۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
ارز در سراشیبی سقوط| قیمت ها در روزهای آینده نزولی است
«بازار» گزارش می دهد

ارز در سراشیبی سقوط| قیمت ها در روزهای آینده نزولی است

نرخ دلار در بازار با دو هزار تومان سقوط نسبت به دیروز به ۲۱ هزار تومان رسید و آن گونه که کارشناسان پیش بینی می کنند رسیدن قیمت این کالا در صورت رفع تحریم ها تا ۱۸ هزار تومان هم دور از انتظار نیست.

گروه بانک و بیمه؛ بازار: قیمت ارز در پی روند مطلوب انجام مذاکرات برجامی در وین و سیگنال های مثبت توافقات هسته ای برای رفع تحریم ها چند روزی است سیر نزولی را در پیش گرفته است تا جایی که امروز قیمت دلار به یک باره با سقوط دو هزار تومانی از ۲۳ هزار تومان به کانال ۲۱ هزار تومان رسید. کاهش قیمتی که به عقیده کارشناسان باید بیش از این رقم هم اتفاق می افتاد.

دلار به زودی به زیر ۲۰ هزار تومان می آید!
خوش بینی به آزاد سازی ارزهای بلوکه شده در کشورهای مختلف از یک طرف و امید به از سرگیری فروش نفت در کنار رونق تجارت در صورت رفع تحریم های بین المللی  همچنین ارتباط با دنیا البته با حفظ چارچوبها باعث خواهد شد تا بنیه ارزی کشور تقویت و از طرفی واردات مواد اولیه کارخانجات و ...به سهولت انجام شود. این موضوع باعث خواهد شد تا دلار حداقل برای مدتی با رقمی زیر ۲۰ هزار تومان در تابلو صرافی ها جا خوش کند.

دلاری که سال گذشته قیمت آن در بازار آزاد مرز ۳۰ هزار تومان را در نوردید اکنون با ۵ پله نزول طی یک ماه مسیر سراشیبی سقوط را در پی گرفته است

دلاری که سال گذشته قیمت آن در بازار آزاد مرز ۳۰ هزار تومان را در نوردید و پس از ماههای سکون در کانال ۲۵ هزار تومان ماه گذشته نیز نرخ ۲۶ هزار تومانی را نیز تجربه کرد اکنون با ۵ پله نزول طی یک ماه مسیر سراشیبی سقوط را در پی گرفته است.

نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۲ تومان است
کارشناسان معتقدند: نرخ واقعی دلار حدود ۲۰ تا ۲۲ تومان است، البته بانک مرکزی با سیاست های خاص و کارشناسی شده می تواند این نرخ را به سمت پایین تر مدیریت کند ولی از آنجایی که دولت نیاز مبرم به منابع مالی در این شرایط سخت تحریمی و اقتصادی دارد از طرفی نیز با کمبود شدید درآمدهای ارزی مواجه است، بنابراین به راحتی چوب حراج را به مختصر ارزی که دارد نمی زند.

با توجه به روند مطلوب مذاکرات هسته ای و اخبار مثبتی که از توافقات به گوش می رسد نرخ ارز باید در بازار به شدت پایین بیاید

«محسن صادقی» اقتصاددان و کارشناس مالی درباره علل کاهش قیمت ارز در بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: با توجه به روند مطلوب مذاکرات و اخبار مثبتی که از توافقات هسته ای به گوش می رسد نرخ ارز باید به شدت در بازار پایین بیاید.
وی با بیان اینکه همه بازارها به انتظار نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای نشسته اند، گفت: رفع همه تحریم ها ارز را ارزان و دستیابی کشور به منابع ارزی را آسان می کند چرا که ایران منابع ارزی بلوکه شده فراوانی را در فراسوی مرزاها دارد اما نقل و انتقال آن به دلیل تحریم ها و بسته بودن سوئیفت بانکی امکان پذیر نیست.
این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: در صورت کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان بانک مرکزی باید بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، چرا که این احتمال وجود دارد که پس از مدتی قیمت ارز دوباره روندی معکوس به خود بگیرد چرا که نرخ تعادلی ارز در کشور خیلی هم پایین نیست.

بازار ارز جولانگاه فروشندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر
بنا به این گزارش، بازار ارز امروز جولانگاه فروشندگان این کالا است و خیلی ها برای جلوگیری از کاهش بیشتر آن ارزهای خانگی را به کف خیابان آورده اند.

یکی از فعالان بازار ارز در میدان فردوسی در گفتگو با «بازار» گفت: سرمایه گذاری بر روی ارز دیگر جذابیت ندارد چرا که این بازار، بازار پرریسکی است و معلوم نیست نرخ آن تا ساعتی دیگر چگونه و به چه رقمی می رسد.
وی با بیان اینکه این بازار اکنون بازار مکاره نیست چرا که قیمت ارز همین حدود ۲۰ تا ۲۲ تومان است، گفت؛ شکی نیست که بانک مرکزی مدت ها است به نفع خود مانع از کاهش قیمت ارز در بازار است چرا که اکنون با توجه به مثبت بودن روند مذاکرات قیمت ارز باید به زیر ۲۰ هزار تومان می رسید.

پیش بینی می شود در روزهای آینده قیمت دلار تا ۱۹ و حتی ۱۸ هزار تومان هم برسد اما ماندن این نرخ و حفظ آن در بازار هنری است که بانک مرکزی باید آن را به کار گیرد

این فعال بازار ارز اضافه کرد: پیش بینی می شود قیمت دلار تا ۱۹ و حتی ۱۸ هزار تومان هم برسد اما ماندن این نرخ و حفظ آن در بازار هنری است که بانک مرکزی باید آن را به کار گیرد.
گفتنی است؛ قیمت دلار هم اکنون در صرافی‌های بانکی به کانال ۲۱ هزار تومان رسیده است این در حالی است که این کالا در بازار آزاد نیز نزدیک به این رقم است.

کاهش قیمت انواع ارز در صرافی ها 
از طرفی نیز قیمت‌ها در بازار متشکل و صرافی های بانکی نیز سیر نزولی را می پیمایند، قیمت دلار در صرافی های بانکی نیز که پیش از این در کانال ۲۳ هزار تومان در نوسان بود از ساعتی قبل وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده است. دلار هم اکنون در صرافی های بانکی، ۲۱ هزار و ۹۶۱ تومان و قیمت یورو ۲۶ هزار و ۸۶۵ تومان اعلام شده است.

فعالان بازار علت اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار را خوش بینی به مذاکرات هسته‌ای می دانند و می گویند: خریدار در بازار وجود ندارد و اکثر افراد در نیما و بازار آزاد، فروشنده هستند.

سکه و طلا هم ارزان شد
با کاهش نرخ ارز در بازار نرخ سکه و طلا هم در بازار نزولی شد طوری که قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۹۴۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۴۲ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، پیش بینی ها حکایت از کاهش قیمت انواع ارز در روزهای آینده دارد اما معلوم نیست که نتیجه نهایی توافقات در مذاکرات وین چگونه و سرانجام آن چه خواهد شد چرا که اگر همه تحریم ها برداشته نشود نرخ ارز با این سقوط قیمت در بازار نخواهد ماند.

کد خبر: ۸۶٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha