۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشت محصولات دیم در همدان|۱۲۴ هزار هکتاری که آباد می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشت محصولات دیم در همدان|۱۲۴ هزار هکتاری که آباد می‌شود

همدان- ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در راستای افزایش عملکرد دیم زارها و انتقال دانش فنی به کشاورزان دیمکار قرارداد همکاری با سازمان‌های جهادکشاورزی چهار استان دیم خیز از جمله همدان به امضا رسانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی استان همدان از آن بخش هایی است که نمی توان ظرفیت های قابل توجه آن را نادیده گرفت، بخشی که اگر به فراخور وجودش به آن پرداخته شود امتیازهای بسیاری را نصیب استان همدان خواهد کرد کمااینکه طی سال های اخیر نیز این موضوع بارها تایید شده است.

آنجا که همدان در کشت برخی محصولات از جمله سیب زمینی، انگور، سیر، گردو و مواردی از این دست رتبه دار کشور شده نشان دهنده آن است که می توان با پرداختن به برجسته کردن ویژگی های هر استان به امتیازاتی خاص رسید.

امسال هم ورای سال های گذشته برنامه هایی برای مطرح کردن شاخه کشاورزی استان همدان در دستور کار قرار گرفته که خبرنگار بازار در گفتگویی با معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان به بررسی آنها پرداخته است.

یک قرار داد همکاری بین سازمان های جهاد کشاورزی چهار استان دیم خیز همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی با ستاد فرمان امام بسته شده است

شهرام پرورش در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به طرح جهش تولید اظهار کرد: یک قرار داد همکاری بین سازمان های جهاد کشاورزی چهار استان دیم خیز همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی با ستاد فرمان امام بسته شده است.

وی با بیان اینکه براساس این قرارداد محصولاتی از جمله گندم، جو، نخود، عدس، علوفه و گلرنگ به صورت دیم کشت خواهد شد، ادامه داد: براساس برنامه باید ۱۲۴ هزار هکتار کشت انجام شود که تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار زیر کشت رفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کل محصول گندم و جو بیمه شده و ۱۱ هزار و ۳۸۸ نفر از کشاورز در این برنامه هستند، افزود: این طرح در ۱۰ شهرستان و ۹۳ روستای استان همدان شرکت کردند و سامانه ای ایجاد شده که در این سامانه هر کشاورز یک شناسنامه الکترونیک دارد.

طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی در برنامه است
وی در ادامه با تاکید بر اینکه امید داریم بارندگی ها کمک کند چراکه طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی در برنامه است، اضافه کرد: امیدواریم در محصولات گندم، جو، حبوبات و گندم بتوانیم افزایش تولید را به انجام برسانیم.

پرورش با اشاره به اینکه بیشترین سطح کشت گلرنگ در استان همدان انجام شده است، بیان کرد: یک هزار و ۸۷۰ هکتار اراضی آیش استان زیر پوشش کشت گلرنگ قرار گرفته است.

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشت محصولات دیم در همدان/۱۲۴ هزار هکتاری که آباد می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود پیرامون سایر برنامه های امسال با اشاره به اینکه در محصول گندم موفق شدیم تا بالغ بر ۴۱۹ هزار و ۴۸۰ هکتار به صورت دیم و آبی کشت کنیم، ادامه داد: برآورد شده که بین ۷۰۰ تا ۷۱۰ هزار تن گندم برداشت شود.

۸۵ درصد گندم استان به صورت دیم کشت می شود

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد گندم استان همدان به صورت دیم کشت می شود، عنوان کرد: برای رسیدن به تولید مناسب نیاز به رطوبت و بارندگی است.

پرورش با بیان اینکه طبق برنامه باید هشت هزار و ۵۰۰ هکتار چغندر قند در استان همدان کشت شود، اضافه کرد: با پنج کارخانه قند که شامل یک کارخانه قند مادر و چهار کارخانه قند مهمان قرارداد بسته شده و بذور مناسب در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

سیب زمینی یکی از محصولاتی است که استان همدان در کشور حرف اول را در تولید آن می زند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان یک هزار و ۶۰۰ هکتار کلزا کشت شده است، ادامه داد: سیب زمینی یکی از محصولاتی است که که استان همدان در کشور حرف اول را در تولید آن می زند.

پرورش با بیان اینکه امید داریم سطح سیب زمینی کشت شده در استان همدان به یک سطح معقول برسد، عنوان کرد: باید میانگین عملکرد را بالا ببریم و امسال ۱۰ هزار هکتار سیب زمینی تابستانی کشت شده است.

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشت محصولات دیم در همدان/۱۲۴ هزار هکتاری که آباد می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کشت نخود و عدس در استان همدان نیز برنامه ریزی شده است، ادامه داد: برنامه ریزی شده ۱۸ هزار هکتار نخود و پنج هزار هکتار عدس کشت شود.

وی در ادامه به حوزه باغبانی اشاره کرد و با بیان اینکه در محصولات باغی به دنبال افزایش میزان تولید و عملکرد هستیم، افزود: باید باغات را از حالت سنتی به باغات مدرن تبدیل کنیم.

پرورش با اشاره به اینکه در سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ هکتار اصلاح و نوسازی باغات انجام دادیم، اضافه کرد: امسال هم دنبال اصلاح باغات هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به توسعه گلخانه ها پرداخت و با اشاره به اینکه باید محصولات پر آب بر و محصولاتی که در فضای باز تولید می شوند در فضای گلخانه تولید شود، بیان کرد: توسعه گلخانه ها اشتغال، کاهش مصرف آب و بهره وری در تولید را موجب می شود.

تا پایان سال ۹۹ سطح گلخانه های استان به ۱۷۹ هکتار رسیده و تا پایان امسال ۵۰ هکتار توسعه گلخانه خواهیم داشت

پرورش با بیان اینکه در سال گذشته ۴۰ هکتار مساحت گلخانه های استان همدان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: توسعه ۴۰ هکتاری گلخانه در ۱۰ سال گذشته یک عدد استثنایی است و تا پایان سال ۹۹ سطح گلخانه های استان به ۱۷۹ هکتار رسیده و تا پایان امسال ۵۰ هکتار توسعه گلخانه خواهیم داشت.

وی در ادامه به کشت زعفران اشاره کرد و با بیان اینکه زعفران یکی از محصولات کم آب بر و اقتصادی است، اظهار کرد: سال گذشته کشت زعفران ۳۰ هکتار توسعه داده شد و کل سطح زیر کشت زعفران استان همدان به ۲۴۵ هکتار رسیده است.

توسعه باغات پسته در دستور کار
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان ایجاد باغ پسته را یکی دیگر از برنامه های در حال اجرا دانست و با بیان اینکه در حال توسعه باغ پسته در استان همدان هستیم، ادامه داد: سال گذشته ۴۵ هکتار باغات استان زیر پوشش پسته برده شد.

شهرستان ملایر و بخش جنوبی استان و در شهرستان های تویسرکان و اسد آباد مستعد کشت پسته هستند

وی با اشاره به اینکه در سطح ۲۸۵ هکتار از اراضی باغی استان همدان پسته کشت می شود، افزود: شهرستان ملایر و بخش جنوبی استان و در شهرستان های تویسرکان و اسد آباد مستعد کشت پسته هستند.

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشت محصولات دیم در همدان/۱۲۴ هزار هکتاری که آباد می‌شود

پرورش با اشاره به اینکه یکی از طرح های ویژه ای که در استان اجرا شده طرح سرشاخه کاری درختان گردو بوده است، اضافه کرد: این طرح در سطح ملی در حال گسترش است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۱ هزار و ۲۵۱ پیوند در باغات ایجاد شده است، بیان کرد: سال گذشته نیز ۱۲۵ هزار پیوند سرشاخه در استان نهایی شد و امسال هم پیوندک های مناسب از باغات دارای شناسنامه تهیه شده و کار سرشاخه کاری از ۲۰ فروردین آغاز شده و در پایان اردیبهشت به اتمام می رسد.

افزایش عمر باغ، افزایش عملکرد، افزایش کیفیت و جایگزینی ارقام جدی و قدیمی از مزایای طرح سرشاخه کاری است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه افزایش عمر باغ، افزایش عملکرد، افزایش کیفیت و جایگزینی ارقام جدی و قدیمی از مزایای طرح سرشاخه کاری است و درختان همدان دچار سرمازدگی نمی شوند، یادآور شد: امسال پیوندک های تامین و تدارک شده است.

ملایر به عنوان شهر جهانی انگور شناخته شده است
وی در ادامه با اشاره به اینکه ملایر به عنوان شهر جهانی انگور شناخته شده است، ادامه داد: طرح داربستی کردن باغات انگور یا طرح فراز در حال اجرا است.

پرورش در این راستا افزود: با پیگیری های انجام شده تا پایان سال گذشته ایستاده کردن باغات یا طرح فراز، بالغ بر ۱۰۶ هکتار به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده که ۹۵ هکتار توسط اداره کار تایید شده و از این میزان ۹۰ هکتار در حال پیگیری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تا پایان سال ۱۰ هکتار قرارداد طرح فزار با بانک بسته شده و کار در حال پیگیری است، اضافه کرد: در این طرح ایستاده کردن باغات گردو انجام می شود و می توان سیستم های قطره ای در این باغات انجام داد.

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشت محصولات دیم در همدان/۱۲۴ هزار هکتاری که آباد می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به مکانیزاسیون اشاره و عنوان کرد: با اقدامات خوب در حوزه مکانیزاسیون در استان همدان به دنبال مکانیزه کردن محصولات باغی، زراعی و دامی هستیم و استان همدان در حوزه مکانیزاسیون یکی از استان های پیشرو هستیم.

سال گذشته ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار مکانیزاسیون به استان همدان تخصیص داده شد که استان ۴۰ درصد بیشتر از این سهمیه یعنی بالغ بر ۱۴۸ میلیارد تومان اعتبار را جذب کرد

پرورش با اشاره به اینکه خط اعتباری ویژه ای در رابطه با مکانیزاسیون توسط معاونت زراعت وزارتخانه به استان ها ابلاغ شده است، ادامه داد: سال گذشته ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار مکانیزاسیون به استان همدان تخصیص داده شد که استان ۴۰ درصد بیشتر از این سهمیه یعنی بالغ بر ۱۴۸ میلیارد تومان اعتبار را جذب کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: سال گذشته برای نخستین بار توانستیم ۳۶ دستگاه کمباین از کمباین سازی اراک عقد قرارداد کنیم و در چهار مرحله تراکتور از تراکتور سازی سهمیه گرفتیم و ۹۴۶ دستگاه تراکتور از محل مکانیزاسیون به استان تزریق شده است.

آنچه مسلم است؛ در صورت رونق فضای تولید در بخش کشاورزی و سود منطقی بهره‌برداران، میزان تولید محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد و بر همین اساس برای کاهش اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی به‌خصوص در بخش کشاورزی نیاز به برنامه‌ریزی منسجم، بسیج همه امکانات و ظرفیت‌ها و همچنین بهره‌گیری از روحیه جهادی و کار و تلاش مضاعف است.

کد خبر: ۸۶٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha