۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
دولت برای کسری بودجه به سراغ استقراض بانکی نرود
یک کارشناس اقتصادی:

دولت برای کسری بودجه به سراغ استقراض بانکی نرود

سمنان- عامری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت برای کسری بودجه به سراغ استقراض بانکی نرود، گفت: بانک‌ها مفر بدی برای تامین کسری هستند زیرا آثار تورمی پدید می‌آوردند.

علیرضا عامری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دولت در حالی با کسری بودجه روبرو است که بیم آن می رود که به سراغ بانک ها برود، تاکید کرد: دولت با کسری بودجه روبرو است و برای تأمین آن نباید به استقراض از بانک‌ها بپردازد.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی امروز آسیب‌پذیر تر از سابق است، افزود:  اوراق قرض به شکلی که بتواند جذابیت‌هایی را برای مردم و سرمایه‌گذاران داشته باشد یکی از راه‌هایی است که دولت می‌تواند تأمین کسری بودجه خود را داشته باشد اما اوراق قرض این روزها رقیب‌های سرسختی مثل ارزهای دیجیتالی دارد که محاسن و البته معایبی نیز دارند و دولت این روش جدید سرمایه‌گذاری را در مقابل اوراق عرضه می‌بیند زیرا مردم سود آن را با اوراق‌قرضه مقایسه می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برای مردم عدم توانایی دخالت دولت در ارزهای دیجیتال یک حسن محسوب می‌شود زیرا سابقه دخالت دولت در بورس را دیده‌اند و بعد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو و همچنین فولاد و شائبه قیمت‌گذاری نادرست پتروشیمی کمتر به دولت اعتماد می‌کنند.

عامری با بیان اینکه هر وقت دولت برای کسری بودجه به سراغ بانک‌ها رفته با در بسته مواجه نشده است لذا دولت بانک‌ها را یک حیاط خلوت امن اقتصادی برای خودش می‌داند، ابراز کرد: از سوی دیگر اوراق قرضه نزد افکار عمومی دارای ایراداتی است که مهمترین آنها سود کمتر نسبت به ارزها و سهام چه دیجیتال و چه عادی و دومین آنها این است که دولت می‌تواند در آن دخیل باشد و این امر برای مردم هراس‌آور است.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت برای کاهش تورم اولاً باید اوراق قرضه مناسب‌تری را در نظر داشته باشند و ثانیاً به سراغ بانک مرکزی برای استقراض نرود همچنین مشکل کسری از طریق بانک آثار تورمی خواهد داشت که دولت باید به آن توجه کن.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بهترین رکن کنترل تورم رشد اقتصادی و تولید و همچنین سرازیر کردن نقدینگی مردم به سمت آنها است در نتیجه اوراق قرضه می‌تواند هم نقدینگی مردم را جمع کند و هم بخشی از نیاز اعتباری دولت برای بودجه‌های عمرانی کلان را تأمین نماید در نتیجه دولت به جای پرداختن به طرح‌های تولیدی و عمرانی می‌تواند بخشی از کسری خود را از طریق اوراق قرضه تأمین نماید این امر به نظر معقول ترین راهکار برای تأمین کسری بودجه دولت محسوب می‌شود

کد خبر: ۸۷٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha