۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
هیجانات بازار خالی شد| برقراری تعادل در بازار سرمایه
تحلیل بورس به بیان کارشناس؛

هیجانات بازار خالی شد| برقراری تعادل در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هیجانات در بازار تا حدودی تخلیه شده است، مطرح کرد: انتظار می‌رود معاملات بورس متعادل پیگیری شود.

بازار؛ گروه بورس: امروز در حالی که شاهد افت قیمت دلار در بازار آزاد بودیم، بازار سرمایه بالاتر از روز گذشته قرار گرفت، اما این رنگ سبز مانند همیشه چندان جاندار نبود و بوی بی‌ثباتی در آن دیده می‌شد. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که کشور برای انتخابات در حال آماده‌سازی است و همین مسئله باعث شده است که افراد زیادی به این بازار اعتماد نداشته باشند و سعی کنند در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند تا در میان‌مدت و بلندمدت سود بهتری کسب کنند و کمتر در تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر، ضرر ببینند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل بازار سرمایه از همان ابتدای معاملات، روز آخر هفته معاملاتی خود را روی ریل صعودی آغاز کرد و تا انتهای معاملات هم به روند صعودی خود ادامه داد تا جایی که تا انتهای معاملات ۵ هزار و ۲۰۳ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۴۹ واحد رسید.

در این میان، شاخص کل هم‌وزن اما در خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و تا انتهای معاملات، با سقوط ۱۷۷ واحدی، به ۴۲۲ هزار و ۸۴۸ واحد رسید. امروز، یک روز خوب برای فلزات اساسی بود و شاخص این گروه با جهشی خوب تا پایان معاملات ۲۳ هزار و ۳۸۸ واحد رشد کرد تا رقم ۸۷۷ هزار و ۱۷۱ واحد را نشان دهد.

در میان نمادهای پربازدید و پرتراکنش امروز، نام نمادهای «فملی»، «خودرو»، «وبملت»، «شپنا»، «برکت»، «شستا» و «اپال» دیده می‌شدند و در بین تأثیرگذاران بازار، نمادهای «فملی»، «وپاسار»، «فولاد»، «وبملت» و «فارس» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «شپنا» و «رمپنا» بیشترین تأثیر منفی را روی حرکت شاخص کل گذاشتند.

در میان نمادهای فولادی،  سهم‌های «فجر»، «فخوز» و «فولاد» بیشترین رشد قیمت را داشتند و نمادهای «کچاد» و «کگل» اما رشد چندان زیادی در بازار نداشتند و در حد صفر درصد باقی ماندند. در بازار فرابورس هم نمادهای «ذوب» و «ارفع» افت قیمت نزدیک به ۳ درصدی داشتند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات بورس در چهارشنبه گفت: امروز معاملات انجام شده در گروه‌های بانکی و فلزات اساسی به خصوص، نمادهای فولادی باعث شد تا شاخص کل بورس باز هم جانی تازه هرچند اندک بگیرد، اما بهبود نسبی بازار در روز جاری می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که هیجانات بازار تخلیه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر هیچ شاخصه‌ای مبنی بر ریزش و سقوط بازار وجود ندارد و بازار سرمایه در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری جذاب است، اما در این میان، نباید نرخ دلار را هم نادیده گرفت که افت بیش از حد آن ممکن است تا مقطعی روی بازار اثر منفی بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در این باره افزود: سهم‌هایی که از لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارند، این روزها باید مورد توجه بازار باشند و نمادهایی که P/E مناسبی دارند مثل گروه بانکی‌ها با توجه به تغییر در نرخ تسعیر ارز و کاهش قیمتی که داشتند برای سرمایه‌گذاری جذاب و مناسب هستند.

نوروزی درباره سهم‌های ارزنده برای سرمایه‌گذاری گفت: به نظر می‌سد گروه پتروشیمی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی تا دلار ۲۰ هزار تومان هم سودآوری مناسبی داشته باشد و به دلیل کاهش قیمت سهام این گروه مناسب ورود به سرمایه‌گذاری هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در معاملات روز جاری، عمده نمادها کاهش قیمتی داشتند و به نوعی هیجانات در بازار تخلیه شده است بنابراین، انتظار می‌رود که بازار در هفته آینده به صورت متعادل به کار خود ادامه دهد و همه شرایط حالت نوسانی دارای حالت متعادل داشته باشد.

کد خبر: ۸۷٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha