با بیان اینکه این روزها شاهدیم که نرخ رشد در استان همدان منفی است، گفت: ۳۵ هزار نیروی بیکار در استان همدان وجود دارد حال آن که شرکت تلیسه امید که از سال ۱۳۸۶ مجوز گرفته است، این روزها هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت می تواند ۶۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد کند، به برخی از سنگ اندازی های بانک ملی در این مسیر اشاره کرد و گفت: طرح با این موانع، این روزها به بن بست خورده است.

وی به مشکلات شرکت زمرد در شهرستان ملایر و شرکت شیر نادر نرگسی در شهرستان اسدآباد اشاره کرد و گفت: این شرکت ها می توانند در مسیر توسعه و اشتغالزایی استان همدان نقش مهمی داشته باشند.

صبوری به تشریح مشکلات شرکت شیرنادر نرگسی پرداخت و افزود: متاسفانه در حالی که بانک این شرکت را تملیک کرده تمامی تجهیزات و وسایل داخل شرکت نیز دزدیده شده است.

صدای ما به هیچ جایی نمی رسد
محمد چراغی در ادامه این نشست مطرح کرد: هم اکنون، کارخانه ما خاموش است و متاسفانه ۶۰ تا ۸۰ درصد ورقه هایی که شرکت فولاد مبارکه به ما فروخته و قریب به ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن است سوراخ بوده و امکان استفاده نداریم.

مدیرعامل شرکت فیلتر سرکان با بیان اینکه حال نیز اعلام می شود که بایستی مواد اولیه را از بورس خریداری کنیم در حالی که میزان پایین مورد نیاز را نمی توانیم از بورس بخریم، اظهار کرد: از۵۰ سال پیش این شرکت فعال است اما این روزها، با این وضعیت روبرو شده و صدای ما به هیچ جایی نمی رسد.

صرف انعکاس دادن مشکلات از سوی مدیران استانی به مرکز را کافی نمی دانم

در این راستا، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اقتصاد در پرتوی تولید و پشتیبانی ها در این عرصه معنا می یابد، اظهار کرد: باید در این مسیر، مدیران مسئول و بخش های دولتی وارد کار شوند ضمن اینکه صرف انعکاس دادن مشکلات به مرکز را کافی نمی دانم.

حجت الاسلام رئیسی با تصریح بر اینکه یکی از مسائل مهم در فضای کسب و کار، تسهیل امور و مقررات است، اظهار کرد: نباید در این مسیر شاهد دست و پا گیر بودن مجوزها باشیم و تولیدکننده و صادرکننده احساس مشکل کنند.

وی خطاب به مدیران استانی گفت: باید برای رفع مشکلات از ظرفیت های استانی استفاده کرد و گره ها را با این ظرفیت ها باز کرد و جای این سوال وجود دارد مسئولین چرا باید بگذارند که با یک وقفه، تولید شرکت ها متوقف شود؟ چرا باید دیوان سالاری و بروکراسی های اداری مانع ایجاد کند و مثل قل و زنجیری دست و پای تولیدکنند و صادر کنندگان را ببندند؟

وی ادامه داد: قانون گذار راه را بازگذاشته است و در این بین راهکارهایی را باید پیدا کرد چراکه بن بستی نداریم و هیچ جا نباید بن بست تلقی شود.

رئیس قوه قضاییه با تصریح بر اینکه هنر مدیران ما این است که نسبت به تولید کننده، صادرکننده و کارآفرین گشایش ایجاد کنند، ادامه داد: نمی شود و نشد، کلماتی است که موانع هستند و باید با روش های قانونی راه ها را باز کرد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات طرح شده در این جلسه را می توان با ظرفیت استان همدان رفع کرد، عنوان کرد: وقتی کارخانه و کارگر لباس پوشیده و آماده کار و فعالیت است باید برای رونق تولید و پیشرفت کارها، موانع را برداشت.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر بانک واحد تولیدی را در اختیار گرفت نباید منجر به تعطیلی آن شود و چراغ تولید را خاموش کند چراکه این کار خلاف قانون و قابل پیگیری است.

وی افزود: سودی که بانک ها مدنظر قرار می دهند نباید بیش از میزان سود بانک مرکزی باشد چراکه این روند در زمینگیری برخی از واحدها حائز اهمیت است.

رئیس قوه قضاییه در پایان تاکید کرد: وضع کارخانه کیوان موجب تاسف ما شد، همه کار این قضیه مربوط به استان است و آیا با این میزان از بیکاری، این روند حق است؟ در حالی که باید با توانایی های استان پیش روید تا بیکاری را در این استان کاهش دهید.

کد خبر: ۸۷٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha