۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
درآمد یک و نیم میلیون دلاری از صادرات نهال تولید البرز
حدود ۲۰ درصد نهال های تولیدی البرز صادر می شود

درآمد یک و نیم میلیون دلاری از صادرات نهال تولید البرز

کرج- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز با اشاره به تولید سالانه ۷ میلیون اصله نهال در استان گفت:حدود یک میلیون و پانصد هزار دلار درآمد ارزی البرز از نهالستان های استان است.

به گزارش بازار «محمد تاج الدینی» در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هکتار نهالستان مجوز دار در استان داریم گفت: ۲۰ نهالستان ما دارای مجوز  هستند که بیشترین نهال در شهرستان های کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد تولید می شود و هر کدام از آنها حدود ۳۰ درصد نهال مجوز دار استان را تولید و تامین می کنند.

تاج الدینی اظهار کرد: سالانه حدود ۷ میلیون اصله نهال مجوز دار مثمر و غیرمثمر با ارزش افزوده ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در استان تولید می شود که مناسب اقلیم و مناطق سردسیری، نیمه سردسیری، معتدل و نیمه گرمسیری است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود هزار نفر به طور ثابت در این حوزه تولیدی مشغول بکار هستند افزود: در فصل فروش با توجه به توزیع، حمل ونقل و ... حدود ۲ هزار نفر در این حوزه فعالیت می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز  اظهار کرد: سالانه حدود ۲۰ درصد نهال تولیدی استان به کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و همچنین برخی از کشورهای شمالی صادر می شود که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد حاصل از این صادرات است.

تاج الدینی در پاسخ به نوع و میزان خسارت در این بخش تولیدی گفت: با توجه به اینکه نهالستان ها قبل از گرفتن مجوز مورد بررسی های کلینیکی و آزمایشگاهی قرار می گرند و نوع آب و خاک آنها بررسی می شودمعمولا خسارتی در این بخش نداریم چرا که آیتم های مورد نظر از قبل در آنها دیده می شود و همین امر ریسک خطر و در نتیجه خسارت را پایین می آورد.

وی در خصوص نوع حمایت های مالی جهاد کشاورزی در مورد نهالستان ها گفت: حمایت ما یارانه تامین پایه های رویشی کشت بافتی است که با دو هدف «افزایش میزان تولید پایه های رویشی در کشور و همچنین کمک به تولید کنندگان پایه های رویشی نهالکاران استان» انجام می شود. در این فرآیند درصدر را جهاد کشاورزی پرداخت می کند که نهالستان روی آن پیوند می زند و نهال پیوند شده رویشی کشت بافتی را تحویل می دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت و امکان افزایش نهال در استان را داریم یا خیر، اظهار کرد: میزان تولید نهال امسال استان به اندازه نهال تولیدی سال گذشته است و سیاست ما بیشتر روی بهبود وضعیت موجود از نظر کیفی متمرکز است تا افزایش میزان تولیدی نهال استان، چرا که کیفیت نهال ها مهمتر از میزان تولید آن است.

.

کد خبر: ۸٬۷۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha