۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
وقتی بدهی‌ بانکی واحد تولیدی را زمین‌گیر می‌کند| شناسایی ۵۵ واحد تملیک شده بانکی در همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی بدهی‌ بانکی واحد تولیدی را زمین‌گیر می‌کند| شناسایی ۵۵ واحد تملیک شده بانکی در همدان

همدان- درحالی این روزها ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری موردتاکید است که طبق بررسی ها ۵۵ واحد تولیدی در همدان به واسطه مشکلات مالی و به تملیک بانک درآمدن زمین گیر شده و اشتغال خود را از دست داده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها موضوع ضرورت ایجاد اشتغال بیش از پیش مورد تاکید قرار دارد چراکه کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال امید را به جامعه می آورد و از افسردگی بیشتر جوانان این مرز و بوم جلوگیری می کند.

عوامل دخیل در رونق گرفتن اشتغال را که بررسی می کنیم فاکتورهای بسیاری در کنار هم قرار می گیرند که در میان آنها همراهی بانک ها در پرداخت تسهیلات برای پا گرفتن یک واحد تولیدی اصلی اساسی است ولی آنچه از وضعیت فعلی بر می آید اینکه اگر بانکها در این زمینه عملکرد مطلوبی داشتندحال و روز و اوضاع اقتصادی جامعه اینگونه نبود.

بانکها در یقه گیری کارآفرینان و سرمایه گذاران ید طولایی دارند به نحوی که به محض آنکه کوچکترین لغزشی در پرداخت تسهیلات دریافتی و دیگر بده بستان های بانکی کارآفرینان کوچک به وجود آید بی برو و برگرد دست روی ملکشان گذاشته و کسب و کارشان را تملک می کنند

کارشناسان معتقدند در حالی همراهی بانک ها از فاکتورهای اصلی به شمار می رود که بانکها نه تنها در جذب سرمایه، پرداخت تسهیلات و مشارکت در طرح های اشتغال زا و توسعه آفرین خوب کار نکرده اند بلکه در یقه گیری کارآفرینان و سرمایه گذاران نیز ید طولایی دارند به نحوی که به محض آنکه کوچکترین لغزشی در پرداخت تسهیلات دریافتی و دیگر بده بستان های بانکی کارآفرینان کوچک به وجود آید بی برو و برگرد دست روی ملکشان گذاشته و کسب و کارشان را تملک می کنند.

یک کارشناس امور اقتصادی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دستگاه های نظارتی باید به بانک ها در خصوص واحدهای تملیک شده راکد فشار بیاورند تا از ظرفیت های چندین میلیارد تومانی راکد برای احیا اشتغال استفاده شود، گفت: واحدهای تملک شده توسط بانک ها یا باید به بخش خصوصی فروخته شود و یا اینکه با سرمایه گذاری هلدینگ بانکها دوباره احیا شوند.

وقتی بدهی‌ بانکی واحد تولیدی را زمین‌گیر می‌کند/ شناسایی ۵۵ واحد تملیک شده بانکی در همدان

فرشته احمدی با بیان اینکه با توجه به نرخ بیکاری استان همدان این ظرفیت ها نباید راکد بماند بلکه باید احیا شوند چراکه ظرفیت های بزرگی برای ایجاد اشتغال محسوب می شوند، گفت: این روزها تولید و تولیدکننده روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و آمار کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که ورشکست شده یا در خطر ورشکستگی قرار دارند، نشان‌دهنده شرایط دشواری است که صاحبان کسب‌وکارهای تولیدی با آن روزگار می‌گذرانند.

راه کاهش نرخ بیکاری صحبت کردن نیست بلکه برای اشتغالزایی باید موانع و بروکراسی را از پیش روی سرمایه گذاری برداریم نه اینکه دام سنگ پیش پای کارآفرین و تولیدکننده بیندازیم

وی با بیان اینکه راه کاهش نرخ بیکاری صحبت کردن نیست بلکه برای اشتغالزایی باید موانع و بروکراسی را از پیش روی سرمایه گذاری برداریم نه اینکه دام سنگ پیش پای کارآفرین و تولیدکننده بیندازیم، گفت: اقتصاد کشور بانک ‌محور است و بانک ها در اکثر پروژه ها شریک هستند از این رو اگر نتوانند با شرکای خود به خوبی کار کنند راه به جایی نمی برند.

اما در همین زمینه نماینده مردم همدان و فامنین نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با توجه به شعار سال به عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی»در تلاشیم که در بحث کسب و کارها، سازمان ها را موظف کنیم که با تشکیل جلسات مشترک، موانع را از سر راه تولید بردارند، عنوان کرد: به عنوان نمونه در این رابطه اقداماتی در کارخانه سیمان نهاوند و  سوله های شهرستان صالح آباد انجام پذیرفته است.

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی با تاکید بر اینکه در بحث کسب و کارها روند پیشرفت کار دست ما نیست، عنوان کرد: عدم همکاری بانک ها، بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی  را به زمین زده است، حال آنکه باید در مسیر مانع زدایی ها قدم برداشت! اما می بینیم که بانک ها مردم را گرفتار کرده اند!

در جهت تحقق خواسته های مردم باید همه دور هم جمع شوند و تصمیم گیری کنند

حجت الاسلام فلاحی با تاکید بر اینکه در جهت تحقق خواسته های مردم باید همه دور هم جمع شوند و تصمیم گیری کنند، اظهار کرد: مهم ترین کار این است که همه دور هم جمع شوند و در خصوص تحقق خواسته های مردم تصمیم گیری کنند تا از این طریق کسب و کارها رونق بگیرد.

وقتی بدهی‌ بانکی واحد تولیدی را زمین‌گیر می‌کند/ شناسایی ۵۵ واحد تملیک شده بانکی در همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به وضعیت واحدهای تولیدی و ورود به عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: استان همدان در این زمینه قابلیت های بسیاری دارد بدین سان در حال پیگیری هستیم تا دستگاه های فرآوری و بسته بندی محصولات متعددی در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.

بیشتر صنایع و واحدهای تولیدی که به تعطیلی کشیده شده اند، به دلیل عدم همکاری بانک ها به این روز افتاده اند

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بسیاری از صنایع تولیدی در استان همدان تعطیل شده است، عنوان کرد: بیشتر صنایع و واحدهای تولیدی که به تعطیلی کشیده شده اند، به دلیل عدم همکاری بانک ها به این روز افتاده اند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات بسیار زیادی در واگذاری زمین در شهرک های صنعتی داریم به نوعی که نیاز است این زمین ها در اختیار تولید کنندگان واقعی قرار گیرند تا شاهد موفقیت صنایع تولیدی در استان همدان باشیم.

حجت الاسلام فلاحی با تصریح بر اینکه در بحث حمایت از تولیدکنندگان، کارآفرینان و سرمایه گذاران بخش کلان استان همدان کارنامه مورد قبولی ارائه نشده است، یادآوری کرد: البته برخی مدیران و دستگاه های پایین دست کمک هایی در مورد جذب سرمایه گذار و حمایت از تولیدکنندگان داشته اند اما متاسفانه در سطح مدیریت کلان شاهد انجام اقدامات پیش رونده و چشمگیری نبودیم.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان نیز در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی راکد در استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸ واحدهای راکد به مرور مورد بررسی قرار گرفته و به منظور بررسی و رفع مشکل واحدهای تولیدی با دستگاه‌های اجرایی، بانک‌های عامل و مجریان جلساتی برگزار می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ واحد تولیدی راکد و غیر فعال در استان وجود دارد که به مرور بررسی و مشکل آنها برطرف می‌شود.

سامانه‌ اطلاعاتی از سوی جهاد کشاورزی، صنعت، معدن تجارت و میراث فرهنگی به منظور درج اطلاعات واحدهای راکد ایجاد شده است

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه سامانه‌ اطلاعاتی از سوی جهاد کشاورزی، صنعت، معدن تجارت و میراث فرهنگی به منظور درج اطلاعات واحدهای راکد ایجاد شده است؛ بیان کرد: در استانداری برای پیگیری رفع مشکلات واحدها با مراجعه به این سامانه اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در استان همدان به چرخه تولید بازگشته و زمینه اشتغال ۱۲۰۰ را مهیا کرده اند، گفت: پس از ثبت درخواست مدیران واحدهای تولیدی موارد ذکر شده کارشناسی می شود و در دستور جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرار می‌گیرد.

وقتی بدهی‌ بانکی واحد تولیدی را زمین‌گیر می‌کند/ شناسایی ۵۵ واحد تملیک شده بانکی در همدان

وی با بیان اینکه برنامه به نحوی تنظیم شده که هر دو هفته یکبار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان همدان تشکیل شود، گفت: شرط تشکیل این جلسه وجود دستور جلسه خواهد بود تا مطابق مقررات امکان پیگیری کارها وجود داشته باشد.

بازگشت ۱۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ با اشتغالزایی برای ۱۲۰۰ نفر در استان همدان

پورمجاهد با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف واحدهای راکد، تعطیل و تملک‌شده از برنامه‌های استان همدان است، افزود: سال گذشته ۱۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در شهرک‌های صنعتی استان همدان، سازمان صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به چرخه تولید بازگشتند که این بازگشت مجدد واحدها به چرخه تولید زمینه اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ۵۵ مورد از واحدهای راکد در تملک بانک‌ها قرار گرفته است؛ گفت: به منظور رفع مشکل این واحدها به صورت مرتب با دستگاه‌های اجرایی جلسه داریم تا یا این واحدها به صاحب اصلی خود برگردند یا به سرمایه‌گذاران جدید واگذار شوند که سال گذشته چند مورد به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد.

پورمجاهد با یادآوری اینکه چهار طرح صنعتی از ۱۵ بهمن سال گذشته معطل مصوبه کمیته اعتباری بانک ملی هستند که با وجود پیگیری های مستمر مسئولان استان هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: این واحدها برای تکمیل حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند که قرار بود از محل «بند الف تبصره ۱۸» در سال ۹۹ پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان بابیان اینکه واحدهای تملیک شده توسط بانک ملی باید با شتاب بیشتری به سرمایه گذاران قبلی و یا به متقاضیان جدید واگذار شود که این فرایند بسیار کند انجام می‌شود، عنوان کرد: در اولین فرصت جلسه‌ای برای گره گشایی از طرحهای یاد شده تشکیل می شود که این اقدام به معنای تحقق شعار مانع زدایی از تولید است.

به هر حال آنچه از صحبت ها بر می اید آینکه هرچند از تریبون‌های رسمی همواره سخن از حمایت تولید داخلی است اما به نظر می‌رسد اقداماتی که به شکلی عینی بتواند به نجات کارخانه‌ها و واحدهای بزرگ تولیدی منجر شود، انجام نشده است ضمن اینکه بدهی‌های بانکی برخی تولیدکنندگان که قادر به پرداخت آن نبوده‌اند، منجر به تملیک کارخانه‌ها و واحدهای متوسط و کوچک از سوی بانک‌ها شده است؛ درواقع معوقات بانکی منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان، ضبط شدن کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از طرف بانک‌ها، تعطیلی واحدهای تولیدی و درنهایت بیکاری کارگران شده که باید فکری اساسی در این زمینه کرد.

کد خبر: ۸۶٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha