۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
مرغدار دان را از ترس جریمه در بازار آزاد می فروشد| ادامه مجادله واحدهای پرورشی و خوراک آماده
نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی:

مرغدار دان را از ترس جریمه در بازار آزاد می فروشد| ادامه مجادله واحدهای پرورشی و خوراک آماده

اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور گفت: مرغدار در پایان دوره، مازاد دان دارد و چون ۲۰روز اول را از بازار آزاد تهیه می کند از ترس جریمه شدن مازاد دان را در انبار خود نگه نمی دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: مجادله بین واحدهای پرورشی و واحدهای تولید خوراک آماده از دیرباز وجود داشته است و هر کدام نیز خود را محق می داند. به طوری که واحدهای تولید خوراک آماده معتقد هستند واحدهای پرورشی از خوراک آماده دام استفاده نمی کنند چون استفاده از نهاده خام برایشان سهمیه های مازاد و عایدی به همراه دارد. از طرف دیگر واحدهای پرورشی نیز معتقدند که از خوراک آماده استفاده نمی کنیم چون ناخالصی دارد و لذا ارزش غذایی کمی دارد و به این ترتیب نمی توانند نتیجه مطلوبی کسب کنند. اگرچه در این میان برخی واحدهای پرورشی نیز اذعان می دارند خوراک های آماده ای که تحت نظارت سندیکاها و انجمن های مربوطه تولید و عرضه می شود از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

 حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص اظهار نظر یکی از فعالان بخش خوراک آماده دام و طیور مبنی فروش علوفه در بازار آزاد توسط واحدهای پرورشی، گفت: این ادعایی کذب است در واقع افرادی که چنین ادعایی دارند به نوعی شاکی هستند چون سامانه بازارگاه سودجویی این افراد را قطع کرده است و باعث شده است بازارگاه مستقیم به مرغدار نهاده بدهد و از این رو عصبانی هستند.

مرغدار به ناچار نهاده مورد نیاز ۲۰ روز اول تولید خود را از بازار آزاد خریداری کند و در پایان دوره از ترس جریمه شدن به جای نگهداری در انبار، آن را در بازار آزاد می فروشند

اسدالله نژاد افزود: مساله اینجا است که سهمیه نهاده ای که برای واحدهای مرغداری اختصاص داده می شود به اندازه نیاز است و گاها کمتر از مقدار مورد نیاز نیز هست و لذا اگر در بازار آزاد نهاده دست به دست می شود ارگانهای نظارتی باید ورود کنند و علت را جویا شوند.

وی با بیان اینکه چون سهمیه اختصاص یافته معمولا به موقع به دست مرغدار نمی رسد به طوری در بین زمان جوجه ریزی و زمانی که نهاده به دست مرغدار می رسد حدود ۱۵ تا ۲۰ روز فاصله وجود دارد، افزود: بنابراین این امکان وجود دارد که مرغدار به ناچار نهاده مورد نیاز ۲۰ روز اول تولید خود را از بازار آزاد خریداری کند و چون به دلیل برخورد تعزیرات بعد از آن نیز نمی تواند نهاده را در انبار خود نگه دارد به ناچار بخشی از نهاده ای که آزاد خریداری کرده است را در پایان دوره به بازار آزاد می فروشد تا مجبور به انبار کردن آن نشود.

فرایند جوجه ریزی یک فرایند نظارت شده و پیچیده است بنابراین این که گفته می شود واحدها غیرفعال هم سهمیه دان می گیرند کذب است

واحدهای غیرفعال به هیچ وجه سهمیه دان نمی گیرند
این مقام مسئول گفت: خوشبختانه بر اساس آخرین تصمیمات گرفته شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی واحدهای مرغداری می توانند ۱۵ تا ۲۰ درصد نهاده مورد نیاز خود را در انبار نگهداری کنند و مشمول هیچگونه برخورد و جریمه ای از سوی تعزیرات نگردند.

اسدالله نژاد در پاسخ به این سوال که اینکه گفته می شود برخی واحدهای پرورشی غیرفعال هم کماکان سهمیه دولتی می گیرند چقدر صحت دارد، گفت: افرادی که این حرف ها را می زنند مقرض هستند چون فرایند جوجه ریزی یک فرایند نظارت شده و پیچیده است و مرغدار در هر دوره جوجه ریزی باید یکسری تاییدیه ها از سازمان هایی همچون اتحادیه های مربوطه، دامپزشکی، واحد مرغ مادر، صمت و غیره بگیرد و زیر نظر این سازمانها نیز باید مرغ تولید شده را تحویل بازار بدهد.

مزیت صادرات مرغ و تخم نطفه دار را داریم بنابراین با تصمیم گیری مبتنی بر عقلانیت می توانیم مثل گذشته صادرکننده باشیم

در تولید تخم نطفه دار دارای مزیت هستیم نباید به سمت واردات آن حرکت کنیم
وی در خصوص واردات تخم نطفه دار توسط شرکت پشتیبانی امور دام نیز اظهار داشت: تا پیش از این ما نه تنها واردات تخم نطفه دار نداشته ایم بلکه یکی از کشورهای صادرکننده به کشورهای همسایه نیز بوده ایم و لذا خبر واردات این محصول چندان خوشایند نیست.

اسدالله نژاد افزود: اگرچه الان واردات مقطعی بوده و امیدوار هستیم هیچ گاه چنین اتفاقی به صورت گسترده رخ ندهد و به سمت واردات نطفه دار نرویم اگرچه در این بخش هم چالش هایی داریم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما مزیت صادرات مرغ و تخم نطفه دار را داریم، اگر تصمیم گیری برای این صنعت بر اساس سندیت و عقلانیت باشد هم مرغ با قیمت پایین به دست مردم می رسد و هم می توانیم همچون گذشته کشور صادر کننده هم باشیم.

کد خبر: ۸۶٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha