۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
تشکیل اتاق فکر مشترک برای تغییر در شیوه مدیریت و تنظیم محصولات کشاورزی
رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس مطرح کرد

تشکیل اتاق فکر مشترک برای تغییر در شیوه مدیریت و تنظیم محصولات کشاورزی

ایزدخواه، رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس از تشکیل اتاق فکر مشترکی برای دستیابی به طرحی اساسی برای تغییر شیوه مدیریت و تنظیم محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عصر امروز (یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) جلسه فراکسیون پیشرفت شرق و مکران با نمایندگانی از وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، سازمان تعاون روستای، دفتر صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی با موضوع بررسی محصولات کشاورزی بر زمین مانده در جنوب شرق کشور، صادرات، صنایع تبدیلی و خرید تضمینی  برگزار شد.    

روح الله ایزدخواه رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه، گفت: از آنجا که از چندین دهه گذشته تاکنون شیوه به کار گرفته شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی دیگر جوابگو نیست و هر سال در ایران با معضل مازاد برداشت محصولات کشاورزی رو به رو هستیم، باید شیوه خرید تضمینی این محصولات توسط دولت تغییر اساسی کند و به روش‌های دیگری مانند خرید قراردادی یا قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی که در دنیا هم تجربه شده و موفق بوده تغییر یابد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون نیز تشکل‌های غیردولتی بخش کشاورزی مانند اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در این فرایند بازی داده نمی‌شوند در حالی که باید به بحث بازاریابی محصولات کشاورزی ورود کنند چراکه بازاریابی کار دولت نیست و باید توسط این تشکل‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه تولید با هدف صادرات مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، افزود: بعضا بازارهای کشورهای اطراف پیاز قرمز از ما می‌خواهند اما ما پیاز سفید و زرد تولید می‌کنیم لذا باید هدف‌گیری‌ها برای محصولات کشاورزی مشخص شود.

ایزدخواه اظهار کرد: همچنین در صنایع تبدیلی نه تنها کمبود وجود ندارد که بعضا با مازاد و رشد بی‌رویه نیز در حوزه‌های مختلف کشاورزی رو به رو هستیم اما تراکنش‌های واحدهای صنعتی تبدیلی در کشور متوازن نیست چراکه در نقاط جنوبی و شرقی کمبود صنایع تبدیلی و در غرب مازاد این صنایع دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه خرده مالکی اراضی کشاورزی سبب می‌شود اقتصاد کشاورزی به صرفه نباشد، اظهار کرد: در حالی در صنایع تبدیلی باید کیفیت محصولات هدف‌گذاری شود که اکنون ضریب ماده خشک پیاز ۵ درصد و ۹۵ درصد آن آب است و اساسا این نوع پیاز مناسب برای فرآوری نیست.

رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس توضیح داد: استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی برای تکمیل نقشه محصولات کشاورزی مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، چراکه امروز سامانه اطلاعاتی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد و مشخص نیست کشاورزان در سراسر کشور چه می‌کارند و چقدر برداشت داریم لذا این مسئله باید با سامانه‌های اطلاعاتی و سپس با نقشه جامع محصولات کشاورزی اصلاح شود البته به دلیل هزینه‌بر بودن این مهم، دولت توان انجامش را ندارد به همین دلیل می‌توان از ظرفیت گروه‌های جهادی به خوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی سازمان تعاون روستایی که چند روز گذشته در هیات دولت مطرح شده امکان‌پذیر نیست، گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود که مجلس با این کار مخالفت قطعی کند چراکه این سازمان وظیفه تنظیم‌کننده بازار محصولات کشاورزی را دارد و نمی‌تواند خصوصی باشد و اگر دولت به این سازمان بدهی دارد، باید شیوه‌های فعالیت آن را اصلاح کند تا بتواند روی پای خودش بی‌ایستاد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: در نهایت در این جلسه مقرر شد؛ با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های حاضر اتاق فکر مشترکی برای پیگیری این موضوعات تا دستیابی به طرحی اساسی برای تغییر شیوه مدیریت و تنظیم محصولات کشاورزی ایجاد شود.

کد خبر: ۸۶٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha