۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۵
شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو شکست خورد| طرح کشف قیمت در بورس جایگزین قیمت‌گذاری سه ماه یکبار دولت
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با بازار:

شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو شکست خورد| طرح کشف قیمت در بورس جایگزین قیمت‌گذاری سه ماه یکبار دولت

ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه قیمت گذاری شورای رقابت شکست خورده و باعث افزایش التهاب بازار شده است، گفت: به زودی طرح کشف قیمت خودرو در بورس به صحن مجلس ارسال می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو: خبر افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت درست زمانی که نرخ دلار در کانال ریزش قرار گرفته، شوک بزرگی به مردم و حتی کارشناسان صنعت خودرو وارد کرد؛ اتفاقی که نشان داد متولیان شورای رقابت و وزارت صمت قصد ندارند این شیوه که نه تنها تاکنون سودی برای مردم و خودرو سازان نداشته و فقط به سوداگری در بازار خودرو افزوده است را کنار بگذارند.

در همین راستا نه تنها نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و حتی کارشناسان صنعت خودرو نیز مخالفت خود را با ادامه قیمت‌گذاری سه ماه یکبار اعلام کردند. این درحالی است که علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی گفتگویی با اشاره به اینکه ۴۰۰ درصد نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام مورد نیاز تولید خودرو در سال گذشته افزایش یافته و شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودروها در نظر گرفته است؛ تمام قد از تصمیم این شورای برای قیمت‌گذاری حمایت کرد.

در همین راستا «روح الله ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با بازار در خصوص ادامه این شیوه از قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت توضیح می‌دهد.

* در شرایطی شورای رقابت تصمیم به افزایش قیمت خودرو از کارخانه گرفت که با کاهش نرخ دلار همه مردم و حتی کارشناسان در انتظار افت قیمت خودرو در بازار بودند؛ با این حال الان این نگرانی وجود دارد که این تصمیم شورای رقابت حتی به افزایش قیمت دوباره نرخ‌ها در بازار نیز منتهی شود؛ در این راستا چه نظری دارید؟
از همان ابتدای کار مجلس شورای اسلامی یازدهم، پیگیر بحث سامان‌دهی بازار خودرو بوده ایم. در همین راستا نیز طرحی ارائه دادیم که نه تنها سوداگری از بازار کنار برود بلکه فقط مصرف کننده واقعی به این بازار ورود کند و حالا هم با توجه به تصویب طرح در کمیسیون صنایع مجلس در مراحل پایانی طرح قرار دادیم. اکنون نیز در انتظار این هستیم که طرح مورد نظر مجلس به صحن ارائه و بعد از آن نیز در شورای نگهبان تصویب شود.

بر اساس طرح مجلس شورای رقابت باید فقط تنظیم بازار و نه تعیین قیمت را بر عهده بگیرد. با توجه به اینکه بازار با نوسان رو به روست و عرضه کمتر از تقاضا است طرح مجلس اجازه دهد کشف قیمت خودرو از طریق بورس کالا با توجه به شرایط خاصی که در طرح در نظر گرفته شده انجام است.

* شرایط ویژه‌ای که برای جلوگیری از ادامه سوداگری و متضرر شدن خودروسازان و مردم از قیمت‌های شورای رقابت در طرح مجلس در نظر گرفته شده است چیست؟
بر این اساس گفتیم خودروهایی که مشمول تنظیم قیمت می شوند یک نرخ تمام شده از سوی شورای رقابت به عنوان قیمت تمام شده داشته باشند تا با نرخ پایه به بورس ورود کند و بعد خودرو با هر قیمتی که معامله شد ما به التفاوت آن به خزانه واریز شود تا در راستای توسعه صنعت خودرو از جمله حمل و نقل عمومی و غیره هزینه شود.

این شیوه ای که شورای رقابت در پیش گرفته منجر به نااطمینانی در بازار شده و نارضایتی ایجاد کرده و منطقی نیست. الان مردم این سوال را می‌پرسند که چرا زمانی که دلار ثابت است حتی این روزها که نرخ آن روند ریزشی یافته قیمت خودرو باز هم افزایش می یابد

* بر این اساس سود افزایش قیمت خودرو به جیب خودروسازان واریز نخواهد شد و مابه التفاوت قیمت تمام شده خودرو در اختیار مجلس برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل کشور قرار می‌گیرد؟
بله، اگر قیمت بالاتر از قیمت پایه در بورس معامله شود، آن قیمت مازاد به جیب خودروساز واریز نمی شود. به این شکل خواستیم هم جلوی رانت های اضافه را بگیریم و هم اینکه به افزایش عرضه خودرو کمک شود؛ چرا که تا زمانی که عرضه خودرو افزایش نیابد بازار همچنان ملتهب باقی خواهد ماند.

از طرفی نیز این شیوه ای که شورای رقابت در پیش گرفته و هر چند ماه یکبار یک قیمتی را افزایش می دهد را قبول نداریم و می گوییم این موضوع به نا اطمینانی در بازار منجر شده و نارضایتی ایجاد کرده و منطقی نیست. الان مردم این سوال را می‌پرسند که چرا زمانی که دلار ثابت است حتی این روزها که نرخ آن روند ریزشی نیز یافته قیمت خودرو باز هم افزایش می یابد.

لذا به نظر نمایندگان مجلس این شیوه پاسخگو نیست و نتوانسته تاکنون کنترل بازار را محقق کند و بیشتر منجر به نارضایتی شده است. بنابراین معتقدیم که همان طرح مجلس طرح بهتری است. اما با توجه به اینکه سال گذشته وزارت صمت کارشکنی زیادی در این مسیر انجام داد و مسئولان آن مخالفت های شدیدی کردند و نگذاشتند طرح جلو برود زمان را از دست دادیم اما الان کار در کمیسیون تمام شده است و به زودی در صحن به تصویب می رسد.

* یعنی سه ماه آینده دوباره شاهد اعمال نظر شورای رقابت در مورد افزایش قیمت خودرو نخواهیم بود و بالاخره این بازار سرو سامان می‌یابد؟
بله، اگر این طرح مجلس تصویب و به قانون تبدیل شود و شورای نگهبان نیز آن را تایید کند در آنجا دیگر این شیوه از قیمت گذاری متوقف می شود و راه کار جایگزین که کشف قیمت خودرو از طریق بورس است انجام می شود.

ضمن اینکه تقاضای کاذب در بورس نیز کنترل می شود. یعنی ما از فشار تقاضا در بورس کم می کنیم و تقاضای واقعی در بورس در اولویت قرار می گیرد. بنابراین معامله واقعی تری در خصوص خودرو خواهیم داشت.

قیمت گذاری، شیوه شورای رقابت شکست خورده است و تاکنون نتوانسته بازار را کنترل کند. لذا مسر هستیم که طرح مجلس یعنی کشف قیمت خودرو در بورس پیش رود و اجرا شود

* خیلی از مخاطبان «خبرگزاری بازار» نگران این هستند و بارها این سوال را در پیام‌های خود مطرح کرده‌اند که اگر خودرو وارد بورس و کشف قیمت در آنجا انجام شود باعث افزایش قیمت خودرو حتی بیش از قیمتی که شورای رقابت تعیین می کند نمی شود؟
الان مصرف کننده واقعی با قیمت واقعی خودرو را خریداری می کند؟ خیر به طور حتم از بازار آزاد خرید انجام می‌دهد و حتی امکان استفاده از طرح های پیش فروش قرعه کشی هم ندارد.

همین الان این مصرف کننده که خودرو را برای مصرف خریداری می کند با قیمت سقف بازار خرید می کند. بنابراین این شیوه از قیمت گذاری که مجلس در نظر دارد مصرف کننده واقعی را از زمان حال وارد فشار بیشتری نمی کند.

* با این تفاسیر به نظرتان برنامه مجلس برای قیمت ‌گذاری خودرو به معضل فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه که به سوداگری و ایجاد تقاضای کاذب منتهی می‌شود خاتمه می‌دهد؟
بله، به طور کلی بحث مجلس برای اجرای شیوه قیمت گذاری جدید خودرو و عرضه محصول در بورس برای کشف قیمت سر این است که باید تقاضای کاذب را کنترل کنیم. تقاضای کاذب یعنی تقاضایی که برای سوداگری و نه برای مصرف است.

یعنی خریدار آمده که از خرید خودرو سود کند، بنابراین اول باید تقاضای کاذب کنترل شود، سپس باید با افزایش عرضه نیاز بازار تامین شود. از همین رو باید کمک کنیم که تولیدات خودروسازان افزایش یابد. فعلا در خصوص قیمت گذاری، شیوه شورای رقابت شکست خورده است و تاکنون نتوانسته بازار را کنترل کند. لذا مصر هستیم که طرح مجلس یعنی کشف قیمت خودرو در بورس پیش رود و اجرا شود.

کد خبر: ۸۷٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha