۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
ارزان فروشی در صادرات میلگرد

ارزان فروشی در صادرات میلگرد

سال گذشته به واسطه دستوری بودن قیمت فولاد در بورس از سوی وزارت صمت، نرخ ها حدود ۱۰۰ دلار از قیمت های صادراتی پایین تر بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با ایجاد حواشی در بازار از سوی نوردکاران اظهار کرد: با وجود اینکه نرخ شمش فولاد صادراتی ایران سال گذشته ۵۷۰ دلار بود، اما به دلیل اینکه وزارت صمت بر قیمت گذاری دستوری شمش و خرید ارزان نوردکاران تاکید داشت، شرکت های این حوزه به صادرات میلگرد با نرخ ۵۱۰ دلار اقدام کردند؛ همین مسئله موجب شد که تعرفه واردات تا ۱۰۰ دلار از جانب برخی کشورها همچون عراق و افغانستان برای محصولات فولادی ایران اعمال شود.

از سوی دیگر با وجود اینکه طی مدت زمان سالی که گذشت، به طور مداوم با گرانی قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد در بازار آزاد مواجه بودیم، اما در این میان میلگرد ایران را با نرخ های ارزان صادر کردند و همین موضوع عاملی برای اعمال عوارض واردات در کشورهای همسایه شد.

شهرستانی در ادامه بیان کرد: فولاد به عنوان کالایی که قیمت آن بر اساس نرخ های بین المللی مشخص می شود، می باشد، از این رو در داخل کشور به دلیل آن که تولید از میزان مصرف بالاتر است، می بایست درصدی پایین تر از نرخ های صادراتی به فروش برسد و در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته به واسطه دستوری بودن قیمت فولاد در بورس از سوی وزارت صمت، نرخ ها حدود ۱۰۰ دلار از قیمت های صادراتی پایین تر بود؛ از این رو میلگرد صادراتی به دلیل خرید شمش با نرخ دستوری و ارزان، با قیمتی پایین تر از قیمت نرخ شمش فولاد صادراتی، به دیگر کشورها صادر شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: اختلاف قیمت فولاد خام و محصولات نوردی قاعدتا باید ۸ الی ۱۰ درصد باشد اما ما شاهد اختلاف قیمت ۳۰ الی ۳۵ درصدی بودیم. نکته حائز اهمیت آن است که این اختلاف در ایران از جانب سیاست گذار برای قیمت پایه ۱۱ درصد تعیین شده است و حتی امکان رقابت در دوره آقای اسماعیلی، معاون معدنی وقت وزیر صمت، تا ۲۰ درصد هم در نظر گرفته شد.

شهرستانی در پایان بیان کرد: ظرفیت ایجاد شده در بخش نورد ۳ تا ۴ برابر نیاز کشور می باشد. حداکثر نیاز کشور در بخش میلگرد ۸ میلیون تن است و با در نظر گرفتن ۲ میلیون تن توان صادراتی این محصول، رقم ذکر شده به ۱۰ میلیون تن می رسد. این در حالی است که ظرفیت سازی صورت گرفته بیش از ۳۰ میلیون تن می باشد؛ به همین دلیل نوردکاران به جهت اینکه رقابت سنگینی میان خود دارند، برای رسیدن به سودهای بیشتر،   مصرانه به خرید شمش ارزان قیمت اقدام می کنند.

کد خبر: ۸۷٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha