۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
عوامل تاثیر گذار بر پوند و فرانک در بازار فارکس
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

عوامل تاثیر گذار بر پوند و فرانک در بازار فارکس

حیدری سه عامل مدیریت بیماری کرونا، برگزیت و تصمیمات بانک مرکزی انگلیس را از عوامل تاثیرگذار بر روی پوند و تنش‌های بین المللی و سیاست‌های بانکی مرکزی سوئیس را از عوامل موثر بر روی فرانک می‌داند.

بازار؛ گروه بورس: مدیریت بیماری کرونا در انگلیس، رصد بانک مرکزی برتانیا و مسئله برگزیت سه عامل تاثیرگذار بر پوند انگلیس در بازار فارکس است که علی حیدری کارشناس اقتصادی آن را بیان کرده، او در ادامه تحلیل در مورد جفت ارزها دو عامل تنش‌های بین المللی و سیاست‌های بانک مرکزی سوئیس، مهم‌ترین محرک‌ها فرانک این کشور می‌داند.

بازار جفت ارزها با توجه به پیچیدگی و ریسک بالای دارد در برخی از سخنان به بازار صفر و صد معروف است، بازاری که کارشناسان می‌گویند بالای ۹۵ درصد از کسانی که در آن وارد می‌شوند به شکست می‌رسند. در ادامه تحلیل‌های هفتگی در خصوص جفت ارزهای فارکس در این هفته علی حیدری به تحلیل دو ارز پوند انگلستان و فرانک سوئیس پرداخت و عوامل تاثیرگذار آن را مورد بررسی قرار داد.

از ویژگی‌های عجیب فرانک سوئیس این است، لحظه‌ای که در دنیا یک آشفتگی یا بی نظمی خاص سیاسی و اقتصادی رخ دهد سمت و سو به خرید فرانک سوئیس بیشتر و باعث رشد آن در لحظه می‌شود

 *ارز پوند چقدر در بازار فارکس تاثیرگذار است و اگر کسی قصد ورود به این ارز را دارد چگونه می‌تواند نوسان خوبی از آن بگیرد؟
زمانی که خبرهای مربوط به یورو دارای ابهام باشد، مثل نشست بانک مرکزی اروپا، در این لحظه سرمایه گذاران برای صفر کردن دارایی یورو به سمت پوند هجوم می‌آوردند، پس در این مواقع پوند می‌تواند تکیه گاه مهمی برای یورو باشد که سرمایه گذاران می‌توانند از این سیگنال با توجه به حیطه حضور سودشان، کسب درآمد کنند.

افراد که در این بازار هستند در مرحله دوم نیاز دارند که اخبار  بانک مرکزی برتانیا را رصد کنند. بانک مرکزی این کشور همواره سیگنال‌های خوب و ارزشمندی به بازار می‌دهد. هر چه در این بانک رخ دهد، به دلیل قدرتمند بودن در حیطه مالی مستقیما بر روی پوند اثرگذار است.

در حال حاضر به خاطر کاهش بحران برگزیت در انگلستان و از طرف دیگر هم مدیریت خوب کرونا در این کشور، امید هست که در میان مدت پوند بین عدد ۱.۳۵۰۰۱ و ۱.۴۳۰۰  نوسان داشته باشد. ناگفته نماند که در این دوره زمانی پوند به اخبار آمریکا و خبرهای کرونا در آمریکا واکنش نشان می‌دهد.

*چقدر بحران برگزیت بر روند اقتصادی این کشور تاثیر دارد؟
انگلستان خروج خود  از اتحادیه اروپا را  با توجه رفراندوم اعلام کرد؛ البته قبلا هم انگلستان تنها به عنوان یک یار کمکی کنار اتحادیه اروپا بود.

به نظرم، برگزیت علاوه بر فراز و نشیب‌هایی که داشت، تا این لحظه این کشور توانست در حیطه مدیریت آن خوب عمل کند و آن ترسی که از اجرای آن وجود داشت، فشار زیادی بر برتانیا وارد نکرد به جز نوسانات شدید لحظه‌ای به خصوص در زمان مذاکرات.

در حال حاضر برگزیت  از نظر اهمیت در مقوله دوم بعد از مدیریت کرونا قرار دارد. بانک مرکزی در صورت بهبود شرایط اقتصادی در انگلستان احتمالا نرخ بهره را بالا ببرد و این یعنی افزایش پوند در بازار فارکس.

*شما بارها به مقوله کرونا و تاثیر آن بر پوند اشاره کردید، ارزیابی شما از مدیریت کرونا در انگلستان چگونه است؟
به نظرم چشم انداز و امید خوبی در انتظار بهبود اوضاع در این کشور وجود دارد که می‌توان در میزان خرید نفت و چرخش اقتصادی این کشور این موضوع را مشاهده کرد. در برخی از کشورها روند کنترل بیماری کرونا به کندی در حال پیش رفتن است، که به نظر من این موضوع به  سبک و سیاق سیاست گذاری آن کشورها بر می‌گردد. متاسفانه در هند به مدیریت آن به صورت فاجعه پیش می‌رود که با  کمک‌های بین المللی می‌شود این مشکل در هند مدیریت خواهد شد.

آن چیزی که در انگلستان وجود دارد از روند خوب ساخت واکسن و مدیریت مراحل تزریق آن به عموم جامعه خبر می‌دهد تمام این‌ها نشان از یک برنامه ریزی موفق بوده و اینکه واکسن بهانه‌ای برای سیاست گذاری حزبی و دغدغه‌های سیاسی نبوده است.

*ارز chf یا فرانک سوئیس، یکی از ارزهای مورد اقبال فعالان بازار فارکس است، شما این ارز را چگونه تحلیل می‌کنید؟
این ارز، یک ارز شیطان است و دلیل آن هم این است که تقریبا ۷۵ درصد از بانک مرکزی این  کشور سهامی عام است، یعنی  ۷۵ درصد از این شرکت در بازار خرید و فروش می‌شود و تنها بانک مرکزی در دنیا است که چنین رویکردی را دارد که به نظر من هم شهامت خاصی دارد و هم گستاخی خاص.

بی نظمی‌های بین المللی مثل پرتاب موشک از کره شمالی یا توئیت کردن فلان رئیس جمهور یا جنگ در منطقه قره باغ و غیره است که در لحظه خرید را به سمت فرانک سوئیس به ویژه در بازارهای اروپا می‌برد

از ویژگی‌های عجیب این ارز این است، لحظه‌ای که در دنیا یک آشفتگی یا بی نظمی خاصی سیاسی و اقتصادی رخ دهد سمت و سو به خرید فرانک سوئیس بیشتر شده و باعث رشد آن در لحظه می‌شود. بانک مرکزی سوئیس هر کجا در بازار احساس کند که منافع کشورش تامین نمی‌شود، بدون اینکه از قبل هم اعلام کرده باشد در بازار مداخله می‌کند.

در همه جای دنیا برای تورم یک عددی را در نظر می‌گیرند، مثلا در آمریکا ۲درصد، در انگلستان ۲ درصد، در ژاپن صفر درصد و غیره، ولی بانک مرکزی سوئیس محدوده نوسانی برای تورم خودش در نظر گرفته است به خاطر همین است که فرانک این کشور با توجه به اینکه رفتارهای عادی دارد می‌تواند در بازار رفتارهای عجیب هم داشته باشد.

در کشور سوئیس بنا به آنچه گفته می‌شود، به خاطر اینکه یک کشور صادرات محور است، ارزش فرانک را پایین نگه داشتند تا به صادرات آن  کمک کنند و از طرفی هم بسیاری مردم، سهامدار این بانک هستند و می‌توانند در تصمیم‌ گیری‌های آن به راحتی دخالت کنند. دلیل اینکه من این ارز را پیشنهاد می‌کنم آرامشی که دارد، اما سرمایه گذار در لحظه باید تنش آن را در نظر بگیرد.

*فرانک سوئیس از چه عوامل تاثیر می‌گیرد؟
اولین عامل تاثیرگذار بی نظمی‌های بین المللی مثل پرتاب موشک از کره شمالی یا توئیت کردن فلان رئیس جمهور یا جنگ در منطقه قره باغ و غیره است که در لحظه خرید را به سمت فرانک سوئیس به ویژه در بازارهای اروپا می‌برد.

دوم عامل تصمیمات بانک مرکزی این کشور است. زمانی که بانک این کشور احساس کند که فرانک سوئیس از رشد بالای برخوردار است، یعنی از آن محدوده‌ای که بانک مرکزی برای خودش تعریف کرده بالاتر رود به سرعت در بازار مداخله می‌کند و سوم اینکه فرانک سوئیس همواره به تنش در اتحادیه اروپا حساس است و به سرعت به آن واکنش نشان می‌دهد.

*برخی از کشورها تورم مصنوعی ایجاد می‌کنند که رشد اقتصادی بالاتری داشته باشد آیا در سوئیس هم چنین کاری صورت می‌گیرد؟
معمولا به خاطر سیاست‌های این کشور این موضوع رخ نمی‌دهد. بعد از آمریکا، پوند، یورو و فرانک سوئیس دارای بالاترین شفافیت هستند. اگر آماری اقتصادی مطرح می‌شود می‌تواند تا ۹۰درصد و نزدیک به ۱۰۰ درصد درست باشد.

برخی از کشورها تعمدی این کار را می‌کند مثلا چین در یک برهه زمانی برای افزایش صادرات خود مداخلات خیلی عجیبی در تورم داخلی و مسائل خارجی انجام می‌داد اما در کشورهای دیگر به ندرت چنین چیزی رخ می‌دهد.

هر دو ارزی که صحبت کردیم برای کار کردن بی نظیر هستند به خصوص در بازار اروپا یا همپوشانی بازار آسیا و اروپا یا بازار آمریکا. بهترین زمان برای نوسانگیری در این جفت ارز ساعت ۱۱ صبح تا ۷ عصر به وقت ایران است.

کد خبر: ۸۷٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha