۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
شن و ماسه طلا شد؛ نرخ ۵ میلیونی هر کامیون ماسه
بازار گزارش می‌دهد؛

شن و ماسه طلا شد؛ نرخ ۵ میلیونی هر کامیون ماسه

ساری- روند روبه رشد قیمت شن و ماسه، تولید مسکن و انجام پروژه های عمرانی را در مازندران گران و نجومی کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: هر کامیون ماسه در برخی مناطق مازندران تا پنج میلیون تومان نرخ گذاری می شود و گرانی شن و ماسه، هزینه های تولید و تامین مسکن و اجرای طرح های عمرانی را افزایش چشمگیری داده و هزینه بر کرده است.

معدنداران، کامیون داران و واسطه ها نیز هزینه های بالای استهلاک خودروها را دلیل افزایش نرخ ها بیان می کنند و در این بین بیش از همه، مردم عادی متضرر می شوند.

نرخ شن و ماسه هر روز افزایش می یابد
محمد اسلامی یک شهروند چالوسی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در این روزهای حساس که مردم فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل می کنند، هر روز شاهد افزایش نرخ شن و ماسه هستیم.

وی با بیان اینکه نرخ شن و ماسه هر روز افزایش می یابد، ادامه می دهد: قیمت شن و ماسه در حال حاضر حدود پنج میلیون تومان آب می خورد و با این اوضاع، هزینه های تولید مسکن چندبرابر شده است.

کامیون داران: هزینه های استهلاک خودرو بالا است
یکی از کامیونداران شهرستان نوشهر با بیان اینکه ماسه های ۰۴ تا ۰۸ در معادن منطقه تولید می شود، نیز می گوید: یک کامیون برای بارگیری شن و ماسه باید صبح تا عصر در صف بایستند.

شن و ماسه طلا شد؛ نرخ ۵ میلیونی هر کامیون ماسه

محمدی با اظهار اینکه اکنون قیمت ماسه شکسته در معدن ۸۳ هزار تومان است، ادامه می دهد: این نرخ تا به دست مصرف کننده برسد با احتساب کرایه حمل به حدود ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر تن خواهد رسید.

وی هزینه های بالای استهلاک خودرو را از جمله دغدغه ها بیان و تصریح می کند: قیمت لاستیک به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده و چاره ای نداریم که روی قیمت ها بکشیم.

این راننده کامیون همچنین با اظهار اینکه خواب کامیون برای تامین شن و ماسه زیاد است، می گوید: دستمزد راننده و هزینه های تامین قطعات نیز، کامیونداری را پرهزینه و گران کرده است.

شن و ماسه با قیمت چندبرابری به دست مردم می رسد
مجوز ۲۵۰ واحد معدنی در مازندران صادر شده که نیمی از آنان غیرفعال و راکد هستند و نبود مجتمع های معدنی نیز از جمله چالش های استان به شمار می رود.عبادله باران چشمه مسئول انجمن معدن غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت پنج معدن شن و ماسه در غرب استان می گوید: معادن برای فروش شن و ماسه طبق نرخ مصوب عمل می کنند.

وی با بیان اینکه نرخ ماسه شکسته ۸۳ هزار تومان است، نرخ هر تن بیس را ۸۱ هزار تومان، مخلوط ۶۰ هزار تومان، سنگ ۷۸ هزار تومان، ساب بیس ۸۵ هزار تومان و شکسته نوار ۱ را ۴۵ هزار تومان ذکر می کند.

به گفته وی، مشکل اصلی این است که کامیونداران به عنوان حمل کننده و واسطه حاضر نیستند ماسه را با نرخ مصوب به مصرف کننده و خریدار عرضه کنند و شاهد آن هستیم که شن و ماسه با قیمت دو تا سه برابری به دست خریدار می رسد.

شن و ماسه طلا شد؛ نرخ ۵ میلیونی هر کامیون ماسه

باران چشمه مصرف و نیاز روزانه شن و ماسه را در منطقه ۲۰ هزار تن بیان می کند و می گوید: تولید شن و ماسه روزانه معادن در منطقه هزار تن است.

بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت شن و ماسه و مصالح بر روند تولید مسکن و اجرای پروژه های عمرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. گرانی شن و ماسه، هزینه تولید بتن آماده را بالا برد و نرخ هر مترمکعب شن و ماسه در استان بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است

بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت شن و ماسه و مصالح بر روند تولید مسکن و اجرای پروژه های عمرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.گرانی شن و ماسه، هزینه تولید بتن آماده را بالا برد و نرخ هر مترمکعب شن و ماسه در استان بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است. از سوی دیگر تحلیل های کارشناسی نشان می دهد، افزایش نرخ شن و ماسه و مصالح، هزینه تولید مسکن را در استان مازندران چندبرابر افزایش داده است و در حال هزینه ساخت هر مترمربع مسکن بین ۶ تا هشت میلیون تومان رسیده است.

سال های سال ایجاد مجتمع های معدنی در مازندران وعده داده می شود اما هنوز این وعده عملیاتی و محقق نشده است، حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ساماندهی معادن راکد و فعال سازی آن از جمله برنامه های جهش تولید به شمار می رود، می گوید:قیمت گذاری شن و ماسه توسط انجمن معدن صورت می گیرد و روی آن نظارت می شود.

مازندران نیازمند مجتمع های معدنی است
وی با اظهار اینکه با هرگونه تخلف در زمینه نرخ شن و ماسه برخورد می شود، اضافه می کند: تاکنون پرونده های متعددی در این زمینه تشکیل شده است.

قوانلو با بیان اینکه کرایه های حمل از جمله مسائل تاثیرگذار در افزایش نرخ شن و ماسه به شمار می رود، ادامه می دهد: شورای معادن و راهداری استان به این مسئله رسیدگی می کنند.

وی مجتمع های معدنی را از جمله نیازهای استان بیان و خاطرنشان می کند: برای ایجاد مجتمع به ۵۰ تا ۶۰ هکتار محدوده و عرصه نیاز است و فاصله با روستا، جنگل ، آب و غیره باید مدنظر قرار گیرد.

در حال حاضر سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن شن و ماسه برای کارهای عمرانی و ساخت وساز در مازندران نیاز است اما میزان تولید و برداشت شن وماسه و آورده های معدنی بسیار کمتر از این میزان است.

کد خبر: ۸۷٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha